خوشرو: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده است

کد خبر: 882702

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد، گفت: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می‌کند.

خوشرو: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده است

خبرگزاری مهر: غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در کمیته ششم مجمع عمومی و در دستور کار کمیته منشورملل متحد سخنرانی کرد و به بیان مواضع کشورمان در زمینه موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات پرداخت.

وی گفت که ممنوعیت تهدید و توسل به زور از مهمترین دستاورد‌های سازمان ملل می‌باشد. با این وجود اقدام برخی از کشور‌ها در توسل غیر قانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد آمره بین المللی و منشور ملل متحد بوده و مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است.

غلامعلی خوشرو در خصوص اعمال تحریم‌های شورای امنیت گفت: این تحریم‌ها تنها باید به عنوان آخرین چاره و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن وضع شوند و اعمال آن‌ها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد.

وی تصریح کرد: آن دسته از تحریم‌های شورای امنیت که ناشی از انگیزه یا نفوذ سیاسی باشد غیر قانونی و نامشروع می‌باشند.

نماینده کشورمان همچنین گفت: امروزه شاهد روند جدیدی از بکار گیری تهید علیه کشور‌ها به عنوان ابزار سیاست خارجی هستیم که نمونه‌های آن در سازمان ملل متحد نیز قابل مشاهده است. تهدید کشور‌هایی که به قطعنامه خاصی رای دهند به قطع کمک‌های مالی و یا تهدید آن‌ها به نتایج ناشی از آرای خود در مجمع عمومی با بیان اینکه آمریکا اسامی کشور‌ها را یادداشت می‌کند تنها یک نمونه در این زمینه است. روندی که نتیجه آن تضعیف سازمان ملل است و نه تقویت آن و چنین روندی با اهداف تاسیس کمیته منشور و تقویت نقش سازمان ملل مغایرت دارد. موضوع دیگر مرتبط به منشور آن است که یک عضو شورای امنیت در مغایرت کامل با ماده ۲۵ منشور ملل متحد، در حال تنبیه کشور‌ها به دلیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این موضوع برای نخستین بار درتاریخ سازمان ملل متحد رخ می‌دهد.

خوشرو با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و غیر قابل توجیه برشمرد که به نوبه خود قواعد حقوق بین الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه کشور‌ها و قواعد حقوق بشری را نقض کرده است.

وی گفت: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می‌کند.

سفیر کشورمان ضمن استقبال از گزارشگر اقدامات قهر آمیز و تاثیر آن در بهره مندی از حقوق بشر از کشور‌ها خواست به توصیه‌های گزارشگر عمل کنند.

نماینده کشورمان با استقبال از تصمیم کمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزار‌های حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات وفق ماده ۳۳ منشور ملل متحد با بیان تجارب کشورمان در استفاده از ابزار مذاکره برای حل و فصل بحران‌های غیر ضروری، برجام را به عنوان نمونه موفق مذاکراتی معرفی و اضافه کرد شرایط و الزامات منجر به این توافق، احترام متقابل، مذاکره از موضع برابر، تمایل طرفین برای نیل به نتیجه‌ای بر اساس منافع مشترک بود.

وی با اشاره به نقش منفی و مخرب آمریکا و بویژه تلاش دولت جدید آمریکا برای بر هم زدن این توافق گفت: تحمیل اقدامات قهر آمیز از سوی آمریکا مترادف با مجازات جمعی و نقض حقوق بشر است.

نماینده کشورمان در این زمینه به بیانیه گزارشگر اقدامات قهر آمیز در خصوص غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا برعلیه کشورمان اشاره کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها