ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت باید از اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی در موضوع بنزین بپرهیزد

کد خبر: 1283587

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مسئله انرژی به طور عام و موضوع حمل و نقل به طور خاص برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد.

دولت باید از اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی در موضوع بنزین بپرهیزد

گروه سیاست سایت فردا: موضوع بنزین از آن دست مسائلی است که همواره برای مردم مهم بوده است و کوچک‌ترین تغییر و تحولی در این عرصه با حواشی زیادی روبه‌رو می‌شود.

ابوذر ندیمی، تحلیلگر‌مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مسئله انرژی به طور عام و موضوع حمل و نقل به طور خاص برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد. دلیل عمده‌اش هم آن است که هزینه بنزین بر دیگر هزینه‌ها اثر می‌گذارد. از سوی دیگر واقعیت این است که کشور دچار ضعف حمل و نقل عمومی است و در چنین شرایطی سوخت اهمیت دوچندان برای مردم پیدا می‌کند. قیمت بزنین هم اثر خود را بر قیمت بسیاری از کالا می‌گذارد به انحاء مختلف به هر کالایی ربط پیدا می‌کند».

او ادام داد: «مردم از چندسو تخت فشار قرار دارند؛ از فشار سیاست‌های تورمی و رکودی گرفته تا فروش اوراق که به نوعی پول از دست مردم بیرون کشیده می‌شود. در چنین شرایطی موضوع بنزین برایشان بسیار مهم می‌شود زیرا هم همان‌طور که گفته شد موضوع حمل و نقل برایشان دارای اهمیت و هم آنکه می‌دانند قیمت بنزین بر قیمت کالاهای بسیاری اثر افزایشی خواهد داشت».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «تجارب چند دهه گذشته نشان داده است که اثر نرخ بزنین بر زندگی مردم گذاشته می‌شود. دولت باید با برنامه درباره بنزین تصمیم‌گیری کند و از تصمیمات ناگهانی پرهیز کند؛ نه اینکه بگوید از اول اردیبهشت کارت سوخت‌های جایگاه‌ها جمع می‌شود. اکنون بسیاری از مردم کارت سوخت ندارند. دولت باید مشخص کند تکلیف آنها چه می‌شود؟ انتقاد درستی بود که چرا رئیس‌جمهور وقت در سال ۹۸ آمد و گفت خودم هم نمی‌دانستم که قیمت بنزین افزایش یافته است. خب همان انتقاد الان هم وارد است که چرا تصمیمات ناگهانی اتخاذ می شود؟ چنین تصمیم‌گیری‌های ناگهانی باعث می شود که حالا ببینیم باز سیاه خرید و فروش کارت سوخت راه افتاده است».

ندیمی در پایان گفت: «میزان درآمد و مخارج مردم با هم متناسب نیست و میان این دو فاصله زیادی وجود دارد. افزایش قیمت‌ها در سال جاری هم حتمی است. همه اینها نگرانی مردم را افزایش داده است. باید همه حواسشان باشد که در حوزه بنزین طوری تصمیم نگیرند که احیانا منجر به واکنش مردم شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها