از سوابق اجرایی و علمی حناچی تا عمق رقابت او با آخوندی

کد خبر: 893139

پس از اعلام نام به عنوان شهردار منتخب، چهره خبرنگاران بیش از آنکه به خاطر پیروز شدن حناچی خندان باشد، به خاطر شهردار نشدن آخوندی شاد شده بود!

از سوابق اجرایی و علمی حناچی تا عمق رقابت او با آخوندی

باشگاه خبرنگاران جوان: پیروز حناچی با ۵۴ سال سن، صبح روز سه شنبه ۲۲ آبان با کسب اکثریت آرای اعضای شورای شهر تهران پس از شصت و یک شهردار به عنوان شصت و دومین شهردار تهران و هجدهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی انتخاب شد.

از ۲۱ عضو شورای شهر تهران، ۱۱ نفر به حناچی و ۱۰ نفر به آخوندی رای دادند.

پیش از آغاز رای گیری برای انتخاب شهردار تهران، هاشمی رئیس شورا در نطقی کوتاه به کوتاهی در رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه، که در دوره وزارت آخوندی رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: «امیدواریم مسئولان در راستای بهبود وضعیت این منطقه به وظایف خود عمل کنند.»

از آنجاییکه هنوز حکم شهردار شدن حناچی از سوی وزارت کشور صادر نشده، او همچنان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران است.

او پیش از این معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بوده است که با روی کار آمدن افشانی، ایرج معزی جای او را گرفت و حناچی به معاونت شهرسازی رفت.

پیش از افشانی، نجفی شهردار سابق تهران، حناچی را در جایگاه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب کرده بود.

حناچی در دوره‌ای که معاون فنی و عمرانی بود، در یک نشست خبری پیشنهادی مبنی بر اخذ عوارض برای ورود به بزرگراه‌های شهری را مطرح کرد که این سخنان با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

از سوابق اجرایی و علمی حناچی تا عمق رقابت او با آخوندی

حناچی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در وزارت راه، معاون شهرسازی و معماری عباس آخوندی و همچنین در دولت اصلاحات، دبیر شورای عالی شهرسازی بوده است.

وی که متولد سال ۱۳۴۳ در تهران است، در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باز زنده‌سازی شهر‌های تاریخی شد و در سال ۱۳۷۱ هم از دانشکدهٔ هنر‌های زیبای دانشگاه تهران مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معماری دریافت کرد.

وی در دوران دفاع مقدس در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ در عملیات مطلع الفجر، والفجر مقدماتی و خیبر حضور داشته و در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون و چندین عملیات مهندسی شرکت کرده و طراحی و اجرای بیمارستان‌های صحرایی و ساختمان‌های اورژانس را بر عهده داشته است.

او سردبیر و مدیر مسئول مجله تخصصی آبادی و رئیس نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دکومومو در ایران است.

حناچی از سال ۷۲ تا ۷۴ قائم مقام رئیس دانشکده هنر‌های زیبا تهران، از سال ۷۸ تا ۷۹ معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران و از ۸۰ تا ۸۴ مشاور رئیس دانشگاه تهران بوده است.

حناچی که پس از دو بار کاندیداتوری به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، از معدود افرادی است که با داشتن دانش تخصصی شهرسازی به عنوان شهردار تهران انتخاب شده است؛ با این حال ابراهیم امینی عضو شورا شهر تهران پس از شنیدن برنامه‌های حناچی برای اداره تهران به او گفت: در تمام دنیا شهرداران یا اقتصاددان و یا حقوقدان هستند.

در آن مقطع «کامل تقوی نژاد»، هم حزبی امینی، با داشتن سوابق اقتصادی مانند ریاست سازمان امور مالیاتی و مدیرعاملی بانک سپه، یکی از سه رقیب حناچی در مرحله نیمه نهایی انتخاب شهردار محسوب می‌شد و خود امینی هم به عنوان عضو حقوقدان شورا بود.

اما رقیب دیگر حناچی که رئیس اسبقش نیز بود، در سال‌های اخیر بیشتر به بداخلاقی با رسانه‌ها شناخته شده است.

از سوابق اجرایی و علمی حناچی تا عمق رقابت او با آخوندی

آخوندی هنگام ارائه برنامه در شورا، برای ماله کشیدن به بداخلاقی‌های یک سال اخیر خود با خبرنگاران، رسانه‌ها را به رسانه و ضدرسانه تقسیم کرد و با این کار بر شکاف خود با رسانه‌ها افزود.

در سال‌های اخیر اخباری مبنی بر ثروت عظیم آخوندی و سکونت او در ویلایی بزرگ در لواسان، چهره‌ای بسیار ثروتمند، مرفه و بی درد از او ارائه داده است.

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۵ اعلام می‌کند که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ۸ هزار میلیارد تومان ثروت دارد. اما وی در برنامه تلویزیونی «فرمول یک» گفته بود که «یک هزارم ثروت‌های اعلام شده را ندارم».

در این شرایط می‌توان پیروزی حناچی، با آن همه سوابق علمی مرتبط در حوزه شهرسازی را، در برابر آخوندی با ثروت نجومی را، پیروزی علم بر ثروت دانست.

پس از اعلام نام حناچی به عنوان شهردار منتخب، برخی از اعضای شورا و خبرنگاران چهره‌ای شاد و برخی دیگر چهره‌ای غم زده پیدا کردند. چهره خبرنگاران هم بیش از آنکه به خاطر پیروز شدن حناچی خندان باشد، به خاطر شهردار نشدن آخوندی شاد شده بود!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها