دفاع از تروریسم میانه‌رو!

کد خبر: 466054

روز پنجشنبه ۲۸ آبان روز سازمان ملل علیه ایران بود! ابتدا کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای «نگرانی عمیق» خود را از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

وطن امروز: روز پنجشنبه ۲۸ آبان روز سازمان ملل علیه ایران بود! ابتدا کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای «نگرانی عمیق» خود را از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد. همچنین کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه عربستان در دفاع از تروریست‌های میانه‌رو(!) را تصویب کرد. در قطعنامه اول آنها از «سرکوب» فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و مخالفان انتقاد کرده‌اند. به گزارش رویترز، این قطعنامه غیرالزام‌آور که توسط کانادا تهیه شده بود به کمیته سوم مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد، ارائه شد. قرار است این قطعنامه در مجمع عمومی مطرح شود. طبق این گزارش، ۷۶ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و ۶۸ کشور نیز رأی ممتنع دادند و در مقابل ۳۵ کشور به آن رأی منفی دادند. کشورهای اروپایی و آمریکا از این قطعنامه حمایت کردند و در مقابل روسیه، چین و سوریه از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. این قطعنامه از ایران خواسته است به «محدودیت‌های گسترده و جدی در قانون و در عمل برای آزادی بیان، ابراز عقیده و حق برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز» شهروندان پایان دهد. این موارد مندرج در قطعنامه درحالی است که عمده آنها مستند به گزارشات احمد شهید است. گزارشگری که منبع اخبار و ادعاهای او، برخی منافقین، ضدانقلاب خارج از کشور، سلطنت‌طلب‌ها و اصلاح‌طلب‌های کوچ‌ کرده هستند. پیش‌تر ایران بارها نسبت به گزارشات احمد شهید انتقاد کرده و مستندات غیرواقعی بودن ادعاهای او را نشان داده است. به عنوان نمونه برخی ادعاهای احمد شهید درباره برخی افراد از اساس کذب محض بوده و صحت نداشته است! برخی دیگر از ادعاهای احمد شهید نیز در افکار عمومی ایران مایه تمسخر و مضحکه شده است! به عنوان نمونه شوخی زشت 2 بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در زمین بازی و محکومیت این بازیکنان در کمیته انضباطی باعث واکنش احمد شهید شد و وی در گزارش خود نوشت ایران با تمایلات همجنس‌گرایانه بشدت برخورد کرده و همجنس‌بازان را محکوم می‌کند! البته در کنار ادعاهای مضحک احمد شهید که مبنای قطعنامه‌های به اصطلاح حقوق بشری سازمان ملل شده، درباره قطعنامه جدید کمیته حقوق بشر سازمان ملل، یک واقعیت مهم دیگر وجود دارد. تحلیلگران در ایران می‌گویند این قطعنامه در واقع تلاشی است برای حمایت بیشتر از سرپل‌ها و شبکه‌های فرهنگی غرب در ایران! بویژه اینکه پس از قاطعیت جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با شبکه نفوذ، این قطعنامه تلاش می‌کند؛ یک پوشش خارجی برای حمایت از این عوامل و شبکه‌ها در ایران باشد! کارشناسان البته معتقدند این تلاش‌ها نتیجه‌ای معکوس در ایران خواهد داشت چراکه می‌تواند به معنای نشانه‌ای در اثبات شبکه گسترده نفوذ در ایران باشد و مجوز لازم برای برخورد سریع و سخت با این شبکه را در افکار عمومی صادر کند.
دولت: قطعنامه بی‌ارزش است!
این قطعنامه حقوق بشری هم در سازمان ملل و هم در تهران با واکنش مقامات دولتی مواجه شد. غلامحسین دهقانی، معاون و سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل تلاش برخی کشورها در متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر را تلاش در جهت ایران‌هراسی نامید و به آنها توصیه کرد به جای این اقدامات توجه و تلاش‌های‌شان را بر مبارزه با افراط‌گرایی معطوف کنند. سفیر ایران در سازمان ملل، قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را «خصمانه» و «کوته‌بینانه» خواند. حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در این‌باره با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس تعالیم اسلامی و انسانی و اصول قانون اساسی، تلاش در جهت ارتقای حقوق بشر را از مهم‌ترین وظایف خود در برابر شهروندانش می‌شناسد، یادآور شد: اما برای قطعنامه‌هایی که با انگیزه‌های سیاسی ارائه و تصویب آنها نه براساس محتوا بلکه براساس جبهه‌بندی سیاسی کشورها و لابی‌های پنهان انجام می‌شود، ارزشی قائل نیست.
قطعنامه مضحک عربستان!
همچنین روز پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی عربستان درباره سوریه نیز تصویب شد. اما تصویب قطعنامه موسوم به «محکومیت دخالت خارجی در سوریه» در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد وقتی سر و شکل یک طنز تلخ را پیدا می‌کند که بدانیم نه‌تنها این قطعنامه سعودی‌محور عملا از تروریست‌های فعال در سوریه تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» نظام دمشق حمایت می‌کند بلکه پیش‌نویس آن توسط بزرگ‌ترین حامی منطقه‌ای تروریسم تکفیری یعنی عربستان‌سعودی نگارش و به این کمیته ارائه شده است. به گزارش رویترز، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان‌سعودی در سازمان ملل با یادآوری «ایلان کردی»، از اعضای این سازمان خواسته بود از قطعنامه حمایت کنند. اشاره او به پسربچه پناهجوی سوری ‌بود که شهریور گذشته، تن بی‌جانش در ساحل ترکیه پیدا شد اما سعودی‌ها در محکومیت «مداخله» خارجی در سوریه به طور مشخص به نقش حمایتی و مستشاری ایران در دفاع از نظام مشروع سوریه اشاره داشته‌اند حال آنکه عربستان و متحدانش همین حالا در حال جنایت مستقیم در یمن و حمایت مالی، لجستیکی و سیاسی از داعش و دیگر تروریست‌های عراق و شام هستند. چنانکه در این قطعنامه حضور «همه گروه‌های تروریستی خارجی و نیروهای خارجی که در حمایت از بشار اسد در نبردها شرکت دارند بویژه سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران)، سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله [لبنان]» در سوریه محکوم شده است.در عین حال بی‌آنکه به طور مستقیم از روسیه نام برده شود، «همه حملات علیه گروه‌های میانه‌رو مخالف در سوریه، شدیدا محکوم» و «توقف فوری» آنها خواسته شده است. در مقابل بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، ضمن متهم کردن مقام‌های سعودی به «دورویی» و یادآوری وضعیت حقوق بشر در خود عربستان، این قطعنامه را رد کرد. او سپس عربستان، قطر و ترکیه را متهم به حمایت از تروریسم در سوریه کرد. غلامحسین دهقانی، معاون نمایندگی ارشد ایران در سازمان ملل نیز قطعنامه را رد و اعلام کرد در آن «تروریست‌ها» و «کسانی که با تروریست‌ها می‌جنگند» تمییز داده نشده‌اند. این قطعنامه که البته الزام‌آور نیست پنجشنبه گذشته با ۱۱۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع به تصویب رسید که ایالات متحده و کشورهای غربی در میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل بودند که به آن رای مثبت دادند. این قطعنامه در حالی است که هم ایران، هم حزب‌الله و هم روسیه با دعوت بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی سوریه، در این کشور حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده است نقش مستشاری در این کشور دارد. طنز ماجرا آنجاست که عربستان اکنون ماه‌هاست از انواع سلاح‌های خود علیه مردم یمن استفاده می‌کند و یک لشکرکشی بی‌سابقه علیه یمن را انجام داده و با به راه انداختن سیرک حمایت از منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور مدعی است این حمله بنا به خواسته او صورت گرفته است!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها