زنگنه: این روز‌ها در صنعت نفت بی سابقه است

کد خبر: 989299

وزیر نفت گفت: این روز‌ها در صنعت نفت بی سابقه است و تقاضا برای نفت خام بشدت کاهش یافته است.

زنگنه: این روز‌ها در صنعت نفت بی سابقه است

خبرگزاری فارس: بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: این روز‌ها در صنعت نفت بی سابقه است که به دلیل بحران کرونا که موجب کاهش شدید مصرف فراورده‌های نفتی شده است.

وی در مورد علل دیگر کاهش خرید نفت در جهان بیان داشت: بخش مهمی از صنعت هواپیمایی دنیا تعطیل است. حمل مسافر و مصرف سوخت کاهش داشته و پالایشگاه‌ها ناچار شدند تولید خود را کاهش و تقاضا برای خرید نفت به شدت کاهش یافت.

زنگنه اظهار داشت: در سه ماهه دوم سال میلادی برآورد‌های قبلی اوپک این بود که سه میلیون افزایش عرضه نسبت به تقاضا داریم، در جلسه‌ای که همین چند روز داشتیم این رقم به ۱۴ میلیون رسیده بود یعنی ۱۱ میلیون کاهش تقاضا داشتیم.

وزیر نفت تاکید کرد: با شیوع کرونا تقاضا برای نفت با کاهش رو به رو بود، اما از اسفند ماه پدیده جنگ قیمت را داشتیم که برخی تولیدکنندگان تولید بالای نفت را شروع کردند و با رجز خوانی بحران رو تشدید و تسریع کردند.

وی با بیان اینکه نفت‌هایی که در بازار به واسطه تولید بی رویه ریخته شده باید از بازار جمع شود، افزود: از همین رو در جلسه اوپک پلاس تصمیم بر آن شد تا ۱۰ میلیون بشکه تولید خود را جمع کند. در ماه آوریل نفت اضافه به بازار‌ها عرضه کردند، اما بر اساس تصمیم توافق کاهش تولید از اول ماه می ۱۰ میلیون بشکه از عرضه نفت کم می‌شود و در بازار آرام آرام تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: وضعیت ذخایر و تقاضای نفت و همچنین نامعین بودن زمان پایان کرونا باعث شده تا قیمت‌ها در برابر رشد مقاومت کنند و مشکلات تشدید شود. نفت برنت به زیر ۲۰ و سبد اوپک ۱۴.۵ دلار قیمت خورده است، این قیمت‌ها سال‌ها است که در بازار نفت دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تنها اقدامات اوپک کافی نیست، افزود: باید تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک کاهش تولید را به عهده بگیرند. تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا تعهدی را بر عهده نگرفتند و همانگونه که می‌بینیم به طور طبیعی توسط بازار تنبیه می‌شوند.

وزیر نفت ادامه داد: همانگونه که در مبارزه با کرونا همه جهان باید همکاری کنند برای تعادل در بازار نفت نیز باید همکاری وجود داشته باشد به ویژه تولیدکنندگانی که نفت گران تولید می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها