از حلالیت خواهی از خاتمی تا نامه به رهبری برای تایید ردصلاحیت‌شده‌ها/ استاد اخلاق دانشجویان پیرو خط امام آرزوی تعطیلی بانک‌های سپاه را داشت

کد خبر: 761835

حائری شیرازی یک بار دیگر در انتخابات سال ۹۲ خبرساز شد وقتی که رد صلاحیت های چند تن از شخصیت های سیاسی باعث شد نامه ای به رهبر انقلاب بنویسد و بگوید: حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است.

از حلالیت خواهی از خاتمی تا نامه به رهبری برای تایید ردصلاحیت‌شده‌ها/ استاد اخلاق دانشجویان پیرو خط امام آرزوی تعطیلی بانک‌های سپاه را داشت
سرویس سیاسی فردا: آیت الله حائری شیرازی سرانجام پس از یک دوره بیماری ظهر امروز به دیار باقی شتافت. دي‌ماه 1360، اندك زماني پس از ترور آيت‌الله دستغيب، شيخ محي‌الدين (محمدصادق) حائري‌شيرازي به عنوان نماينده ولي فقيه و امام جماعت شيراز انتخاب شد و حضورش در اين منصب 27 سال طول كشيد. پس از اين حضور طولاني، آيت‌الله به خواست خود ولي از سر نارضايتي و در اعتراض به رفتار يك نهاد نظارتي، كناره‌گيري كرد، اين كناره‌گيري ابتدا پذيرفته نشد ولي پس از چهار بار تكرار، سرانجام مقبول افتاد، شيخ از شيراز رفت و رحل اقامت در قم افكند. گوشه‌نشيني شيخ اما چندان به طول نينجاميد و نام او به عنوان يكي از اساتيد اخلاق دولت احمدي‌نژاد، شنيده شد كه بايد چهارشنبه هر هفته با اعضاي كابينه، سلوك اخلاقي‌بودن بياموزد.
معلم اخلاق دانشجویان پیرو خط امام در سفارت امریکا
روزگار سياست‌ورزي شيخ را به سه دوره مي‌توان تقسيم كرد. دوره نخست از سال‌هاي پيش از انقلاب شروع مي‌شود و تا قبل از انتصاب او به عنوان امام جمعه شيراز ادامه دارد. در اين دوره، شيخ جوان با شخصيت‌هايي چون مصباح‌يزدي و جنتي آشنايي داشت و به سبب همين آشنايي، پايش به مدرسه حقاني باز شد، در مدرسه شمشيرگرهاي شيراز به تدريس دروس حوزوي مي‌پرداخت و چهارشنبه‌ شب‌ها، محفلي سياسي به‌پا مي‌ساخت، يك بار توسط ساواك، احضار و بازداشت شد و مدتی تبعید بود. او پس از انقلاب، معلم اخلاق و انديشه دانشجويان پيرو خط امام و اعضاي دفتر تحكيم وحدت در محل سفارت آمريكا بود و سرانجام در دوره اول مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم شيراز راهي مجلس شد و رياست كميسيون اصل 90 را بر عهده گرفت.
حائری
اختلاف جامعه مدرسین و جامعه روحانیت بر سر کاندیداتوری آیت‌الله دوره دوم فعاليت‌هاي شيخ اما با حضورش در شيراز رقم خورد كه سياست‌ورزي محلي و كثرت دغدغه‌هاي او سبب شد كه نشاني ويژه از او در عرصه سياست ملي به چشم نخورد، بجز حضورش در دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبري. در دوره سوم، او وضع مناسبي نداشت و حتي از سوي جامعه مدرسين به او پيشنهاد شد كه از تهران كانديدا شود، شايد راي بياورد ولي اين پيشنهاد با مخالفت جامعه روحانيت مبارز مواجه شد و در نهايت شيخ در شيراز كانديدا شد و راي نياورد.
او در دوره چهارم موفق شد بار ديگر بر كرسي نمايندگي مردم شيراز در اين مجلس تكيه زند. از مهمترين حادثه‌هاي اين دوران اما در سطح محلي، به خرداد 64 باز مي‌گردد، سيد احمد پيشوا، شيخ كازروني‌‌تبار سخناني گفت كه به آشوب در شهر انجاميد. حائري شيرازي، از پيشوا حمايت ‌كرد و بيت آيت‌الله دستغيب عليه او بود - و البته اختلافات اين دو بيت به اين سوژه محدود نبود و ريشه‌هاي عميق و حوزه‌اي وسيع دارد- امام (ره) براي آرام‌كردن آشوب پيام فرستاد و آيت‌الله احمد جنتي را به شيراز اعزام كرد.
هاشمي رفسنجاني در يادداشت‌هاي يكشنبه 16 تير 1364 در اين‌باره نوشته است: «نمايندگان شيراز آمدند و گزارشي از حوادث اخير شيراز را دادند كه حزب‌الله عليه آقاي حائري‌شيرازي، امام جمعه اقداماتي كرده‌اند به خاطر حمايت او از پيشوا كه عليه انقلاب مطالبي گفته و منجر به دخالت امام و اعزام آقاي جنتي به شيراز و دادن پيام به علما و مردم شده است.» در سطح ملي اما آنچنانكه در خاطرات مكرر بيان‌شده شيخ به چشم مي‌خورد، حضورش در مجلس دوم به هنگام انتخاب رهبر معظم انقلاب بوده است: «به دليل اينكه نوبت نطق پيش از دستور به من نرسيد بنا به اعلام نايب رئيس مجلس خبرگان هاشمي رفسنجاني، به عنوان اولين مخالف شورايي‌شدن رهبري سخنراني كردم. گفتم به مجردي كه بحث شورا مطرح شود در ذهن مردم ارسال مسلم شكل خواهد گرفت و اين يعني بي‌كفايت شدن شورا. مخالف دوم آيت‌الله جنتي بود.
حائری
زماني كه نايب رئيس جلسه اعلام كرد كه موافقان با رهبري ايشان (مقام معظم رهبري) قيام كنند، چهار پنجم نفرات قيام كردند. ديگر غروب شده بود كه راي گيري پايان يافت و آيت الله جنتي پيشنهاد كردند كه براي گفتن تسليت به حاج احمد آقا به جماران برويم، شب بود كه به آنجا رسيديم و موضوع انتخاب را كه گفتيم، خدا بيامرزد حاج احمدآقا را كه گفتند دل امام را با اين انتخاب خود شاد كرديد.» پیشنهاد تاسیس تلویزیون ویژه بانوان دوران سوم سياست‌ورزي آيت‌الله اما به سال‌هاي پاياني حضورش در شيراز و انتخابات رياست‌جمهوري دوره نهم باز مي‌گردد. شيخ كه از حاميان هاشمي بود، از جمله حاميان احمدي‌نژاد شد.
او البته در دوران اصلاحات، به‌ويژه در هنگام انتخابات، مخالفت‌هاي جدي با اصلاح‌طلبان داشت و گفته‌هايش در مخالفت با خاتمي و يارانش، جنجال‌ها برانگيخت. او در این سال‌ها از ایده‌اش برای تاسیس شبکه تلویزیونی ویژه بانوان سخن گفت. تلویزیونی که برنامه‌های ویژه زنان پخش کند و مردان آن‌را تماشا نکنند. در دولت اول احمدي‌نژاد، اگرچه به نظر مي‌رسيد براي حائري‌شيرازي، روزگار بي‌دغدغه و حاشيه‌اي باشد ولي بادهاي مخالف از سوي نهادهاي ديگر وزيدن گرفت و در نهايت به استعفاي حائري‌شيرازي منجر شد. اين استعفا و كناره‌جويي از سياست كه او راهي قم و سپس تهران كرد، در سال 88 توام شد با حوادث تلخ پس از انتخابات و آيت‌الله بار ديگر به ميدان بازگشت، نامه نوشت، نصيحت كرد، كارت زرد داد، موعظه نمود و گاه تهديد.
بیشتر بخوانید: بانکداران سر مردم کلاه گذذاشته‌اند
نامه به رهبری برای تایید رد صلاحیت‌شده‌ها
حائری شیرازی یک بار دیگر در انتخابات سال 92 خبرساز شد وقتی که رد صلاحیت های چند تن از شخصیت های سیاسی باعث شد نامه ای به رهبر انقلاب بنویسد و بگوید: حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می‌یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند. مثلاً بازی استقلال و پیروزی، همه را در استادیوم حاضر می‌کند و جای خالی نمی‌ماند. حذف یکی از این دو تیم حضور را به حداقل می‌رساند. همین‌طور حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرایط کنونی با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است، حتی اگر توجیهاتِ حذف، منطقی باشد. در این انتخابات اکبر هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار مشایی از چهره‌های رد صلاحیت شده بودند.
حلالیت خواهی از خاتمی بار دیگر اما زمانی بود که تنها چند هفته پیش از فوتش از دو رقیب سیاسی انتخابات 76 عذرخواهی کرد. او این بار گفته بود: عارضه‌ اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است، نه نشان‌دهنده‌ پایان عمرم است و نه چیز دیگر ولی فرصتی است تا از همه کسانی که در وادی رقابت سیاسی و... به آنها ستم کرده‌ام، حلّیت بطلبم.مثلا از شخصی پرسیدم شما چرا می‌گویید خاتمی رئیس‌جمهور شود؟ او گفت: چون خوشگل است. گفتم: یزید هم خوشگل بود. از دیگری پرسیدم چرا به آقای ری‌شهری رأی می‌دهی؟ گفت: چون حافظ قرآن است. گفتم: حجاج بن یوسف هم حافظ قرآن بود. بالاخره اگر در این دنیا حلال نکنند، عاقبتِ روز بازخواستم، سیاه‌رویی است. از همه حلّیت می‌طلبم. دعا فرمایید.
آرزو دارم همه بانک‌ها ورشکست شوند حتی بانک‌های سپاه!
او در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با فردا سخن گفت و در این مصاحبه گفت : آیت الله حائری شیرازی گفت: ما آرزو داریم همه بانک‌ها حتی بانک های سپاه ورشکست شوند. شاید سوال شود که چرا؟ خب جوابش روشن است، خداوند در قرآن می‌فرماید من ربا را نابود می‌کنم. بعد توصیه می کند که صدقه (قرض الحسنه) بدهید و همین صدقه دادن شما باعث می‌شود که مال‌تان مضاعف بشود و خداوند به شما روزی می دهد. یک قرض بدون بهره بدهید خداوند برای تان گشایش می دهد.
مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید
منابع: تهران امروز
ایسنا
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها