استعفای دانه درشت های اسرائیلی نشان از چه چیزی دارد؟

کد خبر: 1287448

در روزهای گذشته رسانه‌های عبری‌زبان به بررسی دومینوی استعفای مقامات نظامی رژیم صهیونیستی بعد از شکست ارتش این رژیم در تحقق اهداف از پیش تعیین شده در نوار غزه پرداختند. دومینویی که از 7 اکتبر تاکنون در حال فروریختن شیرازه نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی است و می‌توان از آن به‌عنوان اصلی‌ترین پیش‌فاکتور فروپاشی سیستماتیک رژیم اسرائیل نام برد.

استعفای دانه درشت های اسرائیلی نشان  از چه چیزی دارد؟

شکاف داخلی در رژیم اسرائیل با آغاز جنگ در نوار غزه تشدید شده، به‌طوری‌که تمام تحلیلگران ارشد و فرماندهان نظامی و سیاسی در این رژیم معتقدند راهی که تل‌آویو برای تحقق پیروزی در پیش گرفته، بن‌بست است. بن‌بست بودن مسیر مقامات استراتژیک تل‌آویو زمانی عیان شد که روز گذشته «آهارون هلیوا» رئیس رکن اطلاعات ارتش این رژیم (آمان) بعد از شکست در هفتم اکتبر (شناسایی عملیات طوفان الاقصی) استعفا داد. بعد از گذشت بیش از 200 روز از عملیات طوفان الاقصی، دانه‌درشت‌های رژیم صهیونیستی شکست خود در جوانب مختلف را پذیرفته‌اند.

پس از این اتفاق، پیش‌بینی می‌شود که شاهد موج گسترده‌ای از استعفا در میان مقامات سیاسی و نظامی طی دوره آتی به دلیل شکست در مقابله با عملیات طوفان الاقصی باشیم. این موج استعفا باعث می‌شود بنیامین نتانیاهو در موضع سختی قرار بگیرد؛ چراکه وی تنها کسی است که تاکنون پذیرش هرگونه مسئولیت مربوط به شکست تل‌آویو را رد کرده است. اکنون نتانیاهو به جای هالیوا شخص دیگری را برای سرزنش کردن پیدا خواهد کرد تا قصور را از گردن خود باز کند.

چند شکست و چند استعفا

شکست نیروهای اطلاعاتی در هفت اکتبر بسیار سنگین بود و برای دانه‌درشت‌های این سرویس‌ها هم گران تمام شد؛ اما مسئولیت این شکست تنها متوجه هالیوا نیست، بلکه برعهده بسیاری از نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل است.

هالیوا در جریان استعفای خود خواهان تحقیقات فراگیر و رسمی درباره علل وقوع عملیات هفت اکتبر شد. این مسأله می‌تواند به معنی خداحافظی با نتانیاهو باشد. نتانیاهو طوری رفتار می‌کند که گویی این مسائل برایش بی‌اهمیت است.

این در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کردند که «یهودا فاکس» فرمانده مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی به «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم اعلام کرده است که با آغاز ماه آگوست، دست از کار خواهد کشید. طی روز گذشته دو تن از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در پی ناکامی در برابر مقاومت فلسطین در جریان عملیات طوفان الاقصی، مجبور به استعفا شدند که خود نشانگر عمق شکست این رژیم در برابر مقاومت فلسطین است.

ادیسه نتانیاهو، از جنون تا فروپاشی

مقاومتی که در چندین مرحله، اثر رژیم صهیونیستی را در کانال فروپاشی قرار داد. فروپاشی که اکنون در شیب تندی قرار گرفته و بیش از هر زمانی نتانیاهو را در ورطه کناره‌گیری قرار داده است.

مقاومتی که ابتدا جنون دیرین نتانیاهو را بیدار کرد و او را به جنایت‌های سریالی واداشت و چهره واقعی نتانیاهو را حتی برای پدرخوانده همیشگی‌اش یعنی آمریکا سیاه کرد و در مقاطع متعددی هم بایدن، شعله حمایت از رژیم اسرائیل را پایین کشید.

شکست رژیم اشغالگر صهیونیست در جنگ غزه از یک سو و شکست اطلاعاتی و محاسباتی آن در خصوص عملیات شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شوک سهمگین و بی‌سابقه‌ای را بر پیکره این رژیم نامشروع ایجاد کرده است. گرچه مقامات صهیونیست تلاش می‌کنند با روایت‌سازی‌های مجعول و کاذب، اوضاع میدانی و فرامتنی این رژیم را قابل کنترل جلوه دهند؛ اما اعترافات و مستنداتی که به صورت خاص طی روزهای اخیر منتشر شده، حکایت از یک تباهی و بحران تمام‌عیار در تل‌آویو دارد. دامنه این بحران روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

استعفای بلندپایه‌ترین مقام امنیتی - نظامی این رژیم به‌وضوح بیانگر عمق فاجعه در اراضی اشغالی است. آمریکا و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر با تبعات ناشی از دو شکست هم‌زمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند: یکی شکست در اهداف تعیین شده در جنگ غزه و دیگری عدم پیش‌بینی واکنش قاطعانه و گسترده ایران و در نتیجه، شکست نظامی - عملیاتی در برابر تهران.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی در زمان اقدام وقیحانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر علیه حریم سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، هرگز تصور پاسخ ایران، آن هم در این سطح را نمی‌کردند. بنا به تعبیر گویای رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی، کلیت این عملیات و ابعاد فرامتنی آن، نشان‌دهنده تسلط ایران بر قواعد منازعه با دشمن صهیونیستی در منطقه و فراتر از آن، قدرت مدیریت صحنه توسط ایران است.

وعده صادق و دومینوی استعفا

عملیات وعده صادق، نقطه آشکارساز برتری راهبردی و تاکتیکی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با سخت‌ترین اقدامات دشمن است. کمترین شبهه‌ای وجود ندارد که کاخ سفید و تل‌آویو نه فقط در زمان وقوع عملیات وعده صادق، بلکه در روزهای پس از آن نیز دچار شوک و بهت‌زدگی شده‌اند و این استیصال مطلق همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

از طرفی از این موج استعفای مقامات بلندپایه صهیونیست می‌توان دریافت که عملیات نظامی ایران یک اقدام واقعی، محوری و مهم در مسیر ضربه به استراتژی رژیم اسرائیل بود و ناتوانی صهیونیست‌ها و همچنین ضعف آمریکا و ناتوانی تمامی دولت‌های شرور را در مواجهه با محور مقاومت آشکار کرد.

علاوه بر این، عملیات وعده صادق، مواضع برخی از کشورهایی که در پشت پرده از این رژیم حمایت  و عملا با همکاری رژیم صهیونیستی برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایران تلاش می‌کردند را نمایان کرد. از جمله دیگر دستاوردهای پنهان این عملیات آن بود که تعداد پایگاه‌های غربی موجود در خاک سرزمین‌های اشغالی - به خصوص پایگاه‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه - که با رژیم اسرائیل در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مشارکت داشتند، مشخص شد؛ اما در نهایت هیچ‌کدام از این کشورها نتوانستند از دستیابی به اهدافی که با واکنش نظامی عظیم جمهوری اسلامی به دست آمده بودند، جلوگیری کنند.

شکست در 7  اکتبر، ناکامی در جنگ غزه، بهت‌زدگی صهیونیست‌ها از پاسخ قاطع ایران و عدم توانایی آنها در پاسخ به وعده صادق، اصلی‌ترین دلایل استعفای مقامات رژیم اسرائیل به‌عنوان ایجاد زمینه‌هایی برای سقوط کابینه نتانیاهو هستند.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها