قاليباف: تمركزگرايی بلای جان كشور ماست

کد خبر: 150612

اگر امروز جرأت داريم حرفي را بزنيم به كمك و مدد شوراياران محله است كه هميشه در مديريت شهري ايفاي نقش مي‌كنند.

قاليباف: تمركزگرايی بلای جان كشور ماست

فارس: شهردار تهران با بيان اينكه تمركزگرايي بلاي جان كشور ماست، بيان كرد: ياد گرفته‌ايم هر كجا كه مي‌رويم تمام اختيارات را در دست خود بگيريم و از اينكه مردم پشت در منتظر ما باشند لذت ببريم. محمدباقر قاليباف در نخستين همايش و كارگاه آموزشي مديريت محله كه امروز در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، اظهار داشت: اگر امروز جرأت داريم حرفي را بزنيم به كمك و مدد شوراياران محله است كه هميشه در مديريت شهري ايفاي نقش مي‌كنند.

وي ادامه داد: بحث مربوط به شوراياران، هيئت امناي محلات و مديران بسيار مهم است و بنده تا روزي كه در اين مسئوليت هستم با همه وجود به اين كار اعتقاد دارم. شهردار تهران بيان داشت: شوراياري‌ها را يك باور و وظيفه ديني مي‌دانم و در نظام مقدس جمهوري اسلامي وقتي كه روح كلام امام (ره) و جوهره حرف آن بزرگوار را بر اساس نظام ديني و ولايت فقيه مي‌بينيم تبلور آن در اين است كه مردم سرنوشت خود را در تمام امور خود به دست بگيرند. وي افزود: انصاف نيست كه ما بخواهيم در بعضي از جاها مشاركت مردم را جدي بگيريم و در بعضي از جاهاي ديگر از كنار آنها بگذريم و اين كار با روح انقلاب و فرهنگ امام سازگاري ندارد. قاليباف يادآور شد: وقتي كه ميدان جنگ و خون است مشاركت مردم معني دارد ولي وقتي كه پاي دريافت مسئوليت مي‌شود اختيارات براي افراد خاص و خيلي مهم است. شهردار تهران بيان داشت: بنده با بقيه مديران فرق دارم، بنده يك بچه رعيت بودم و نه عقبه سياسي داشتم و نه پول، قدرت. امروز اگر پشت تريبون مي‌ايستم با افتخار اعلام مي‌كنم خدمتگزار شهر تهران هستم. قاليباف تصريح كرد: شهرداري يك نهاد كاملا مردمي است، حضرت امام فرمودند هر كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند دولتمردان حق ندارند آن كار را به دست بگيرند. شهردار تهران خاطر نشان كرد: راه‌اندازي شوراهاي محله كاملا علمي است. وي گفت: نخستين گام براي پيشرفت در يك كشور ايجاد شوراهاي محله است، بنده با تمام وجود اين اعتقاد را دارم كه كشور با تقسيم كار ملي و محلي از يك نظر و تفكيك امورات تصدي‌گري از منظر ديگر در نظام اداري، سياسي و اجرايي كشور تحقق پيدا نكند و ما نخواهيم توانست روي عدالت و پيشرفت را در كشور ببينيم. شهردار تهران گفت: بنده به عنوان شهردار تهران حقي ندارم كه براي محله‌اي به عنوان مثال محله گلابدره تعيين تكليف كنم هر چقدر هم كه اعلام كنم كه بنده مدير اجرايي و باسوادي هستم ولي چون شناخت بنده از آن محله نسبت به كسي كه در آن زندگي مي‌كند كمتر است نمي‌توانم ابراز نظر كنم. وي در خصوص بحث‌هاي مديريت و يك نگاه سيستمي به شوراهاي محله گفت: نگاه‌هاي سيستمي به ما ديكته مي‌كند كه شهر را در لايه‌هاي مختلف اداره كنيم.

قاليباف با ايجاد اين سؤال كه چرا دزدي و مظاهر فساد و گناه در شهرها و محلات كوچك كمتر است، گفت: به هر ميزان كه شهرها و محلات بزرگتر مي‌شوند مظاهر فساد و آسيب‌هاي اجتماعي را بيشتر مي‌بينيم. وي به سخن حضرت امام خميني (ره) كه مي‌فرمايد عالم محضر خداست اشاره كرد و گفت: انسان اگر احساس كند كه در محضر خدا قرار دارد جرأت انجام گناه را ندارد؛ چشم‌هاي مردم و نگاه آنها براي ما يك محدوديت‌هاي مثبتي را ايجاد مي‌كند كه نتوانيم گناهي را انجام دهيم. شهردار تهران به نگاه استراتژيك به شوراهاي محله اشاره كرد و گفت: شما فكر نكنيد كه قدرت جمهوري اسلامي ايران به هسته‌اي بودن و داشتن موشك است. اينها براي فرهنگ اسلامي عمق استراتژيك نيست بلكه استراتژيك در نظام جمهوري اسلامي ايران دل‌ها و قلب‌هاي مردم است. قاليباف گفت: مولد سرمايه‌هاي اجتماعي در شهر شوراياران محله هستند و وجود شوراياري‌ها پيش به سوي خير عمومي است. وي با بيان اينكه مردم، اسلام و رهبري سه عنصر انقلاب هستند، گفت: در محله‌ها بايد توجه داشته باشيم كه از عنصر مردم و اسلام در مقياس محله غافل نشويم و روح ديني در تمام كارها و فعاليت‌ها باشد. شهردار تهران گفت: تمركزگرايي بلاي جان كشور ماست كه ياد گرفته‌ايم هر كجا كه مي‌رويم تمام اختيارات را در دست خود بگيريم و از اينكه مردم در پشت در منتظر ما باشند لذت ببريم. قاليباف ادامه داد: بايد عذاب بكشيم از اينكه مردم پشت در منتظر هستند نه اينكه لذت ببريم. وي با بيان اينكه وجود شوراياري‌هاي محله توليد نظم اجتماعي در كشور مي‌كند، گفت: در كشور كمتر به نظم اجتماعي توجه شده، نظم اجتماعي در خيلي از كشورهاي غير مسلمان وجود دارد ولي در كشور ما كه شيعه هستيم و امام علي (ع) ما را به تقوا و نظم تأكيد كردند ولي ما در نظم اجتماعي روز به روز تضعيف مي‌شويم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها