محسن هاشمی: از سازمان نوسازی به عنوان آچارفرانسه استفاده می‌شد

کد خبر: 939164

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در گذشته از سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان آچارفرانسه استفاده می‌شد.

محسن هاشمی: از سازمان نوسازی به عنوان آچارفرانسه استفاده می‌شد

خبرگزاری تسنیم: محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس و افتتاح پروژه سازمان نوسازی شهر تهران، که با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، اظهار داشت: پنجاه سالی که به عنوان مدت فعالیت سازمان نوسازی به آن اشاره می‌شود همه دوران فعالیت آن نیست، چرا که این حس به انسان دست می‌دهد که کاملاً رکود بر سازمان حاکم بوده است.

وی افزود: باید احصا می‌کردیم که چه مدت از این 50 سال کارهایی که در حیطه وظیفه سازمان بوده انجام شده است. در واقع نصف این دوران به وظایف سازمان عمل نکرده‌ایم، که امیدوارم برای جبران این امر سرعت بیشتری به کار این سازمان ببخشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که سازمان نوسازی در سال‌های اخیر فعال‌تر شده است، گفت: نمونه پروژه نواب که به اسم نوسازی انجام می‌شد، یک پروژه اتوبانی بود که هدف اصلی آن نوسازی بافت فروسوده نبوده است، هرچند پروژه بزرگی به شمار می‌آید اما در جهت اهداف سازمان حرکت نمی‌کرد. چرا که از سازمان نوسازی به عنوان آچارفرانسه استفاده می‌شد.

هاشمی افزود: تعاریف و شاخصه‌های تشخیص بافت فرسوده برنامه‌هایی است که طی 20 الی 25 سال اخیر به آن پرداخته شده است و تاریخچه سازمان به همین مدت محدود می‌شود.

وی تصریح کرد: باید اجازه بدهیم مردم خودشان وارد عمل شوند ولی از طرف دیگر مسائلی رخ داده که ما را به سمتی سوق داده که فعالیت‌ها آنطور که باید شایسته نبوده است. در برخی پروژه‌های شهری مانند پروژه نیلوفری نیز نام نوسازی بافت‌های فرسوده گذاشته می‌شد اما عملاً در این پروژه‌ها نوسازی مطرح نبود، رچا که در پروژه نیلوفری ریل راه‌اهن به زیر زمین منتقل شد و در نتیجه آن فضایی آزاد شد. بنابراین این پروژه در قالب بازآفرینی شهری تعریف می‌شود، اما اجرای آن در چنین قالبی باعث می‌شود سازمان نوسازی از مسئولیت اصلی خود غافل بماند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: این پروژه در زمان آقای احمدی‌نژاد آغاز و آن زمان مقرر شد 4 خط ریل راه‌آهن در آن ساخته شود که دو خط آن برای راه‌اهن و دو خط دیگر برای توسعه خط سه مترو بود، اما اکنون با گذشت 8 سال این دو خط برای توسعه مترو مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

هاشمی ادامه داد: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که تمهیداتی در نظر گرفته شود تا این دو خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چرا که حیف است این ریل با این سرمایه‌گذاری بلااستفاده بماند.

در جریان برگزاری این مراسم از مدیران اسبق این سازمان طی 50 سال فعالیت سازمان نوسازی تقدیر شد.

حناچی: نوسازی ۴۰ درصد از بافت‌های فرسوده تهران شهردار تهران گفت: تاکنون ۴۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شده است.

پیروز حناچی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان نوسازی با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مناطق 17 و 18 شهر تهران از نقاط مهم شهر محسوب می‌شوند که خط راه‌اهن تهران - تبریز در آن قرار گرفته است.

وی افزود: برای بازآفرینی شهری محلات این منطقه، مسابقه‌ای طراحی شده که تعدادی از طراحان در آن شرکت کرده‌اند تا برای فضاهای آزاد شده طرح‌های خود را ارائه دهند، این مسابقه در دو مرحله اجرا شد و در مراسم امروز برگزیدگان آن مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

شهردار تهران با اشاره به این که طول خط راه‌آهن تهران تبریز حدود 9 کیلومتر است، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ بازآفرینی شهری در دنیا محسوب می‌شود. ما تلاش می‌کنیم این محدوده را به عنوان یک فضای زنده شهری معرفی کنیم.

حناچی تصریح کرد: با برگزاری این مسابقه ایده‌های اولیه اجرایی برای این پروژه که یکی از بزرگترین محورهای طراحی شهری در دنیا تلقی می‌شوند، فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که این پروژه به صورت تجاری یا مسکونی اجرا خواهد شد یا خیر، گفت: قطعا جنس این پروژه به صورت تجاری و اداری خواهد بود و بارگذاری سبکی خواهد داشت.

شهردار تهران همچنین در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران نیز گفت: این مسئله به عوامل اقتصادی، اجتماعی و موارد دیگری وابسته است، اما تاکنون 40 درصد از آنچه که به عنوان بافت فرسوده مشخص شده نوسازی شده است. در این مسیر امتیازاتی برای سازندگان و مالکان فراهم شده بود که تجهیز قابل توجهی در تحقق این امر داشته است.

گسل ری هنگام زلزله تخریب بیشتری به همراه دارد شهردار تهران گفت: در صورت وقوع زلزله در تهران گسل ری نسبت به گسل شمال تهران تخریب بیشتری خواهد داشت.

پیروز حناچی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس و افتتاح پروژه‌ سازمان نوسازی که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و جمعی دیگر از اعضای شورا و مدیران شهری برگزار شد، اظهار داشت: قانون نوسازی شهر تهران در سال 47 مصوب شده و اواخر دهه 40 و 50، دهه پرباری برای شهرداری بوده است چرا که نظم و نسق شهری را عمدتاً در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به این که سازمان نوسازی وظیفه کارهای عمرانی را در گذشته بر عهده داشته، افزود: تا پیش از اجرای پروژه نواب اتصال بزرگراه چمران به شبکه‌های بزرگراهی جنوب شهر تهران به دلیل تبعات اقتصادی رد می‌شد، حال اگر بخواهیم به پروژه نواب نمره بدهیم، نمره قابل قبولی خواهد گرفت، اما از لحاظ شاخصه‌های اجتماعی و غیره وضعیت را بهبود نداده است.

شهردار تهران تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که حتی یک خانواده از خانواده‌های قدیمی ساکن در پروژه نواب زندگی نمی‌کنند و میانگین سابقه حضور افراد در این بافت مسکونی 3 تا 5 سال است. بنابراین از این تجربه استفاده کردیم تا دیگر مداخلات درشت مقیاس انجام ندهیم. بنابراین سازمان نوسازی می‌داند بدون توجه به منافع ذینفعان کار به درستی پیش نمی‌رود.

حناچی خاطر نشان کرد: در کشور تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و تلاش شده از آنها درس بگیریم، به عنوان مثال بعد از حادثه پلاسکو یک گزارش جامع‌تهیه و مشخص شد تمام آمادگی ما برای ساختمان‌های 4 تا 5 طبقه است و برای موارد پیچیده‌تر آمادگی وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود به زلزله بم اشاره کرد و گفت: انرژی آزاد شده در این زلزله شدت بالایی داشت و آن زمان این سوال مطرح شد که اگر چنین زلزله‌ای در شهرهای دیگر رخ دهد، نتیجه آن چه می‌شود. در سال 1995 زلزله‌ای به بزرگای 7 ریشتر در ژاپن اتفاق افتادکه 250 هزار ساختمان تخریب شد و یک میلیارد دلار ضرر اقتصادی ایجاد کرد.

شهردار تهران افزود: این زلزله شیوه و سیاست‌های دولت ژاپن را کاملاً تغییر داد و براساس آن ضرورت تدوین استانداردهای جدید و همچنین ضرورت افزایش هماهنگی اجزای حوزه مدیریت بحران و آسیب‌شناسی ساختمان‌های بلند را برای ژاپن به همراه داشت.

حناچی در ادامه گفت: این سناریوی چنین حادثه‌ای برای تهران از سوی ژاپن نیز تعریف و این سوال مطرح شد که اگر چنین زلزله‌ای در تهران رخ بدهد چه اتفاقی می‌افتد؛ تصور این بود که گسل شمال تهران تلفات بیشتری خواهد داشت، ولی مطالعات نشان داد گسل ری تخریب بیشتری خواهد داشت، چرا که فرسودگی بافت و عدم آمادگی زیرساخت‌ها دو مشکل اصلی به شمار می‌آیند. این تجربیات می‌تواند مسیر روشنی برای آینده فراهم کند به شرطی که از آنها درس بگیریم.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در نوسازی بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامی داشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان نوسازی شهر تهران، بر نوسازی بافت فرسوده بر اساس ضوابط تاکید کرد.

محمد اسلامی، در آئین گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و تقدیر از شورای شهر و شهرداری تهران و با اشاره به پروژه نیلوفری (بازآفرینی فضای شهری طبقه فوقانی راه‌آهن تهران - تبریز)، گفت: این یکی از پروژه‌های حیات بخشی به شهر تهران است و به صورت مسابقه‌ای میان تعدادی از گروه‌های مهندسی برگزار شد و ما توانستیم بهترین تیم را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم. این شیوه برگزاری مسابقه عادلانه ترین و خردمندانه‌ترین راه است.

وی ادامه داد: همه باید در جهت بازآفرینی شهری با تاکید بر محله محوری تلاش کنیم. نوسازی شهرها با مشارکت مردم و بر اساس ضوابط مصوب باید انجام شود. ساختمان‌های سست و ناپایدار و نزدیک بر روی گسل‌ها در صورت بروز بحران، خسارات جانی و مالی زیادی دارد و ضرورت دارد برنامه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده را شتاب دهیم. باید اولویت ایمن سازی اماکن را مد نظر قرار دهیم و خیلی خوب است که شورای شهر تهران از ظرفیت این نهاد در پیشبرد این هدف استفاده می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه «بر اساس اهداف برنامه ششم در اولویت اول ۲۷۰۰ محله باید بازآفرینی شود و بافت‌ها بر اساس ضوابط خود اجرا شود» گفت: امیدواریم در سال ۹۸ به آنچه فکر کرده‌ایم و برنامه داریم با مشارکت مردم برسیم و آن طرح‌ها را اجرایی کنیم. نقش مردم کلیدی و محوری است و امیدواریم با مشوق‌های فراهم شده بتوانیم شاهد رونق ساخت وساز باشیم.

همچنین در این مراسم سکینه اشرفی گفت: شورای شهر تهران برنامه پنج ساله سوم را سال گذشته مصوب کرد و سال ۱۳۹۸ نخستین سال اجرای این برنامه محسوب می‌شود.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران افزود: برنامه پنج ساله شهر تهران در سه سطح شهر تهران، مناطق تهران و محله‌ها که به عنوان برنامه محله‌محور مهمترین بخش برنامه محسوب می‌شود، اجرایی خواهد شد. در حقیقت در این سطح از برنامه‌ریزی هدف برنامه‌ریزی با مردم به جای برنامه‌ریزی برای مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: از سال گذشته نوسازی بافت‌های فرسوده در سازمان نوسازی شهرداری تهران آغاز شده و امروز تبیین وضعیت موجود در محلات تهران در سامانه پیشخوان توسعه محلات قرار گرفته است که عموم شهروندان می‌توانند از این سامانه بهره بگیرند.

وی تاکید کرد: براساس اطلاعات این سامانه این اختیار به محلات داده شده که براساس مشکلات محلات خود اولویت‌گذاری‌ها را انجام دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها