آیت‌الله رشاد: لباس روحانیون یونیفرم شغلی نیست

کد خبر: 864928

مدیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به آفت‌ها و نکته‌هایی که طلاب باید آن را رعایت کنند، گفت: دشمن سنجیده و مطالعه شده به حوزه هجوم آورده است. روحانیون باید بدانند که لباس آن‌ها یونیفرم شغلی نیست و یکی از تهدید‌ها و آفت‌های بزرگ امروز حوزه‌های علمیه ظهور روحانیون فکلی در حوزه‌ها است.

آیت‌الله رشاد: لباس روحانیون یونیفرم شغلی نیست

خبرگزاری ایسنا: مدیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به آفت‌ها و نکته‌هایی که طلاب باید آن را رعایت کنند، گفت: دشمن سنجیده و مطالعه شده به حوزه هجوم آورده است. روحانیون باید بدانند که لباس آن‌ها یونیفرم شغلی نیست و یکی از تهدید‌ها و آفت‌های بزرگ امروز حوزه‌های علمیه ظهور روحانیون فکلی در حوزه‌ها است.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد صبح امروز (چهارشنبه، هفتم شهریورماه) در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که با حضور جمعی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران و طلاب و دانشجویان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تبریک عیدالله‌اکبر و با بیان اینکه این عید اگر نبود تاریخ گم می‌شد و با اشاره به چند نکته و آفت برای طلاب حوزه‌های علمیه اظهار کرد: دشمن سنجیده، اندیشیده و مطالعه شده به حوزه‌های علمیه هجوم آورده است و سال‌هاست که سنت‌های حوزه را مورد تهاجم قرار داده است. نهاد مرجعیت امتداد نهاد امامت است. احساس می‌کنیم کسانی تعریف شده و از سر جنگ به نهاد مرجعیت تعرض می‌کنند، نهاد مرجعیت ستون و عمود حوزه است. تهاجم به مرجعیت به هر دلیلی تهاجم به حوزه است و حتی بنده احساس می‌کنم این تهاجم به مرجعیت تهاجم به تشیع است.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که حملات این روز‌ها به مرجعیت مطالعه شده است و طلاب می‌دانند نهاد مرجعیت در حقیقت سنگرگاه و لنگر کشتی است، خاطرنشان کرد: اگر مرجعیت آسیب ببیند حوزه دچار تلاطم خواهد شد. طلبه جوان از گرد راه نرسیده که همه سن و سال او یک سوم دوره تحصیل و تحقیق مرجع نیست به خود اجازه می‌دهد از اساس تا انتهای مرجعیت را مورد تهاجم قرار بدهد. این امر بسیار خطرناک است. نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم ضرورت معمم شدن طلبه‌هاست. طلبه‌های برادر باید بدانند معمم شدن جوهر فرهنگ حوزه است و تصور اینکه لباس روحانیت یونیفرم شغلی است را باید از ذهن خارج کنیم. این لباس یونیفرم نیست بلکه هویت و پرچم است. این لباس به خون آغشته شده است. با همین لباس برخی از طلاب شهید شدند. این لباس جام شهادت است. آنکه اهل جهاد نیست این جامه را به تن نکند و آنکه اهل شهادت نیست این عمامه را بر سر نکند. این عمامه کفن است و لباس روحانیت جامه رسول‌الله (ص) است.

مدیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران با تأکید بر این موضوع که به هر بهانه‌ای طلبه نباید لباس خود را زمین بگذارد، ادامه داد: ممکن است گاهی در اجتماع به ما توهین شود، ما که بالاتر از رسول‌الله (ص) نیستیم که از بالا بر سرش خاکستر ریختند و در کنار کعبه به ایشان جسارت کردند. آیا شأن ما بالاتر از پیامبر (ص) است؟. پیامبر الگو و اسوه ما است. اگر خطر، رنج و تحقیر و تعرضی است به جان می‌خریم. ما نباید اگر دشمن تیری افکند بگوییم لباس نمی‌پوشیم، این عمامه و قبا سلاح ما است. تمام طلبه‌ها زمانی که صلاحیت لازم را کسب می‌کنند باید معمم شوند.

آیت‌الله رشاد در ادامه با اشاره به یکی از تهدید‌های بزرگ و آفت‌هایی که حوزه را تهدید می‌کند، یادآور شد: یکی از تهدید‌های بزرگ و آفات عظیم که اکنون حوزه را تهدید می‌کند ظهور روحانیون فکلی است. در برخی از مناطق جهان اسلام می‌بینیم که مفتی اعظم یک کشوری پیراهن رنگی آستین کوتاه به تن کرده و کراوات می‌زند. همچنین در برخی از کشور‌های اسلامی نیز این امر به چشم می‌خورد. این اتفاق آرام آرام برای ما هم رخ می‌دهد. زمانی که پیراهن، یقه و سرآستین نداشت و کم کم به مرور زمان یقه پیدا شد، فرهنگ تغییر می‌کند، اما لباس روحانیت همین است. این خطری است که حوزه را تهدید می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که راحت شدن تحصیل یکی دیگر از آفت‌هایی است که حوزه را تهدید می‌کند، گفت: ترجمه خوانی و شرح‌خوانی محضر استاد را طلاب باید درک کنند. حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش نیست بلکه در حوزه اصل بر تربیت است بعد تحصیل. با تحصیل غیرحضوری هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. نفس استاد است که انسان را می‌پروراند. نفس استاد مثل باد بهاری است. برخی از مدارس به صورت نیمه وقت طلبه‌ها را می‌پذیرد، آن هم به اقتضای شغلی و کار‌های فرهنگی که روحانیون انجام می‌دهند. حتی اگر دوره تحصیل طولانی شود طلاب باید دوره استاد را بگذرانند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: به امر توحیدی حوزه‌ها نیز باید اهتمام داشت. علوم انسانی امروز رقیب شریعت است. آنچه به نام تعارض در دین شنیده‌ایم در غرب تعارض علمی معنا می‌شود. شریعت برای تمام شئون زندگی انسان از اقتصاد گرفته تا اخلاق برنامه و مدیریت دارد، اما باید این را بدانیم که علوم انسانی فعلی، علوم انسانی سکولار است و علوم انسانی که روح این علم و دانش است مبنای سکولاری دارد. اگر می‌خواهیم شریعت جامعه را با علوم انسانی و اسلامی اداره کنیم این کار جز از حوزه برنمی‌آید و تولید علم را کسانی می‌توانند انجام بدهند که مجتهد باشند و تا علوم انسانی و اسلامی تولید نشود در تحصیل حوزوی هیچ یک از آرمان‌های انقلاب به ثمر نخواهد نشست. بقای انقلاب و تداوم انقلاب در گرو تکامل است و تکامل در گرو راهبردها.

آیت‌الله رشاد یادآور شد: فرهنگ اسلامی مهندسی فرهنگ و الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی است و تمام این‌ها در گرو این است که علوم انسانی و اسلامی شکل بگیرد. امروز مفهوم تمدن سبک زندگی ایرانی و اسلامی را باید بدانیم. متأسفانه در برخی موارد می‌بینیم که سبک زندگی غربی شکل گرفته است. حوزه علمیه تهران باید در این امر پیشقدم باشد. تشکل‌های طلاب باید در تهران راه‌اندازی شود و باید در تمام ارکان حوزه برنامه داشته باشیم و جلسات پیوسته تشکیل شود. از طلاب می‌خواهیم که به مدیریت حوزه‌های علمیه کمک کنند. چراکه نه بودجه‌ای دارند و نه امکاناتی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها