علی مطهری؛ مردی با فرهنگ اصولگرا و سیاست اصلاح‌طلبانه/ انتخاب احمدی نژاد از الطاف خفيه الهی بود/ پیشنهاد مطهری برای کُشتی بین هاشمی و حداد

کد خبر: 499694

علی مطهری، سرشناس ترین فرزند شهید مرتضی مطهری است که در بهمن ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۵ تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان علوی در رشته ریاضی به پایان رساند و در رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تبریز پذیرفته شد.

علی مطهری؛ مردی با فرهنگ اصولگرا و سیاست اصلاح‌طلبانه/ انتخاب احمدی نژاد از الطاف خفيه الهی بود/ پیشنهاد مطهری برای کُشتی بین هاشمی و حداد

علی مطهری؛ مردی با فرهنگ اصولگرا و سیاست اصلاح‌طلبانه/ از الطاف خفیه خواندن احمدی نژاد تا پیشنهاد مسابقه کُشتی بین هاشمی و حداد

سرویس سیاسی فردا: این روزها عادی است که شخصیت‌های سیاسی مطالب در صفحات خودشان در شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کنند. بعد از توئیت جنجالی هاشمی رفسنجانی که تکذیب شد، حالا علی مطهری هم خبر کاندیداتوری خود برای نائب رئیسی مجلس دهم را که در اینستاگرامش منتشر شده بود، تکذیب کرد!

اما علی مطهری کیست و چگونه توانست در انتخابات اخیر رای مردم تهران را از آن خود کند؟ گذشته و سیر رفتار سیاسی او موضوع بررسی‌های فردا است.

از الطاف خفیه خواندن احمدی نژاد تا پیشنهاد مسابقه کُشتی بین هاشمی و حداد/

علی مطهری کیست؟

علی مطهری، سرشناس ترین فرزند شهید مرتضی مطهری است که در بهمن ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۵ تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان علوی در رشته ریاضی به پایان رساند و در رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تبریز پذیرفته شد. پس از شهادت پدر در اردیبهشت ۱۳۵۸، خود را به دانشگاه علم و صنعت منتقل کرد و چندی در این دانشگاه به تحصیل ادامه داد. علی مطهری، با آنکه بیش از نیمی از واحدهای رشته مکانیک را گذرانده‌ بود، با آمدن به دانشکده الهیات دانشگاه تهران تغییر رشته داد و تحصیلات خود را تا دکتری در رشته فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد. علی مطهری پس از شهادت پدر مسئولیت تدوین و تنظیم آثار چاپ‌نشده و به‌طورکلی نظارت بر نشر آثار وی را به عهده گرفت. مدیریت علمی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار مطهری) و عضویت در هیئت مدیره «بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری» از دیگر مسئولیت های وی است. او همچنین سابقه کار در رادیو را نیز دارد.

مطهری در سال ۱۳۶۰ با نوه شیخ جواد انصاری که از هم عصران امام خمینی است، عقد کرده و در سال ۱۳۶۲ زندگی مشترک را با وی آغاز کرد. در حال حاضر همسر ایشان فوق‌لیسانس حقوق دارد؛ ولی شاغل نیست. وی ۴ فرزند به نام های مرتضی، رضا، لیلا و زهرا دارد.

از الطاف خفیه خواندن احمدی نژاد تا پیشنهاد مسابقه کُشتی بین هاشمی و حداد/

ورود جدی به سیاست با کمک احمدی نژاد

در حالی که لیست 30 نفره اصولگرایان برای اعلام کاندیداهای خود برای انتخابات مجلس هشتم بسته شده بود، محمود احمدی‌نژاد به عنوان فردی که از محبوبیت مردمی برخوردار بود، توصیه‌ای را برای قراردادن یک فرد دیگر در این لیست ارائه کرد . در واقع همانطور که منابع خبری در همان زمان اعلام کردند، قرار گرفتن نام علی مطهری در لیست 30 نفره تهران زمانی محقق شد که نام او با توصیه رئیس جمهور در لیست نمایندگان حامی دولت اسلامی و رایحه خوش خدمت قرار گرفت .

علی مطهری تا پیش از مجلس هشتم شناخته شده و رسانه ای نبود و گاهی اوقات به دلیل انتقاد از دولت خاتمی نامش در روزنامه هایی از جمله کیهان منتشر می‌شد . با این حال، حضور وی در لیست اصولگرایان و نیز رابطه نسبی وی با شهید مطهری به او در جلب رای مردم تهران کمک کرد تا به عنوان نماینده پایتخت به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند .

اولین اظهار نظر رسمی علی مطهری در خصوص حضورش در انتخابات مجلس هشتم به 20 دی ماه 86 باز می گردد زمانی که پس از ثبت نام در انتخابات مجلس هشتم گفت: «با توجه به اينكه گروه‌هاي اصلاح طلب با تمام توان وارد عرصه انتخابات شدند، من احساس خطر كرده و براساس وظيفه ثبت‌نام كردم .»
علی مطهری اما پیش از این در مقاله ای که در روزنامه کیهان در اسفند 84 منتشر شده بود نسبت به اهمال اصلاح طلبان به ویژه در خصوص حجاب اعتراض کرده بود و نوشت: «مسئله پوشش اسلامي در جامعه مان چند سالي است كه به سبب اهمال مسئولان خصوصا در دوره اصلاح طلبي رنگ باخته است و مي رود كه مسئله بي حجابي به صورت يك امر عادي و طبيعي درآيد.»
فرزند استاد مطهری حتی در تعریف و تمجید از انتخاب احمدی نژاد در شهریور 85 پا را فراتر از حد طبیعی گذاشت و در نامه ای خطاب به وی نوشت: « بدون شك انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس جمهور در سال گذشته از الطاف خفيه الهي بود و مردم با انتخاب خود انقلاب اسلامي را به مسير اصلي آن بازگرداندند و خطر بزرگي يعني غربزدگي و ايدئولوژي‌گريزي را كه تشخيص آن براي توده مردم مشكل بود از اين انقلاب الهي دفع كردند. این دولت بیش از دولت های پیشین در مسیر عدالت علی (ع) حرکت کرده است و البته کسانی که مانند دوره عثمان به تبعیض عادت کرده‌اند مشکلاتی ایجاد کرده و خواهند کرد.»
مطهری حتی نسبت به اظهار نظر های افرادی چون حسین مرعشی برادر همسر آقای هاشمی که ادعا کرده بود اسلام نظام اقتصادی ندارد مقاله ای تند و تیز در مرداد 86 نوشت و کنایه وار خطاب به آقای هاشمی گفت: «حال سوال اين است كه چرا افرادي با چنين افكاري سالها در پستهاي حساس نظام جمهوري اسلامي مسئوليت داشته اند؟ اميدواريم مسئولان در انتصابات خود بيشتر، افكار افراد را مورد توجه قرار دهند و نه روابط حزبي و گروهي و احيانا فاميلي.»
علی مطهری

مخالفت جدی با اقدامات احمدی نژاد

با گذشت چند ماه از عمر مجلس هشتم، اظهارات علی مطهری در برخورد و مخالفت با مواضع و اقدامات دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور، تصویری که تا پیش از این از وی به عنوان یک حامی سرسخت دولت در افکار عمومی شکل گرفته بود، تغییر داد .

وی در استیضاح علی کردان ، وزیر کشور دولت نهم به همراه احمد توکلی نقش مهمی را برعهده داشت. او در ۲۱ مهر ۱۳۹۰ در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس در خصوص عملکرد وی از جمله برداشت غیرقانونی پول از بانک مرکزی ، از سمت نمایندگی مجلس استعفاء داد؛ ولی درخواست استعفایش رای نیاورد.

مطهری همچنین از منتقدان سیاست‌های فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد بود و در سال ۱۳۸۹ در این باره می‌گوید: «آقای احمدی نژاد با علم به اینکه اعلام مخالفت رئیس جمهور با اجرای قانون عفاف و حجاب در تلویزیون منجر به تشدید بدحجابی و بی حجابی می‌شود، در کمال بی تعهدی اعلام کرد که من با اجرای این قانون مخالفم و زحمات فراوانی را ضایع کرد و از آن تاریخ وضعیت پوشش اسلامی بسیار وخیم تر شده و به عقیده من تا زمانی که این شخص بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده ‌است این وضعیت قابل اصلاح نیست و خدا کند که منجر به بی حجابی کامل نشود. مواضع دیگر فرهنگی ایشان مانند دستور حضور بانوان در ورزشگاه‌های مردان و تسامح و تساهل در مسائل شرعی ورزش بانوان و بی تفاوتی نسبت به رواج کلمات لاتین در سطح کشور و حمایت از اقدامات رئیس دفتر خود در تلاش برای ورود خوانندگان لس آنجلسی به کشور و حمایت مادی و معنوی غیر معمول و خلاف عدالت از برخی ستاره‌های سینمای کشور دلایل دیگری بر عقیده لیبرالیسم و رهاسازی فرهنگی ایشان است.»

وی پیش از این درباره حجاب اسلامی گفته بود: «دولت باید در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود دانشجویان بدحجاب جلوگیری کند. محیط دانشگاه محل حضور دانشجویان بد پوشش و محل تحریک غریزه جنسی نیست و دولت هم نباید برخورد با این افراد را به دانشجویان متدین واگذار کند، بلکه خود دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود. مسئولان دانشگاه‌ها نیز در این زمینه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نگیرند و با قاطعیت کار خود را انجام دهند. امیدواریم دولت موضع خود را تغییر دهد و با جدیت به نظارت بر مسئله حجاب در جامعه و مسائل دیگری نظیر نظارت بر ساحل دریاها و خرید و فروش سی دی‌های خانمان برانداز بپردازد، چرا که روح و جان انقلاب اسلامی همین مسائل فرهنگی است.

او از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد در سیاست حمایت از ایران باستان است و در این باره می‌گوید: «البته من آقای رئیس‌جمهور را در این مسائل تحت تأثیر آقای مشایی می‌دانم چرا که ایشان روی افکار رئیس‌جمهور بسیار تأثیرگذار است. همان‌طور که در زنده کردن فرهنگ ایران و باستان تلاش‌های آقای مشایی را می‌بینیم شما دیدید اخیراً آقای احمدی‌نژاد گفت ما فرزندان رستم و اسفندیار هستیم این حرف‌ها افکار آقای احمدی‌نژاد نبود بلکه دیدگاه آقای مشایی است که متأسفانه از زبان رئیس‌جمهور جاری می‌شود.»

نمایش تصاویر زنان ساپورت‌ پوش در مجلس

در جریان رسیدگی به سوال علی مطهری از وزیر کشور در مورد بی‌تفاوتی این وزارتخانه به پدیده بانوان ساپورت‌پوش تصاویری از این افراد از مانیتور مجلس پخش شد که البته چهره آنان پوشیده شده بود.
نمایش تصاویر بانوان ساپورت‌پوش در صحن علنی مجلس با واکنش نمایندگان و همهمه زیاد در صحن علنی مجلس همراه شد؛ اما علی مطهری با اشاره به همهمه ایجاد شده در مجلس به مزاح گفت: به نظر می‌رسد دوستان از دیدن این تصاویر به وجد آمده‌اند.
زنان ساپورت پوش

درگیری با کوچک زاده

در یکی از جلسات مجلس هشتم وقتی مطهری گفت که نام خانوادگی مهدی کوچک‌زاده در گذشته کوچکف بوده جلسه مجلس با درگیری لفظی و فیزیکی این دو نماینده به تشنج کشیده شد. کوچک‌زاده اشیائی را به سوی مطهری پرتاب کرد و مطهری نیز او را «...» نامید.

علی مطهری و کوچک زاده

انتخابات ریاست‌جمهوری دهم

علی مطهری با استناد به اینکه موسوی دانش آموز شریعتی و پیمان بوده؛ حضور وی را در عرصه سیاست خطرناک دانست؛ ولی از احمدی نژاد نیز حمایت نکرد و در 19 خرداد 88 حمایت خود را از محسن رضایی اعلام کرد .

نگاه مطهری به حوادث سال ۱۳۸۸

علی مطهری در خصوص اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم معتقد است: «شروع فتنه با احمدی‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آنها را شعله‌ور ساخت.» وی معتقد است در صورتی که با تخلف احمدی‌نژاد، موسوی و کروبی با یک دید نگریسته می‌شد و از طریق مراجع قضایی به تخلفات آنها فوراً رسیدگی می‌شد، مدت اعتراضات چند ماه به طول نمی‌انجامید. وی ضرغامی را مقصر بعدی ناآرامی‌ها عنوان می‌کند و معتقد است در صورتی که با شروع اعتراضات به درخواست موسوی مبنی بر حضور در تلویزیون در یک برنامه پخش مستقیم عمل می‌کرد، استدلال‌های معترضان مبنی بر تقلب در انتخابات پاسخ گفته می‌شد و درگیری‌ها اوج نمی‌گرفت. وی همچنین می گوید: طولانی شدن بدون محاکمه حصر موسوی و کروبی از لحاظ قانونی و شرعی مشکل دارد و اگر این افراد در حصر بمیرند نظام هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. موسوی و کروبی از تخلفات مبری نیستند؛ اما اگر قرار است آنها محاکمه گردند احمدی‌نژاد هم باید محاکمه شود. وی همچنین در آذر ۱۳۹۳ در همایش تبیین حماسه حسینی که توسط انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده ریاضی این دانشگاه برگزار شد صراحتاً اعلام کرد که نظر رهبری در مورد حصر خلاف عدالت است و اظهار داشت: رهبری از نظر خودشان می‌گویند که در مورد حصر موسوی و کروبی، عدالت را رعایت کرده و به آنها لطف می‌کنند؛ ولی از نظر من این مخالف عدالت است و نظر ایشان را قبول ندارم.

علی مطهری

نطق آتشین و مخالفان آتشین

21 دی ماه 1393 نطق آتشین علی مطهری توسط نمایندگان مخالف ناتمام ماند و با اعتراض و شعارهای آنها علی مطهری مجبور به ترک جایگاه شد. نطق مشهور علی مطهری آنقدر پراکنده بود که موپوع حصر فقط دو بند آن را در بر می‌گرفت. اما همان هم آنقدر حساسیت برانگیز بود که باعث قطع سخنرانی شد. او هم از جشنواره عمار حمایت کرد و هم از رانندگی بین خطوط. هم از محکومیت ترور در فرانسه گفت و هم از تحریم شرکت های صهیونیستی. هم از ساپورت گفت و هم از برداشت از صندوق توسعه ملی!

او در بخش حاشیه ساز نطقش گفت: «اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوبهای خیابانی، بدون حکم قضایی، همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند. همه می‌دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات سال 88 نیز به آقای رضایی رأی دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگتر و آن رفتار اسلامی با منتقدان حکومت است آنچنان که علی علیه‌السلام رفتار می‌کرد که منتقدان و مخالفان تا دست به سلاح نبرده بودند آزاد و از همه حقوق اجتماعی برخوردار بودند به طوری که در مسجد و در اثنای خطابه‌اش به او انتقاد می‌کردند و حضرت مانع تعرض به آنها می‌شد و می‌فرمود: الطیش لاتقوم به حجج الله (حجتهای خدا با عصبانیت اقامه نمی‌شود).» که این نطق به پایان نرسید، اما متن کامل آن دقایقی بعد در سایت ها منتشر شد.

علی مطهری

اظهار نظر درباره ولی فقیه

مطهری در مناظره ای با حمید رسایی درباره ولی فقیه گفت: «در نگاهی وسیع‌تر ولی فقیه هم قابل انتقاد است. در زمان پیامبر از او انتقاد می‌شد پس چگونه‌ است اکنون گمان می‌کنیم ولی فقیه قابل سوال کردن نیست. دوستان جبهه پایداری فکر می‌کردند اگر از عملکرد مدیریت در بحران‌های کشور انتقاد شود به ولی فقیه انتقاد شده در حالی که حتی در نگاهی وسیع‌تر ولی فقیه نیز قابل سوال کردن و انتقاد است. زمانی که ما پیامبر را مورد سوال قرار می‌دهیم چطور است که وقتی به ولی فقیه می‌رسیم قابل سوال نیست؛ بنابراین این تفکر خیلی خطرناک است.»

انتخابات مجلس نهم و صدای ملت

صلاحیت علی مطهری، نماینده مجلس هشتم، برای شرکت در مجلس نهم در ابتدا در هیئت‌های اجرایی رد شد؛ ولی در بررسی مجدد هیئت‌های نظارت انتخابات تأیید شد . مطهری، پس از عدم حضور در لیست جبهه متحد اصولگرایان ، همراه با افرادی چون علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان ، ائتلافی با عنوان جبهه صدای ملت را تشکیل دادند و اقدام به ارائه فهرست انتخاباتی جدا کردند. علی مطهری درباره علت تشکیل این ائتلاف گفته بود: «اگر جبهه پایداری به وحدت تمکین می‌کرد و فهرست نمی‌داد، سایر گروه‌ها هم این کار را نمی‌کردند. اما آنها از اول زیر بار اتحاد نرفتند. وقتی یک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می‌دهد، این حق برای دیگران هم ایجاد می‌شود و عدالت حکم می‌کند که دیگران هم بتوانند لیست بدهند».

انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم

علی مطهری در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از حامیان جدی هاشمی رفسنجانی بود که پس از عدم احراز صلاحیت هاشمی با نامه‌ای به رهبر انقلاب برای حضور هاشمی در انتخابات پیشنهاد استفاده از حکم حکومتی را داد. وی در خصوص رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی که از جانب شورای نگهبان به دلیل ضعف توان جسمانی وی انجام شده بود، بیان کرد: «بنده پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی توان جسمی آقای هاشمی، یک مسابقه دو صدمتر بین ایشان و آقای جلیلی و یک مسابقه کشتی بین آقای هاشمی و آقای حداد برگزار کنند.»

از الطاف خفیه خواندن احمدی نژاد تا پیشنهاد مسابقه کُشتی بین هاشمی و حداد/

حادثه شیراز

علی مطهری در حین سفر به شیراز که به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز و به منظور سخنرانی در این دانشگاه انجام شد، گروهی از موتورسواران ناشناس، پس از خروج او از فرودگاه، به خودروی وی حمله کرده و آن را تخریب کردند و با محاصره چند ساعته کلانتری که وی پس از حمله در آن حضور داشت موجب لغو برنامه سخنرانی وی شدند. در پی این حمله، رحمانی فضلی وزیر کشور، با احضار استاندار فارس به وزارت کشور، خواهان برخورد با عاملان این حمله شد. مطهری در این زمینه مدعی شد: متهمین اعتراف کرده‌اند که برای این حمله از یکی از نهادهای خاص دستور سازمانی گرفته بودند.

هفته گذشته ترک همدانی، وکیل پرونده علی مطهری درخصوص آخرین مراحل این پرونده گفت: يقينا ضاربين و حمله‌كنندگان به علي مطهري بدون وجود آمر مرتكب اين كار نشده‌اند. مرتكبان خود اذعان و اقرار به اين امر كرده‌اند و با توجه به مستندات پرونده، اميدوارم كه دادسراي نظامي بتواند پرونده را به سمتي ببرد كه حق به حق‌دار برسد.

علی مطهری و روحانی

انتخابات مجلس دهم و حضور در لیست امید

علی مطهری در ۲ دی ۱۳۹۴ با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نامزد انتخابات مجلس دهم شد؛ اما در مراحل اولیه، صلاحیتش از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شد. او به رد صلاحیتش اعتراض کرد و شورای نگهبان در تجدید نظر صلاحیت او را تأیید کرد.

نهایتاً علی مطهری در این دوره انتخابات در لیست 30 نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱,۴۴۷,۷۱۳ رأی وارد مجلس شد. حالا باید دید او می خواهد علاوه بر جایگاه نمایندگی نقش بیشتری در مجلس داشته باشد یا خیر؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها