انواع گاز خالص آزمایشگاهی

کد خبر: 1091745
انواع گاز خالص آزمایشگاهی

در این مقاله به معرفی گازهای خالص آزمایشگاهی می پردازیم و انواع گازها و کاربردهای آن ها را توضیح خواهیم داد. ابتدا لازم است با گازهای خالص آشنا شویم. گاز های خالص در دو حوزه آزمایشگاهی و صنعتی کاربرد دارند. گازهای صنعتی با خلوص بالای 90 درصد عرضه می شوند اما در حوزه گازهای آزمایشگاهی، خلوص گاز دارای اهمیت ویژه ای می باشد و خلوص گازهای آزمایشگاهی بالاتر از 99 درصد می باشد. وظیفه اصلی گازهای آزمایشگاهی، اندازه گیری و آنالیز می باشد.

هرچه درصد خلوص گاز آزمایشگاهی بیشتر باشد، قیمت گاز نیز افزایش می یابد. همچنین گازی که از خلوص بیشتری برخوردار است، دقت دستگاه تجزیه را نیز بالاتر می برد. گازهای خالص آزمایشگاهی عضو مهمی جهت علم و پژوهش محسوب می شوند. همچنین خلوص مشخصی برای این نوع از گازها نمی توان در نظر گرفت ولی با توجه به نوع گاز، از گرید %۹۹/۰ تا %۹۹/۹۹۹۹۹ دسته بندی می گردند.

انواع گازهای آزمایشگاهی از نظر ویژگی

·گازهای خنثی

این نوع از گازها، گازهایی هستند که در دما و فشار معمولی هوا، با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهند. این گازهای آزمایشگاهی بی رنگ، بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال می باشند.

·گازهای آتش زا

این نوع گاز در صورت وجود اکسیدان و منبع احتراق می سوزد. در حمل و نقل گازهای آتش زا لازم است که نکات و موارد ایمنی رعایت شود.

·گاز سمی

گازهای سمی نه تنها در محیط های صنعتی، بلکه در طبیعت یافت می شود. استنشاق این گازها به طور بالقوه حتی در غلظت های پایین می تواند سبب آسیب رساندن به سیستم تنفسی شده یا منجر به مرگ گردد.

·گاز خورنده

این نوع گازها از لحاظ شیمایی با مواد دیگر واکنش می دهند و به شدت برای انسان خطرناک هستند. لازم است در حمل و نقل گازهای خورنده از ماسک، محافظ چشم و لباس مخصوص استفاده شود.

·گاز اکسید کننده

گازهای اکسید کننده با تامین اکسیژن بیشتر، سبب سوزاندن مواد دیگر می شوند. در بعضی موارد احتراق این گازها حتی بدون وجود جرقه نیز امکان پذیر است.

انواع گازهای آزمایشگاهی و کاربردهای آن ها

گاز نیتروژن و کاربردهای آن

10

گاز نیتروژن بی رنگ، بی بو و مزه است، خاصیت واکنش پذیری خوبی دارد و به راحتی با عناصر دیگر واکنش می دهد. از مهم ترین کاربردهای گاز نیتروژن می توان به خشک نمودن حلال اضافی اشاره کرد. کاربرد دیگر گاز نیتروژن در آزمایشگاه، استفاده به عنوان گاز بالانس و در صنعت هسته ای جهت تحقیقات علمی می باشد. در خرید گاز نیتروژن لازم است به سلامت سیلندر و کپسول گاز توجه نمایید. قیمت گاز نیتروژن بر اساس حجم و درصد خلوص مورد نظر شما محاسبه می گردد.  برخی از کاربردهای دیگر گاز نیتروژن به شرح زیر است:

  • جداسازی گازها در صنعت نفت
  • شرکت در فرایند تولید بعضی از فلزات در جهت جلوگیری از اکسیداسیون
  • فرایند بسته بندی بعضی مواد غذایی

گاز اکسیژن و کاربردهای آن

اکسیژن گازی بی رنگ و  بی بو و مزه می باشد که به عنوان گاز آزمایشگاهی در دستگاه های شناسایی و آنالیز مواد شیمیایی و کالیبراسیون دستگاه ‌های آزمایشگاهی به کار می رود .برخی دیگر از کاربردهای اکسیژن به شرح زیر می باشد:

  • تصفیه آب و فاضلاب
  • تولید متانول
  • به عنوان اکسید کننده در موشک ها
  • سفید کردن خمیر کاغذ در کاغذسازی
  • جوشکاری
  • ساخت فولاد

گاز هلیم و کاربردهای آن

 گاز هلیوم جزء گازهای آزمایشگاهی است که از آن به عنوان گاز حامل در کروماتوگرافی گازی استفاده می کنند. گاز هلیم به دلیل خصلت بی اثر بودن بسیار کاربرد دارد. از این گاز به‌ عنوان گاز بالانس در صنایع شیمیایی، نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی استفاده می شود.

گاز هیدروژن و کاربردهای آن

گاز هیدروژن بی رنگ، بی بو و مزه می باشدکه چگالی آن از هوا کمتر می باشد. کاربرد گاز هیدروژن در آزمایشگاه جهت استفاده به ‌عنوان گاز حامل در دستگاه های آنالایزر کروماتوگرافی، ابزار تشخیص نور سنجی، تحقیقات سرماشناسی و در شعله آنالایزرها می باشد. برخی دیگر از کاربردهای هیدروژن به شرح زیر می باشد:

  • ساختن ترکیبات شیمیایی مانند متانول و تریتیوم
  • ساختن آمونیاک برای کودهای شیمیایی

گاز آرگون و کاربردهای آن

گاز ارگون، گازی نجیب است که از نظر فراوانی در رتبه سوم قرار دارد. چگالی آرگون بیشتر از هوا بوده و به عنوان گاز حامل سوانگاری گازی، مایع و طیف سنجی استفاده می شود. همچنین کاربرد دیگر این گاز در آزمایشگاه، به عنوان گاز پاکسازی کننده و از بین برنده سلول های سرطانی می باشد. از گاز آرگون در مخلوط های گازی برای کالیبراسیون دستگاه ها نیز استفاده می شود. جهت خرید گاز آرگون لازم است از مجموعه های معتبر و مطمئن اقدام نمایید تا اطمینان کامل جهت دریافت گاز با درصد خلوص دقیق داشته باشید.

کاربردهای دیگر گاز آرگون به شرح زیر می باشد:

  • پر کردن لاستیک خودروها
  • لامپ‌های رشته ای
  • فضای میانی پنجره های دوجداره

کیفیت گازهای آزمایشگاهی

11

گازهای آزمایشگاهی به علت حساسیتی که در کیفیت آن ها وجود دارد، لازم است با برترین تکنولوژی های روز دنیا و زیر نظر گروه های معتبر با استانداردهای بین المللی تولید شوند. گازهای مخلوط نیز شامل طیف گسترده ای از سطوح کیفیت هستند که طبق گواهینامه های مختلف ارائه می شوند.

خرید و فروش گازهای آزمایشگاهی

خرید گاز آزمایشگاهی به دلیل اهمیت زیاد تهیه کپسول گاز با کیفیت، امری ساده نیست. شما لازم است گاز آزمایشگاهی مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر و مطمئن تهیه کنید تا نگران خراب شدن نتایج کار خود نباشید. پارس هوای البرز یکی از شرکت های مطمئن و با سابقه درخشان جهت تهیه انواع گاز آزمایشگاهی و گاز صنعتی می باشد.

پارس هوای البرز با داشتن بیش از یک دهه سابقه، ارائه دهنده انواع گازهای خالص و مخلوط های گازی با رعایت های استاندارد های بین المللی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش به وب سایت این مجموعه به نشانی https://parshavayealborz.com/ مراجعه نموده و یا با شماره تماس های درج شده در سایت آن ها تماس حاصل فرمایید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها