حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی چه معنایی دارد؟

کد خبر: 1293320

شامگاه جمعه بود که دیوان بین‌المللی دادگستری، در تصمیمی مهم و تاریخی به رژیم صهیونیستی دستور داد فوری عملیات نظامی خود را در شهر رفح در جنوب غزه متوقف کند.

حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی چه معنایی دارد؟

این حکم دادگاه لاهه در حالی صادر شده که چند روز پیش، دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری نیز درخواست دستگیری بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کردند؛ درخواستی که حتی حمایت برخی از متحدان قدیمی و سنتی اروپایی اسرائیل ازجمله آلمان و فرانسه را به دنبال داشت.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این زمینه با اشاره به انزوای شدید رژیم صهیونیستی نوشت: حکم اخیر دیوان دادگستری لاهه یک عنوان دیگر به فهرست فزاینده چالش‌های حقوقی و دیپلماتیک علیه اسرائیل و عوامل تضعیف جایگاه بین‌المللی آن اضافه ‌کرد. اما دستور دادگاه لاهه علیه رژیم اشغالگر در حالی است که چند روز پیش، سه کشور مهم اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ نیز در یک اقدام هماهنگ اعلام کردند در واکنش به جنایات اسرائیل در غزه، کشور فلسطین را از ۸ خرداد به رسمیت خواهند شناخت.

رژیم صهیونیستی در انزوای تاریخی

با اینکه نیویورک تایمز در تحلیلی، حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را الزام‌آور نمی‌داند و می‌نویسد تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند یک قطعنامه الزام‌آور برای مجازات این رژیم صادر کند که آمریکا، بزرگ‌ترین متحد رژیم صهیونیستی با توجه به داشتن عضویت دائم، آن را وتو خواهد کرد اما در عین حال صدور این حکم را نشان از اوج انزوای تاریخی این رژیم دانسته است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با قدس اما با اشاره به این تحولات گفت: پس از عملیات طوفان‌الاقصی که جبهه مقاومت چهره جدیدی از قدرت‌ خود را نمایان کرد، رژیم صهیونیستی در ابتدا تلاش کرد در قالب راهبرد مظلوم‌نمایی، خود را در جایگاه قربانی ماجرا به جهانیان نشان دهد و اقدامات وحشیانه خود را در چارچوب انتقام خون شهروندانشان تعریف کند، ولی در عمل، جنایات و کشتار مردم بی‌گناه در اماکن عمومی مانند بیمارستان، مساجد و مدارس افکار عمومی دنیا را به حرکت واداشت و فشار سنگینی را بر این رژیم و حامیان آن‌ها ایجاد کرد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به حکم دیوان بین‌المللی لاهه در خصوص توقف فوری حمله اسرائیل به رفح تصریح کرد: همزمان شاهد هستیم بحث اعلام جرم و محاکمه رژیم جنایتکار به‌خصوص نتانیاهو نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم از سوی دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری مطرح شده و در دست پیگیری است؛ این اتفاقات شرایط را برای اسرائیل و حامیان آمریکایی و اروپایی آن‌ها به‌شدت سخت و در موازنه منطقه‌ای به نفع جبهه مقاومت و کشور فلسطین سنگین‌تر کرده است.

وی این انزوای شدید بین‌المللی تل‌آویو را البته نتیجه خون شهدای فلسطین دانست که چهره رژیم صهیونیستی را به‌وضوح به همه نشان داد و تلاش کشورهای غربی و آمریکایی‌ها را در موجه جلوه دادن چهره این رژیم نقش بر آب ساخت و امروز واقعیت‌ها کاملاً پیش چشم مردم جهان قرار دارد.

اروپا منافعش را قربانی تل‌آویو نخواهد کرد

سفیر و دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی در یک اقدام هماهنگ اعلام کرده‌اند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد کشورهای غربی و به‌ویژه اروپایی‌ها متوجه شده‌اند هزینه‌های سنگینی را در حمایت از رژیم پرداخت کرده‌اند و این امر وضعیت آن‌ها را به شرایط بحرانی تبدیل می‌کند و جایگاهشان را نزد افکار عمومی به خطر انداخته است. همین مسئله سبب شده بسیاری از آن‌ها از جمله فرانسه و آلمان که از مدافعان سرسخت و حامیان رژیم در آغاز جنگ علیه غزه بودند، امروز درصدد تغییر مواضعشان برآیند و دیگر حاضر نیستند منافع کشورشان را پیش پای یک رژیم جنایتکار قربانی کنند.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در این رقابت را مسئله فلسطین و حمایت از جنایات اسرائیل در غزه دانست و اظهار کرد: قطعاً حمایت بی‌چون و چرایی که دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه داشته می‌تواند در نتایج انتخابات پیش رو تأثیرگذار و تعیین‌کننده باشد. در واقع اقدامات اخیر علیه اسرائیل نه فقط نشان‌دهنده تضعیف بین‌المللی اسرائیل بلکه همچنین نشان تحلیل رفتن نفوذ آمریکاست و آمریکا و دیگر متحدان سرسخت اسرائیل مانند آلمان رو به انتقاد از رژیم صهیونیستی آورده‌اند. در این میان آمریکا هر چه بیشتر قدرتش را برای جلوگیری از اقداماتی نظیر دستور دادگاه بین‌المللی در راستای حمایت از تل‌آویو به کار ببندد بیشتر جایگاهش نزد متحدان و نفوذش در نهادهای بین‌المللی را از دست می‌دهد.

روزنامه قدس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها