نماینده مجلس: منابع مالی کاندیداها در قانون انتخابات شفاف شده است

کد خبر: 958665

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: طبق اصلاحی که در قانون انتخابات مجلس انجام شده، به شفافیت در پول‌های انتخابات برای کاندیداها توجه شده است.

نماینده مجلس: منابع مالی کاندیداها در قانون انتخابات شفاف شده است

خبرگزاری تسنیم: محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ، شفافیت مالی در میان مسئولان را موجب جلوگیری از فساد دانست و اظهار داشت: شفافیت در هر زمینه‌ای مطلوب است، اما باید سازوکارهای آن فراهم شود، برخی تصور می‌کنند که شفافیت یعنی اینکه هر چیزی شفاف باشد و مردم مطلع شوند که مثلا فلان مسئول در کارهای روزمره‌اش چطور رفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه شفافیت باید در حوزه‌های مالی و سبک زندگی مسئولان و اطرافیان آنها باشد، گفت: شفافیت مالی موجب می‌شود تا افراد خود را در معرض دیده شدن نزد افکار عمومی ببینند، بنابراین درصد خطا و یا حتی اقدام به فساد در آنها کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، یکی از مظاهر شفافیت در موضوع انتخابات را در انتخابات مجلس دانست و تصریح کرد: قبلا در قانون انتخابات مجلس نسبت به ورود پول‌های مشکوک و به اصطلاح کثیف که منشأ آنها مشخص نبود، برای کاندیداهای انتخابات مجلس، خلاء قانونی وجود داشت، اما در اصلاحی که نسبت به آن انجام شده، به شفافیت در پول‌های انتخابات برای کاندیداها توجه شده است.

کولیوند با اشاره به جزئیاتی از اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: طبق این اصلاحیه که در قانون انتخابات مجلس صورت گرفته،کمیته‌های تبلیغات می‌بایست در هر استان، شهر و روستا میزان تبلیغات متعارف را اعلام کنند و اگر بر‌اساس بررسی‌ها، مشخص شد که کاندیدایی بیش از حد متعارف هزینه تبلیغاتی داشته، برخوردهای قانونی با او صورت گیرد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: غالب نمایندگان مجلس با شفافیت‌های مالی موافقند، اما شفافیت دارای ضوابط و مقرراتی است که باید طبق قانون به آنها توجه شود.

مردم منتظر حرف و ایده جدید هستند/ برخی نمایندگان پس از معامله امضای خود را پس می‌گیرند نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه مردم در شرایط فعلی منتظر حرف و ایده جدید هستند، گفت: دولت باید ثروت مردم را به آنها بازگرداند ولی در برابر این واگذاری مقاومت می‌کند.

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، درباره استراتژی و راهبرد‌ رقابت‌های انتخاباتی برای تشکیل مجلس کارآمد از سوی جریان‌‌ها و گروه‌های سیاسی، گفت:از دیدگاه مردم هر 2 جناح اصلی در به وجود آمدن شرایط فعلی کشور مقصر هستند، حتی اصولگرایان که در قدرت نبوده‌اند، اما در عمل و دادن رأی طوری عمل کرده‌اند که به نحوی خودشان را به عوامل دخیل در به وجود آمدن شرایط فعلی کشور، مرتبط کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آقایان لاریجانی و عارف سهامداران عمده دولت آقای روحانی هستند، افزود: ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که رئیس دولت اصلاحات و تئوریسین‌های اصلاح‌طلبان معتقد بودند کاری که لاریجانی می‌تواند برای آنها انجام دهد، عارف نمی‌تواند انجام دهد و با همین استدلال 2 سال اول مجلس را پشت آقای لاریجانی بودند تا وی بتواند کار‌هایی را که مطلوب اصلاح‌طلبان است انجام دهد ولی سال سوم کوپن آقای لاریجانی تمام شد؛ در اجلاسیه سوم و چهارم مجلس در واقع اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی نا امید شدند و دیگر وی نمی‌توانست کارکرد گذشته را برای آنها داشته باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: از نقش آقای لاریجانی و طیف همراه وی در مجلس در به وجود آمدن شرایط فعلی کشور ، اگر از آقای روحانی بیشتر نباشد کمتر نیست، ولی با این تفاسیر اصولگرایان در اجلاسیه سوم و چهارم مجلس، پشت آقای لاریجانی قرار گرفتند و در واقع با این اقدام خودشان را شریک و سهیم در به وجود آمدن اوضاع امروز کشور کردند.

علیرضا بیگی با تأکید بر اینکه مردم در شرایط فعلی حرف و ایده جدید را انتظار دارند، افزود: ایده جدید این است که ما باید ثروت مردم را به آنها بازگردانیم. ما باید عدالت را در جای جای کشور برقرار کنیم و امکانی را فراهم کنیم که دولت از اقتصاد خارج شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در همین راستا ادامه داد: باید جلوی این همه مفاسدی که به وجود آمده گرفته شود و مردم با حضور فعالانه در حوزه اقتصاد کاستی‌های امروز و مدیریت بازار را بر طرف کنند.دولت ممکن است در این باره شعار دهد ولی عملاً در سپردن ثروت مردم به مردم مقاومت می‌کند.

وی افزود: سپردن ثروت به مردم از 14 میلیارد دلاری که برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده باید شروع شود تا همه یارانه‌های پنهان و پیدا که به دلایل مختلف تخصیص پیدا می‌کند ولی گروه‌های ضعیف جامعه کمترین بهره را از این یارانه‌ها ندارند.

علیرضا بیگی با بیان اینکه مردم اقتصاد را بهتر از دولت و مجلس می‌فهمند، گفت: یکی از آرمان اصلی انقلاب اسلامی این بود که باید به مردم تکیه کرد، هر جا هم که به مردم تکیه کردیم جواب گرفته‌ایم. توانمند کردن مردم باید هدف دولت‌ها باشد هر دولتی که با توانمند کردن مردم مخالف باشد سرنوشتش جز زوال چیزی نخواهد بود. بنابراین ایده اصلی عدالت است که یکی از شقوق آن سپردن ثروت مردم به مردم است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره میزان نقش مجلس در به وجود آمدن شرایط موجود گفت: مجلس هم مقصر است چون آن طور که باید، عمل نکرده برای مثال در موضوع وزیر «صمت»، آقای شریعتمداری به فسادی که درباره ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی اتفاق افتاد، در آستانه استیضاح بود. استیضاح وی اعلام وصول شد، هفته اول وزیر به مجلس نیامد، هفته دوم اعلام کرد استعفا داده و در هفته سوم هم اعلام کردند به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار ورفاه اجتماعی معرفی شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: در آن مقطع داماد آقای شریعتمداری در زندان بود ما در فراکسیون ولایی تحقیقات لازم را انجام دادیم و مستنداتی به دست آوردیم و همکاران خودمان را نیز مطلع کردیم، صبح قبل از رأی‌گیری بسیاری از دوستان لیست امید همراه ما بودند که حتما به آقای شریعتمداری رأی نخواهیم داد. بعداز ظهر گفتند به ما پیام رسیده به ناچار به وی رأی خواهیم داد و در نهایت وی با 196 رأی وزیر کار شد، پس بنابراین مجلس در این موضوع دخیل بود.

همچنین نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش چه نسبتی با خانواده آموزش و پرورش دارد ولی مجلس یک رأی 200 تایی به وی داد یعنی آبروی خود را در گروی وزیری که هیچ نسبتی با آموزش و پرورش ندارد، گذاشتند.

علیرضا بیگی در پایان یادآور شد: سوال از رئیس جمهور یکسال به طول انجامید و لابی‌گری و معامله‌گری در مجلس اتفاق افتاد و 50 نماینده امضای خود را پس گرفتند؛ هر نماینده در قبال پس‌گیری امضا امتیازی در حوزه انتخابیه دریافت کرد. نتیجه‌اش این می‌شود که مصالح ملی قربانی منافع اندک منطقه‌ای شده است، چنین کارکرد‌های ناثوابی از مجلس ساطع می‌شود. پس بنابراین مجلس در به وجود آمدن شرایط موجود حتما مقصر است.

ساده‌زیستی، مبارزه با فساد و شفافیت حرف اول و آخر را در انتخابات اسفند خواهد زد

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه نامزدهایی که همواره خود را در معرض مبارزه با فساد قرار داده‌اند قطعا در انتخابات حرفی برای گفتن خواهند داشت گفت:‌ ساده‌زیستی، مبارزه با فساد و شفافیت حرف اول و آخر را در اسفند 98 خواهد زد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت:‌ در انتخابات آنهایی که با شفافیت به میدان آمده‌اند و در تمامی امورات خود (زندگی، کار، عملکرد، اموال) شفاف بوده‌اند و با فساد مبارزه همیشگی کرده‌اند قطعاً با اقبال عمومی مواجه خواهند شد.

وی افزود:‌ نامزدهایی که در طول زندگی خود همواره خود را در معرض مبارزه با فساد قرار داده‌اند می‌توانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند اما افرادی که در ایام انتخابات به یکباره یادشان می‌افتد که باید در این زمینه کارنامه‌ای را از خود به یادگار داشته باشند برای مردم خوشایند نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه گاهی اوقات برخی طرح‌ها در مجلس 170 امضا دارد که در نهایت فقط 50 یا 60 نفر به آن رأی می‌دهند که به هیچ وجه مورد قبول و پذیرش ما نیست. چرا که در راستای ظاهرسازی و نفاق است.

امیرآبادی گفت: نباید در بحث مبارزه با فساد به دنبال عوام‌فریبی باشیم لذا باید تلاش کنیم در تمامی امورات زندگی خود با فساد مقابله کرده و شفافیت را سرلوحه کارهای خود بدانیم.

وی افزود: آنهایی که در طول سالیان گذشته با فساد مبارزه کرده و دادگاه رفته و هزینه داده‌اند در انتخابات آینده با اقبال عمومی بیشتری مواجه خواهند شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید افرادی که ادای مبارزه با فساد را درمی‌آورند ضد فساد بدانیم.

وی گفت:‌ ساده‌زیستی، مبارزه با فساد و شفافیت از جمله مسائلی است که می‌تواند در انتخابات آینده تأثیرگذار بوده و با اقبال عمومی از سوی مردم مواجه شده و از نامزدهای انتخابات در این زمینه سؤال شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها