ركوردار مناصب سياسي در عصر پهلوي که بود؟ +عکس

کد خبر: 545552

سناتور حسين علاء، سياستمداري بود كه طي بيش از 60سال از عمر خود صاحب مشاغل مهمي چون نخست وزيري‌، وزارت‌، نمايندگي مجلس و يا وزير مختاري بود.

ركوردار مناصب سياسي در عصر پهلوي که بود؟ +عکس
موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي: سناتور حسين علاء، سياستمداري بود كه طي بيش از 60سال از عمر خود صاحب مشاغل مهمي چون نخست وزيري‌، وزارت‌، نمايندگي مجلس و يا وزير مختاري بود. علاء فرزند ميرزا محمدعلي خان علاءالسلطنه از رجال عصر قاجار بود كه به مدت 20 سال سفارت ايران را در لندن برعهده داشت‌. علاءالسلطنه از چهره‌هاي مورد اعتماد انگليس در ايران بود و دوبار به رئيس الوزرائي منصوب گرديد.حسين كه سومين فرزند او بود، در 1261ش در تهران متولد شد. او پس از مدتي به انگلستان رفت و تحصيلات ابتدايي‌، متوسطه و عالي را پي گرفت و در رشته حقوق از دانشگاه كمبريج دكتري گرفت.
حسین علاء
او در حين تحصيل به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و وابسته سفارت ايران در لندن شد. علاء كه در آن تاريخ 17ساله بود، ظرف مدت كوتاهي نايب سوم، نايب دوم و نايب فوق‌العاده سفارت شد. هنگامي كه پدرش ـ علاءالسلطنه ـ به وزارت خارجه منصوب شد، موقعيت وي نيز ترقي كرد و وي به رياست «كابينه وزارت خارجه‌» كه معادل معاون وزير خارجه بود، ارتقاء يافت‌.
حسين علاء در كابينه مستوفي الممالك و صمصام السلطنه وزير فوائد عامه بود و در 1299 ش. وزير مختار ايران در اسپانيا ودر ارديبهشت 1301 در كابينه مشيرالدوله وزير مختار ايران در امريكا شد. در مجلس پنجم كه بهمن 1302 آغاز به كار كرد، نماينده تهران بود و به هنگام خلع قاجار در مجلس جزء مخالفين سلطنت پهلوي شد، اما وابستگي او به انگليسي‌ها مانع از هر تصميمي عليه وي توسط رضاخان گرديد. علاء در مهرماه 1306 و به دستور رضاخان وزير مختار ايران در فرانسه شد و در تير 1307 با حفظ سمت نماينده دوم ايران در جامعه ملل شد.
علاء در اسفند 1311 رئيس هيأت مديره بانك ملي ايران و در ارديبهشت 1316 رئيس اداره كل بازرگاني استان تهران و سپس در كابينه محمود جم وزير بازرگاني شد. او در مهر 1320 رئيس بانك ملي ودر دي 1321 وزير دربار شد. در كابينه قوام در 1324 سفير كبير ايران در امريكا شد ودر همين سمت شكايت ايران از شوروي به مناسبت وقايع آذربايجان، كردستان و عدم تخليه خاك ايران را به شوراي امنيت برد.
علاء در دولت ساعد مراغه‌اي ـ اسفند 1328 ـ وزير خارجه بود و در 18 اسفند 1329 و در پي ترور رزم‌آرا نخست وزير شد. نخست وزيري علاء مصادف با تصويب قانون ملي شدن صنعت نفت بود. مجلس شوراي ملي اين قانون را تصويب كرد و مجلس سنا نيز در 29 اسفند همان سال آن را به تصويب رساند. اما شكايت انگليس از ايران به شوراي امنيت و درخواست غرامت آن كشور، همراه با موج اعتصاباتي كه در تأسيسات نفتي ايران به دليل نپرداختن حقوق كارگران توسط شركت نفت ايران وانگليس به راه افتاده بود، دولت علاء را به زانو درآورد و او در 6 ارديبهشت 1330 پس از گذشت 47 روز استعفا داد و به وزارت دربار منصوب شد.
علاء در سوم ارديبهشت 1332 از وزارت دربار كناره گرفت‌؛ در 17 فروردين 1334 متعاقب بركناري سپهبد فضل الله زاهدي از شاه فرمان نخست وزيري دريافت كرد. او در اين دوره از نخست وزيري رياست هيأتهاي نمايندگي ايران براي عضويت در پيمان بغداد را برعهده داشت‌. انعقاد پيمان سنتو، اعدام سران فدائيان اسلام و برگزاري انتخابات نوزدهم مجلس شوراي ملي از جمله رويدادهاي مهم دوران دوم كابينه حسين علاء بود.
علاء در فروردين 1336 از نخست وزيري كناره‌گيري كرد و مجدداً وزير دربار شد. وي در آبان 1342 از وزارت دربار بركنار شد و به عنوان سناتور انتصابي منصوب شد. حسين علاء سرانجام در 31تير 1343 در 82 سالگي درگذشت‌.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها