جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

افکار عمومی ضمانت اجرای ادامه سیاست خارجی دولت رئیسی است

کد خبر: 1293229

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: باتوجه به موفقیت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بعید است با تغیر دولت شاکله کلی سیاست خارجی ایران تغییر کند.

افکار عمومی ضمانت اجرای ادامه سیاست خارجی دولت رئیسی است

گروه سیاست سایت فردا: با شهادت سید ابراهیم رئیسی باید دولت تغییر کند. حالا یک پرسش اساسی به وجود می‌آید؛ آنکه در شرایطی که وزیر امور خارجه دولت سیزدهم یعنی حسین امیرعبداللهیان هم به شهادت رسیده است و قرار است دولتی تازه روی کار آید، سیاست خارجی ایران دستخوش تحولاتی می‌شود؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی درخشان بود و افکار عمومی در قیاس با گذشته نوع سیاست‌ورزی دولت سیزدهم در حوزه بین‌المللی را نسبت به ادوار پیشین می‌پسندند و نمی‌خواهند ریل‌گذاری آقای رئیسی  امیرعبداللهیان در عرصه دیپلماتیک کنار گذشته شود. دولت سیزدهم توانست در حوزه کشورهای همسایه ارتباطات خوبی برقرار کند؛ مثلا پاکستان که بسیاری از از اقلام غذایی را از این کشور تهیه می‌کنیم زیرا کشاورزی گسترده‌ای دارد و البته پاکستان از نظر امنیتی هم برای ما بسیار مهم است یا عراق که بیشترین میزان مبادلات تجاری با کم‌ترین هزینه حمل و نقل را با این کشور داریم. آقای امیرعبداللهیان اولویت سیاست خارجی را کشورهای همسایه می‌دانست و در این زمینه بسیار موفق بود».

او ادامه داد: «مسئله دیگر عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای بود. ایران در عرصه بین‌المللی دارای قدرت زیادی شد. دولت آقای رئیسی مقبولیت عمومی داشت و دیدیم که در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت سران و مقامات هفتاد کشور دنیا به ایران آمدند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «باتوجه به موفقیت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بعید است با تغیر دولت شاکله کلی سیاست خارجی ایران تغییر کند؛ به ویژه آنکه بخش مهمی از حوزه سیاست خارجی مربوط به راهبردهای مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مجلس است. علاوه بر این ضمانت اجرای ادامه سیاست خارجی دولت آقای رئیسی افکار عمومی است».

قنادباشی در پایان گفت: «سیاست خارجی دولت آقای روحانی صرفا محدود به چهارکشور اروپایی می‌شد و عملا حوزه‌های دیگر به جز غرب تعطیل شده بود. دولت یازدهم و دوازدهم همه چیز را در غرب می‌دید فقط می‌خواست دمِ کدخدا را ببیند در صورتی که دولت آقای رئیسی ثابت کرد که آن کدخدای خیالی دولت قبل قدرتی ندارد. واقعیت این است که هرچه در برابر غربی‌ها از موضع قدرت سخن بگوییم، آنها عقب می‌روند و هرچه قدر مماشات کنیم، پیش‌روی می‌کنند. اکنون هم بر همگان ثابت شده است که سیاست دولت آقای رئیسی در قبال غربی‌ها درست بوده است و همین مسیر ادامه می‌یابد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها