جزئیات رایزنی‌های ظریف در اسلو

کد خبر: 683891

کشورهای خلیج فارس اظهار داشت: طولانی شدن بحران به نفع کشورهای منطقه نیست.

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و داور ایوو استیر وزیر خارجه کرواسی بعدازظهر امروز (سه شنبه) در اسلو ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند. در این دیدار دو طرف در خصوص تحولات منطقه، روابط دو جانبه، توسعه همکاریهای اقتصادی، بانکی و سرمایه گذاری گفتگو و تبادل نظر کردند. ظریف با اشاره به بحران بوجود آمده بین برخی کشورهای خلیج فارس اظهار داشت: طولانی شدن بحران به نفع کشورهای منطقه نیست. وزیر امور خارجه کرواسی نیز گفت: بحران منطقه خلیج فارس ممکن است بر منطقه بالکان نیز تاثیر گذار باشد و باعث بی ثباتی در این منطقه شود، بنابراین برای ما اهمیت دارد که کشورها برای رفع این معضل با یکدیگر گفتگو و رایزنی کنند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این نشست با تنی چند از اندیشمندان، محققان و پژوهشگران آمریکایی و اروپایی نیز دیدار و گفتگو کرد.
رایزنی ظریف و همتای کنیایی در اسلو در دیدار وزرای خارجه ایران و کنیا در اسلو تحولات کشورهای منطقه خلیج فارس و روابط دو جانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به نروژ سغر کرده در حاشیه نشست اسلو فروم ٢٠١٧ با امینه محمد همتای کنیایی خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار تحولات کشورهای منطقه خلیج فارس و روابط دو جانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه کنیا با توجه به وجود هزاران تن از اتباع این کشور در عربستان و قطر، از بروز بحران سیاسی بین این دو کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: باید دیالوگ بین این دو کشور را برای رفع اختلافات کنونی مورد تشویق قرار داد. ظریف نیز اظهار داشت: تشدید بحران در منطقه ممکن است افزایش خریدهای تسلیحاتی از سوی برخی از کشورهای منطقه را در بر داشته باشد. وی نیز متقابلا خواستار تلاش کنیا برای آغاز گفتگو بین دو کشور قطر و عربستان برای حل اختلافات بین خود شد. وزیر خارجه کشورمان در بخشی دیگر از این دیدار روابط بین دو کشور را از نقطه نظر سیاسی خوب توصیف کرد و از آمادگی کشورمان برای ارائه کمکهای انسانی به کنیا خبر داد.
ابراز امیدواری ظریف نسبت به افزایش سطح مناسبات با بوسنی
وزیر خارجه ایران در دیدار همتای بوسنیایی با اشاره به روابط دوجانبه که در سطح خوبی به سر می برد، ابراز امیدواری کرد که سطح کنونی روابط بیشتر از حالت فعلی شود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست اسلو فروم به نروژ سفر کرده عصر امروز (سه شنبه) به وقت محلی با ایگور سرناداک وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار تحولات مربوط به منطقه و روابط دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه با اشاره به روابط دوجانبه که در سطح خوبی بسر می برد، اظهار امیدواری کرد که سطح کنونی روابط بیشتر از حالت فعلی شود. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورهای منطقه از جمله بوسنی روابط بسیار خوبی دارد. ظریف خاطرنشان کرد: برای ایران مهم است که شاهد ثبات و وحدت در بوسنی باشد و ایران تمایل دارد از نزدیک با آن کشور همکاری داشته باشد تا شاهد ثبات و استقرار امنیت در بوسنی باشد. وزیر امور خارجه بوسنی نیز اظهار داشت: با توجه به وجود سفارت آن کشور در قطر و برخی از اتباع بوسنیایی در قطر، بحران بوجود آمده بین همسایگان در منطقه خلیج فارس از نقطه نظر مقامات بوسنی حائز اهمیت است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها