پیام‌های سفر سرلشکر باقری به ترکیه چیست؟

کد خبر: 713974

اکنون اروپا نمی تواند در سوریه نقش آفرینی کند و سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نیز مانع گسیل شدن تروریست های مهاجر اروپایی به کشور خودشان شود.

تصویر مرتبط سرویس سیاسی فردا:

رحمان قهرمانپور کارشناس ترکیه و سیاست خارجی آمریکا، درباره سفر سرلشکر باقری به ترکیه به استادنیوز گفت: این نخستین سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به خارج از کشور بود که از اهمیت خاصی برای ایران برخوردار است.

وی ادامه داد: این سفر می تواند به نوعی آغازگر دوره جدیدی برای مأموریت های ستادکل نیروهای مسلح باشد. چرا که تاکنون سفری در چنین حدی نداشتیم و نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای ورود به مسائل منطقه ای و برنامه بلند مدت استراتژیک دارد.
قهرمانپور با اشاره به سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به ترکیه پس از مذاکرات آستانه اظهار کرد: در این مذاکرات بر کاهش مناطق تنش و افزایش مبارزه با داعش تأکید شد که نیازمند هماهنگی در سطوح مختلف است.
وی افزود: البته مذاکرات دیپلماتیک صورت گرفته و برای عملیاتی کردن این توافق نیاز است نیروهای مسلح در سطوح عملیاتی وارد شوند و احتمالاً این سفر برای انجام هماهنگی میان سه کشور در سوریه بوده است. این موضوع نیز برای ما خوب است چرا که سبب افزایش حضور نیروهای مسلح در مناطق مختلف برای کاهش تنش و افزایش صلح می شود.
این کارشناس مسائل ترکیه، انجام رفراندوم برای استقلال اقلیم کردستان را برای ترکیه بسیار مهم و حساس عنوان کرد و خاطرنشان کرد: پیش تر فشارهایی برای عقب نشینی دولت اقلیم از این رفراندوم وجود داشت ولی اکنون این عقب نشینی صورت نمی گیرد و این خود به نوعی نگرانی درباره پیامدهای این کار در منطقه به وجود می آورد که این سفر احتمالاً برای هماهنگی مواضع ایران، ترکیه و عراق درباره استقلال کردها است.
قهرمانپور با بیان این که ناتو باید از سفر سرلشگر باقری به ترکیه خوشحال باشد، عنوان کرد: اکنون ایران، روسیه و ترکیه هزینه ثبات در سوریه را پرداخته و با تروریست مبارزه می کنند که این باید سبب خوشحالی ناتو شود. اکنون اروپا نمی تواند در سوریه نقش آفرینی کند و سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نیز مانع گسیل شدن تروریست های مهاجر اروپایی به کشور خودشان شود.
این کارشناس مسائل سیاسی، دعوت سرلشگر باقری به ترکیه را انتقال نوعی پیام نارضایتی آنکارا از واشنگتن تلقی کرد و افزود: البته آقای اردوغان به آمریکا سفر خواهد کرد چرا که سفر قبلی وی ناموفق بود و آنکارا نتوانست به خواسته های خود یعنی استرداد فتح الله گولن و جلوگیری از ارسال سلاح توسط آمریکا به یگانه های خلق(کردهای) سوریه شد. این نیز سبب نارضایتی شدید آنکارا از واشنگتن گردید و ترکیه می خواهد با نزدیک شدن به روسیه و ایران، پیام نارضایتی خود را به آمریکا برساند.
وی ادامه داد: مسلماً آمریکا از این سفر رضایت ندارد، چون افزایش همکاری نظامی میان ایران و ترکیه می تواند مانع اجرای برنامه های ترامپ در منطقه شود.
قهرمانپور همچنین سفر سرلشگر باقری به ترکیه را نشانگر وحدت داخلی نسبت به سوریه برشمرد و درباره پیامدهای این سفر در محور مقاومت تأکید کرد: ارتباط ایران و ترکیه را نمی توان عقب نشینی ایران در حمایت از مقاومت تلقی کرد. چرا که اولویت اصلی ایران پایان جنگ در سوریه و ایجاد صلح است. برای انجام این کار نیز نیازمند همکاری روسیه، ترکیه و… است.

وی در پایان افزود: ماهیت کار دیپلماتیک در دنیا این است هیچ کشوری نمی تواند با اصرار ۱۰۰ درصدی بر مواضع خودش، کاری پیش ببرد. به همین دلیل ایران، ترکیه و روسیه در سوریه مقداری از مواضع خود عقب نشینی کرده اند. اکنون دستگاه دیپلماسی و نظامی کار سوریه را پیش می برند که کار مهمی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها