گمانه‌زنی رسانه‌ها از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری

کد خبر: 1293514

همزمان با دستور وزیر کشور خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور مبنی بر شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، رسانه‌ها اخباری از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند.

گمانه‌زنی رسانه‌ها از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری

در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف ۵۰ روز با تصمیم شورایی متشکل ار رؤسای قوه قضائیه و مقننه و همچنین معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شود. بر این اساس، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور روز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.

در بخشی از نامه وزیر کشور آمده است:«ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صادر می‌شود.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است:«ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر کشور نیز نسبت به تشکیل هیئت‌های اجرائی از روز یکشنبه مورخ 1403/3/6حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام کرده و وصول این بخشنامه را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.»

رئیس قوه ‌قضائیه مطلقاً قصدی برای نامزدی در انتخابات ندارد

خبر دیگر این است که مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: ریاست قوه‌قضائیه مطلقاً قصد و اراده‌ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرائی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضائی است.

کاندیداتوری جلیلی قطعی شد

4 نفر از نمایندگان مشهد در مجلس (پژمان‌فر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی‌راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر دعوت کردند.

به گزارش فارس، این جلسه حاکی از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای حضور در انتخابات بوده است.

تصمیم «علی لاریجانی» برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری

برخی نزدیکان «علی لاریجانی» نیز می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.

با این حال اخبار رسیده به تسنیم حاکی است که او علی‌رغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است.

برخی احزاب اصلاح‌طلب مثل سازندگی اعلام کرده‌اند که علی لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که درباره او تامل می‌کنند.

علی لاریجانی در دور قبل با عدم اقبال بدنه اصلاح‌طلبان مواجه شد؛ به نحوی که برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز تاکید می‌کردند اگر لاریجانی تایید صلاحیت می‌شد نیز رای نمی‌آورد.

احتمال جدی کاندیداتوری پرویز فتاح، بذرپاش و زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری

برخی منابع به تسنیم گفتند که پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهند شد.

اخبار رسیده به تسنیم حاکی است که بعضی از این افراد مقدمات راه‌اندازی ستادهای خود را فراهم کرده و مشغول رایزنی‌هایی هستند.

هنوز موضوع کاندیداتوری توسط این افراد به صورت رسمی و‌ قطعی اعلام نشده است.

مذاکره اصلاح‌طلبان با برخی شخصیت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس شورای مرکزی اصلاح‌طلب اراده ملت هم گفته است: تاکنون با افراد زیادی مثل عارف، پزشکیان، جهانگیری، محسن رهامی، مجید انصاری، مهرعلیزاده و همتی صحبت‌هایی صورت گرفته و نام‌شان در محافل به گوش می‌رسد.

به گزارش فارس، وی اظهار داشت: جریان اصلاحات نسبت به انتخابات بی‌تفاوت نیست و به‌دنبال این هستیم که فردی بیاید که بتواند با یک نگاه فراجناحی مشکلات مردم را حل کند.

اعلام نامزدی پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری

مسعود پزشکیان، فعال اصلاح‌طلب نیز گفته است: در شرایطی که این تصور در سطح داخلی و بین‌المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی پای صندوق‌های رای است.

وی می‌افزاید: با حضور سلایق و افراد مختلف در شرایط دشوار کنونی به‌دلیل فقدان رئیس‌جمهور می‌توان مشارکت را افزایش داد.

مطهری: قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ندارم

علی مطهری، نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بنده تمایل و قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ندارم.

وی گفت: امیدوارم که مشارکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بالا باشد.

مذاکرات حزب اعتدال و توسعه با نوبخت و لاریجانی برای ورود به انتخابات

خبر دیگر اینکه، جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جزئیات جلسه دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه گفت: در این جلسه نتیجه نظرات افراد در داخل این جلسه؛ حضور حداکثری حزب اعتدال و توسعه و تشویق مردم به حضور در انتخابات پیش رو بود.

وی افزود: ما در حزب به دنبال یک کاندیدای هم فکر خودمان چه به صورت مستقل یا به صورت ائتلافی خواهیم بود، مگر این که نتوانیم به جمع‌بندی برای کاندیداها برسیم.

هروی تصریح کرد: در حال حاضر رایزنی با افراد و احزاب هم سو را آغاز کرده‌ایم و با دو شاخصه همسو بودن با حزب اعتدال و امکان رای داشتن، مذاکرات را انجام داده‌ایم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه عنوان کرد: به همین دلیل هم ما دفاتر استانی خودمان را فعال کرده‌ایم و با دیگر گروه‌های سیاسی و احزاب آمادگی خود را برای ائتلاف اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: همه این‌ها در صورتی است که بببنیم چه افرادی در خروجی اشخاص شورای نگهبان خواهند بود و بعد نتیجه قطعی را اعلام خواهیم کرد.

هروی در ادامه گفت: ما با برخی از افراد شاخص در داخل حزب مثل آقایان نوبخت و واعظی و خارج از حزب با افرادی مثل آقای لاریجانی مذاکراتی انجام داده‌ایم و منتظر اعلام نتیجه این افراد برای حضور در انتخابات هستیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعی که ما داریم آقای لاریجانی تا این لحظه با هر گروهی که برای ریاست جمهوری با او مذاکره کرده‌اند، خبر قطعی حضور خود را اعلام نکرده است و در حال بررسی اوضاع است.

هروی گفت: البته رایزنی‌ها فراتر از این حرف‌هاست و با شخصیت‌های مختلفی در جریان اصلاحات و حتی برخی از اصولگراها مذاکرات خود را انجام داده‌ایم، نه از باب این که بر کسی تکلیف کنیم بلکه بر اساس وظیفه حزبی کار خود را انجام داده‌ایم.

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری «حضوری» است

دکتر ‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر ۱۴ سیما ضمن عرض تسلیت مجدد به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان درباره ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون، ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری را به‌صورت حضوری پیش‌بینی کرده و در ادوار گذشته نیز ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به همین صورت بوده است.

وی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام‌ها به‌صورت مجازی بود، به این دلیل که قانون انتخابات در این خصوص اصلاح شده بود و پیش ثبت‌نام به صورت مجازی پیش‌بینی شده بود.

مخالفتی با دریافت الکترونیکی مدارک داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نداشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، طحان نظیف تصریح کرد: در گفت‌وگوهایی که روزهای اخیر با وزارت کشور داشتیم، پیشنهادی داشتند که در کنار ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری که به صورت حضوری انجام می‌شود، دریافت مدارک نیز به‌صورت الکترونیکی باشد که ما نیز در شورای نگهبان مخالفتی با این پیشنهاد نداشتیم و بنا بود سامانه‌ای که در این خصوص پیش‌بینی شده را بررسی کنیم. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جلسه کارشناسی روز یکشنبه بین وزارت کشور و شورای نگهبان گفت: جمع‌بندی همکاران وزارت کشور این بود که با توجه به اینکه ثبت‌نام به صورت حضوری است، دریافت مدارک هم حضوری باشد و محدودیتی برای داوطلبان در این جهت با توجه به زمان کمی که تا آغاز ثبت‌نام‌ها وجود دارد، ایجاد نکنیم.

صحت انتخابات مجلس در همه حوزه‌های انتخابیه در دور دوم تأیید شد

وی درباره صحت آرای حوزه‌های انتخابیه در دور دوم انتخابات مجلس نیز اظهار داشت: پیشتر در‌باره صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی گفته بودم که همه حوزه‌ها در دور دوم تأیید شده بود و فقط در حوزه انتخابیه کرمانشاه گزارش‌هایی داشتیم که در حال بررسی آن گزارش‌ها بودیم که بررسی‌های ما به نتیجه رسید و صحت انتخابات در حوزه کرمانشاه هم به تأیید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: به دنبال وصول برخی گزارش تخلف انتخاباتی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات صرفا آرای 5 شعبه اخذ رای که به وزارت کشور اعلام خواهد شد، ابطال شد؛ هرچند که ابطال این ۵ شعبه نیز تغییری در نتیجه آرا نخواهد داشت.

طحان نظیف گفت: با تایید حوزه انتخابیه کرمانشاه، صحت انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه در دور دوم انتخابات مجلس تأیید شده و ان‌شاءالله روز دوشنبه اگر مقدمات فراهم باشد، تمام منتخبان در جلسه افتتاحیه حضور خواهند داشت.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور

در مورد ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری

ستاد انتخابات کشور هم عصر یکشنبه با انتشار اطلاعیه شماره یک اعلام کرد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه آغاز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره(۱)

ستاد انتخابات کشور

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه مورخ1403/3/10 تا روز دوشنبه مورخ 1403/3/14 جمعاً به مدت پنج روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام می‌پذیرد.

به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:

از رجال مذهبی، سیاسی

ایرانی‌الاصل

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

مدیر و مدبر

دارای حسن سابقه و امانت و تقوی

مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

در ادامه اطلاعیه یاد شده آمده است: همچنین بر اساس ماده (۵۵) همان قانون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام به شرح زیر است:

اصل شناسنامه عکس دار

اصل کارت ملی

دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید

اصل مدرک تحصیلی

همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۶ شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ 1400/2/8، دارا بودن شرایط ذیل جهت ثبت‌نام از داوطلبان گرامی الزامی‌ست:

۱- سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می‌کند.

۱-۱-مقامات سیاسی موضوع بندهای (الف) (ب) و (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/8/7

۲-۱- معاونین رؤسای قوای سه گانه.

۳-۱- اعضای شورای عالی امنیت ملی.

۴-۱- اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام.

۵-۱- مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور.

۶-۱- رؤسای سازمان‌ها، موسسات، نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر‌دولتی در سطح ملی.

۷-۱ - فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر.

۸-۱- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور.

۹-۱- استانداران.

۱۰-۱- شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت.

۱۱-۱- اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان.

۲- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری.

۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام.

۴-داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه.

۵-ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرائی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام.

۶- معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی.

۷- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت‌نام.

۸- فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر.

۹- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.

۱۰- وابسته نبودن به گروه‌های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.

۱۱-عدم وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن.

ستاد انتخابات کشور افزود: ملاحظه (۱) - داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت‌نام، مدارک مثبته مربوط به بندهای ۱، ۳، ۴، ۸، ۹ را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت‌نام در انتخابات به معنای دارای بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می‌باشد.

ملاحظه (۲) - داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت‌نام خود، می‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت‌نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می‌کند.

ملاحظه (۳) - شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.

ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبت‌نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور:  ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری انجام می‌شود

در همین شرایط، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به زمان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری؛ از پنجشنبه ۱۰ خرداد تا دوشنبه ۱۴ خرداد، گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها که رسماً معرفی شده باشند باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع ‌انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه و دوازده قطعه عکس۴˟۶ از آخرین عکس خود را که همان سال گرفته باشند، به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند./ کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها