جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» تشریح کرد:

تأثیر حمله ایران به اسرائیل بر سرنوشت جنگ غزه

کد خبر: 1285654

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: با حمله ایران به اراضی اشغالی مشخص شد که این سیستم گنبد آهنین صهیونیست‌ها تا چه حد ناکارآمد است.

تأثیر حمله ایران به اسرائیل بر سرنوشت جنگ غزه

گروه سیاست سایت فردا: حمله ایران به اسرائیل چه نتایجی در معادلات منطقه‌ای به ویژه جنگ غزه می‌تواند داشته باشد؟ این پرسشی است که بعد از حمله گستره ایران به ارضی اشغالی بسیار مطرح می‌شود.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «سیستم گند آهنین پیشرفته‌ترین سیستم ضدموشکی دنیاست. در سال 2023 هم آمریکا چندین رزمایش مشترک با اسرائیلی‌ها برگزار کرد و این سیستم را ارتقاء دادند به خصوص این سیستم بر نقاط نظامی رژیم صهیونیستی متمرکز است اما با حمله ایران به اراضی اشغالی مشخص شد که این سیستم به شدت ناکارآمد است و عبور پهپادها و موشک‌های ایران از گنبد آهنین جهان را متحیر کرد و سیستم دفاعی اسرائیل را کاملا زیر سوال برد. حتی در منابع درآمدی غربی‌ها هم مشکل ایجاد می‌کند زیرا باعث می‌شود فروش سیستم‌های دفاعی و تسلیحاتی آنها به شدت کاهش یابد».

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران در مرتبه بسیار بالایی از نظر نظامی و تکنولوژی در جهان قرار گرفت زیرا همه دیدند که چه طور بدون کمک خارجی توانسته است پیشرفته‌ترین موشک‌ها و پهپادها را بسازد و به بهترین شکل عملیات را طراحی و اجرا کند. برای اولین‌بار بود که این میزان موشک و پهپاد مسافتی طولانی را از کشورهای مختلف و مناطق غیرنظامی متعدد عبور کرد اما هیچ خسارتی به هیچ نقطه‌ای به جز نقاط تعیین‌شده وارد نکرد. بعد از این حرف جمهوری اسلامی ایران در دنیا بیش از پیش شنیده می‌شد زیرا حالا بیش از همیشه اهرم نظامی و تکنولوژی ما در دنیا ثابت شده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «مردم کشورهای مختلف در پی حمله ایران به اسرائیل ابراز خوشحالی کردند و این موضوع نشان می‌دهد که میزان نفرت عمومی از صهیونیست‌ها تا چه حد است. از سوی دیگر همه دنیا دیدند که رژیم صهیونیستی به چه میزان آسیب‌پذیر است. تازه این حمله غافلگیرانه نبود و صهیونیست‌ها می‌دانستند که ایران حمله می‌کند اما با همه اطلاعات و توانی که در اختیار داشتند بازهم نتوانستند مقابل حمله جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنند».

قنادباشی در پایان گفت: «اسرائیلی‌ها سعی می‌کنند دو پرونده جنگ غزه و حمله ایران را از یکدیگر جدا کنند. ایران هم حمله به کنسولگری را به جنگ غزه ربط نداد اما به طور غیرمستقیم این دو بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. نتانیاهو در ابتدا تصورش این بود که به سرعت غزه را می‌گیرد و بعد به سراغ لبنان، یمن و در نهایت ایران می‌رود اما حالا حتی حزب‌الله لبنان، انصارالله و حماس هم در حاشیه امن و البته اقتدار قرار گرفتند زیرا حمله ایران قدرت بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و محور مقاومت را هم تقویت کرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها