واکنش گسترده جهانی به راه اندازی SPV

کد خبر: 919078

راه اندازی کانال ویژه تجارت اتحادیه اروپا با ایران (SPV) بازتاب گسترده در میان مقامات سیاسی جهان داشت.

واکنش گسترده جهانی به راه اندازی SPV

باشگاه خبرنگاران جوان: راه اندازی کانال ویژه تجارت اتحادیه اروپا با ایران (SPV) بازتاب گسترده در میان مقامات سیاسی جهان داشت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اس پی وی گامی مهم و ضروری برای ادامه اجرایی سازی کامل توافق اتمی با ایران است.

وی تاکید کرد: شما خبر خوبی را از همکاران من در آلمان، فرانسه و انگلیس درباره ایجاد اس پی وی (کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران) شنیدید.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه صحبت کرد. شما بیانیه رسمی من را خواهید دید. من از برداشته شدن این گام استقبال می‌کنم. این گامی مثبت از طرف فرانسه، آلمان و انگلیس است. من از آن بسیار استقبال می‌کنم. من معتقدم که این موضوعی مهم و ضروری برای ادامه اجرایی سازی کامل توافق اتمی با ایران است.

یک مقام روسی در واکنش به راه‌اندازی کانال ویژه تجارت اتحادیه اروپا با ایران گفت: مسکو فعالانه با کشور‌های اروپایی برای اطمینان حاصل کردن از اجرای موفق مکانیسم تجارت با ایران همکاری خواهد کرد.

«میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در تهران نیز طی پیامی در توئیتر به زبان‌های انگلیسی و فارسی نوشت: «SPV خلق شد و INSTEX نام دارد و نشانگر ابزاری براى حمایت از مبادلات تجارى است و تجارت مشروع با ایران را تسهیل خواهد کرد.»

یک دیپلمات اروپایی نیز به رویترز گفت: ابزار پشتیبان مبادلات تجاری (اینس‌تکس) تغییر محسوسی در اوضاع ایجاد نخواهد کرد، اما یک پیام مهم سیاسی است که به ایران نشان دهیم مصمم به حفظ برجام هستیم. همچنین می‌خواهیم به ایالات متحده نشان دهیم ما علی‌رغم تحریم‌های فراسرزمینی آن‌ها از منافعمان دفاع می‌کنیم.

«شورای آتلانتیک» نیز در گزارشی نوشت spv اروپایی‌ها شبیه «کانال حقوق بشری» است که آمریکا در دوران گفتگو‌های هسته‌ای ایجاد کرده بود. این سازوکار اروپا چالشی برای تحریم‌های آمریکا ایجاد نمی‌کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها