ادعای تکان دهنده روزنامه نزدیک به السیسی: «سرقت 40میلیارد دلاری اردوغان از حلب» + گزارش تصویری

کد خبر: 444423

«مشابه همین اتفاق در ادلب نیز تکرار شد. اردوغان به مزدوان خود در اخوان المسلمین و داعش و دیگر گروه های تروریستی پول و اسلحه می رساند و آن ها بر قلمرو مناطق اشغالی خود می افزایند. بلافاصله، به نام حفظ امنیت، تمام ماشین آلات صنعتی به ترکیه منتقل می شود و اردوغان چند برابر آن سرمایه گذاری را به عنوان سود به حساب ترکیه واریز می کند.»

ادعای تکان دهنده روزنامه نزدیک به السیسی: «سرقت 40میلیارد دلاری اردوغان از حلب» + گزارش تصویری
گروه بین الملل فردا - روزنامه «الاهرام» چاپ مصر که بیش ترین هماهنگی را با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور نظامی مصر دارد در شماره امروز خود را با تیتر اول «اردوغان ... دزد حلب» منتشر کرد و نوشت: «تمام محاسبات و یافته های امنیتی و جاسوسی نشان می دهد که اردوغان تا به حال از جنگ در حلب، نزدیک به 40000000000دلار (40میلیارد دلار) به خزانه ترکیه و خزانه اخوان المسلمین واریز کرده که البته بخش اندکی از آن را صرف حمایت مالی از "تروریست های فعال در جنگ" می کند.»
اردوغان ... دزد بزرگ حلب
روزنامه الاهرام در گزارش خود نوشته است: «شهر حلب، پایتخت فرهنگی، صنعتی و اقتصادی شوریه و سرزمین بزرگ شام (شامل سوریه، لبنان، فلسطین و اردن) بود. ارزش ماشین آلات به کار رفته در شهرک های صنعتی حاشیه حلب، بالغ بر ده میلیارد دلار بود. این شهر، مرکز تولید و صادرات پارچه های حریر به کل خاورمیانه و حتی اروپا بود. مهم تر از این ها، حلب شاهراه ارتباطی جهان عرب با اروپا بود. تنها در مورد کارگاه ها و کارخانه فعال در شهرک صنعتی این شهر، به ذکر همین نکته اکتفا می کنیم که حدود 1500 نهاد (کارخانه و کارگاه) صنعتی در این شهر فعال بود و ابتدای شورش نظامی نیروهای وابسته به اردوغان در حلب، از همین شهرک های نظامی بود.»
رئیس اتاق صنعت و معدن سوریه در مصاحبه با روسیا الیوم از صنعتگران سوری می خواهد از مصر و ترکیه به سوریه بازگردند.
نویسنده در ادامه، منافع ترکیه از تداوم جنگ در حلب را برمی شمارد: «همان ابتدای جنگ نیابتی در سوریه، متحدان و وفاداران به اردوغان مناطق شمالی حلب تا مرز ترکیه را اشغال کرده و به عنوان "قلمرو امن" خود مرزبندی کردند. اما ماشین آلات صنعتی در این مناطق فعال نشدند، بلکه به بهانه شرایط جنگی به سرعت به ترکیه منتقل شدند. به این ترتیب ماشین آلات بیش از 1500 نهاد صنعتی در پایتخت صنعتی سرزمین شام به خاک ترکیه منتقل شد. اما این تمام ماجرا نبود! انبارهای صنعتی به سرعت تخلیه شدند و محصولات متعدد به ترکیه رفتند تا کارگاه های جدید با نظارت و حمایت اردوغان در ترکیه فعال شوند. اگر ارزش آن صنایع و ارزش افزوده کارگاه های دزدیده شده مستقر در ترکیه را محاسبه کنیم، به حدود 40میلیارد دلار می رسیم.»
پارچه های حریر حلب، نه تنها در کل هان عرب بلکه حتی در اروپا هم مشتریان بسیاری داشت.
روزنامه الاهرام ادعا می کند هم اکنون صنایع تولید کننده این پارچه به طور کامل به ترکیه منتقل شده است.
البته این تمام ماجرای دزدی در حلب نیست! الاهرام دو شاخص دیگر برای این دزدی برمی شمارد: «اول این که ببینید حلب شاهراه ارتباطی غرب به شرق در جهان عرب و دروازه ورود به اروپا بود. حالا این مسیر ترانزیتی به یک منطقه جنگی تبدیل شده و تمام کانتینرها از همان ابتدا خودشان را به ترکیه می رسانند. حساب کنید که چه سود سرشاری از این ترانزیت به خزانه دولت ترکیه واریز می شود؟»
تصویری از حلب پیش از جنگ نیابتی
حلب پایتخت اقتصادی، تجاری و فرهنگی سرزمین شام بزرگ بود.
اما شاخص دوم، مهم تر به نظر می رسد: «این روزها، واحد پول ملی ترکیه (لیره) مبنای معاملات در شمال استان حلب و بخش های تحت سیطره معارضان در شهر حلب شده است. به این ترتیب، به سادگی ارزش ارز ترکیه بالا رفته است؛ زیرا تقاضای آن در کشور سوریه ایجاد شده؛ اما عرضه و چاپ آن منحصرا در دست دولت اردوغان است. به این ترتیب می توان گفت اردوغان "دزد حلب در روز روشن" است.»
تصاویری از حلب، پیش از آغاز جنگ نیابتی
البته اشتهای دزد بزرگ حلب گویا تمامی ندارد! الاهرام می نویسد: «مشابه همین اتفاق در ادلب نیز تکرار شد. اردوغان به مزدوان خود در اخوان المسلمین و داعش و دیگر گروه های تروریستی پول و اسلحه می رساند و آن ها بر قلمرو مناطق اشغالی خود می افزایند. بلافاصله، به نام حفظ امنیت، تمام ماشین آلات صنعتی به ترکیه منتقل می شود و اردوغان چند برابر آن سرمایه گذاری را به عنوان سود به حساب ترکیه واریز می کند.»
تصاویری از حلب جنگ زده
انتشار این گزارش، با واکنش شدید سایت نزدیک به ارتش آزاد سوریه مواجه شد. سایت اورینت نت در این مورد نوشت: «الاهرام السیسی به طور کامل به "شبیحه"های اسد تبدیل شده است. بالاخره روسیه دارد ثمره کودتا و قتل عام در مصر را این گونه برداشت می کند.» گفتنی است «شبیحه» به شبه نظامیان کاملا وفادار و متعصب به اسد می گویند که اعمال خشن آن ها، نقش پررنگی در آغاز اعتراضات سوریه داشت. بعدها و در خلال جنگ، نظام سوریه به پیشنهاد ایران «بسیج محلی» (الدفاع المدنی) را تشکیل داد و با سازماندهی شبیحه، سعی کرد از رفتارهای افراطی آنان جلوگیری کند.
ملت سوریه، قربانیان اصلی نگ نیابتی سران کشورهای قدرتطلب و زیاده خواه
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها