هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «فردا»:

حوادث سیاسی تأثیر کوتاه بر اقتصاد دارد

کد خبر: 1293035

یک اقتصاددان گفت: اگر ترامپ رأی بیاورد، سیاست‌های آمریکا خصمانه‌تر می‌شود و اقتصاد در ایران هم تخت فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

حوادث سیاسی تأثیر کوتاه بر اقتصاد دارد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اقتصادی همچنان با مشکلات زیادی مواجه است که نمودش را در افزایش نرخ ارز و طلا و تورم به طور کامل مشاهده می‌کنیم. حالا و در شرایط انتخابات زودهنگام و البته انتخابات ریاست جمهوری چندماه آینده آمریکا این پیش وجود دارد که در حوزه اقتصادی اوضاع چه طور پیش می‌رود؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «در سال‌های بعد از انقلاب شاهد مقاطعی مشابه بوده‌ایم؛ مثلا زمانی که بنی‌صدر عزل شد یا مرحوم رجایی به شهادت رسید یا زمان ارتحال امام(ره) کشور شرایطی مشابه را تجربه کرده بود. در همه این زمان‌ها حوادث سیاسی بر اقتصاد اثر کوتاه مدت داشته است و نه بلند مدت و همچنان دو مؤلفه بر اقتصاد مؤثر است؛ یکی مؤلفه‌ اقتصادی شامل میزان نقدینگی، تورم و شاخص بازرگانی کشور و دوم مؤلفه غیر اقتصادی است شامل عملکرد مدیران اقتصادی می‌شود؛ اینکه آنها چه قدر توانسته‌اند سیاست‌های پولی و مالی درستی وضع کنند و چه قدر از پس مسئولیت‌ها برآمده‌اند».

او در پاسخ به این پرسش که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران چه تأثیری می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: «بستگی دارد که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود. اگر ترامپ رأی بیاورد، سیاست‌های آمریکا خصمانه‌تر می‌شود و اقتصاد در ایران هم تخت فشار بیشتری قرار می‌گیرد. واقعیت این است که در دوره ترامپ ایران به سختی می‌توانست روزی سیصد هزار بشکه نفت بفروشد اما حالا تا دو میلیون بشکه هم فروخته می‌شود. نکته دیگر این است که رفتار ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌شود گفت که اگر او روی کار آید می‌خواهد با چه خطی جلو برود».

این اقتصاددان ادامه داد: «نکته دیگر درباره تیم اقتصادی دولت است. همینکه از سال ۱۴۰۰ تا کنون دوبار تیم اقتصادی دولت دچار تغییر و تحول شد یعنی ایرادی در کار بوده است و نشان می‌دهد تیم اقتصادی نتوانست شعارهای دولت در زمینه اقتصادی را محقق کند».

حق‌شناس در پایان گفت: «مسئله بعدی شاخص‌هاست؛ چه شاخص تورم در کشور و چه دیگر شاخص‌ها. شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیت مدیریت اقتصادی خوب نبوده است و به نظرم تیم اقتصادی دولت نتوانست از موقعیت باز شدن فضای نسبی در حوزه فروش نفت و کسب درآمدی بیشتر نسبت به دوره‌ای که ترامپ در آمریکا رئیس جمهور بود استفاده لازم را ببرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها