عزاداري انگليسي صهيونيستي نميخواهيم

کد خبر: 44192

اين محقق و پژوهشگر ديني درباره برخي مظاهر عزاداري چون عَلم و شمايل مي گويد: در نگاه اول هر چيز که منطق عقلي و شرعي داشته باشد و شور عزاداري را زياد کند بايد تشويق شود اما بايد سيره نيز آن را بپذيرد.

عزاداري انگليسي صهيونيستي نميخواهيم
برنا: چه نوع عزاداري بايد داشته باشيم؟ چگونه از درياي کرامت و رحمت عاشوراي سيدالشهداء(ع) بهتر جرعه نوش شويم و دچار انحراف و آسيب نشويم؟ پاسخ دقيق به اين سوال با اما و اگرهاي بسياري روبرو بوده است اما محققان علوم ديني معتقدند که بايد همواره يک روش بينابيني را در اين عرصه برگزيد. همواره نيز اينگونه بوده که افراط و تفريط به عنوان شيوه اي غير قابل اعتناء مورد انتقاد بوده است. در بحث عزاداري امام حسين(عليه السلام) نيز کنار هم قرار دادن عناصري چند در کنار هم مي تواند زمينه ساز تلطيف روشها و تغيير نگرش به مسأله عزاداري امام حسين شود. حجت الاسلام ماندگاري، استاد حوزه و دانشگاه در اين باره به خبرنگار برنا مي گويد: کنار هم قرار دادن شور و شعور حسيني مانع از نگاه افراط گرايانه به اين موضوع است. وي در موضوع شور حسيني به مدل عزاداري امام صادق و امام رضا (ع) اشاره کرده و معتقد است: در عزاداري ها اهميت توجه به شور حسيني تا به آنجا است که روايات ما از آن به عنوان عامل بقا و ترويج اسلام ياد مي کنند اما شعور حسيني نيز لازم است. اين محقق علوم ديني ياد آور مي شود که نبود شعور حسيني عزاداري را سطحي و مقطعي کرده و تداوم و عمق آن را با ترديد جدي روبرو مي کند.

مسئول موسسه فرهنگي روايت سيره شهدا در توضيح ضرورتهاي تلفيق شور و شعور حسيني مي افزايد: عزاداري براي امام حسين(ع) و رضاي خدا است، اهل بيت(ع) در عزاداري خودشان اشک و نوحه و سينه زني داشتند ولي در کنارش حماسه، تربيت، عرفان، خردورزي هم بود يعني آنها شوري ايجاد مي کردند که در خلال اشک ريختن ظلم ستيزي هم ترويج شود. ماندگاري به زيبايي هاي عاشورا اشاره کرده و ياد آور مي شود: قشنگي عاشورا در عبوديت و خدمتگزاري بود، حتي لباس سياه عزاداران مي تواند علامت يک شعور باشد، آگر نيات براي امام حسين(ع) خالص باشد قطعاً خداوند خريدار چنين عزاداري خواهد بود. اين محقق و پژوهشگر ديني درباره برخي مظاهر عزاداري چون عَلم و شمايل مي گويد: در نگاه اول هر چيز که منطق عقلي و شرعي داشته باشد و شور عزاداري را زياد کند بايد تشويق شود اما بايد سيره نيز آن را بپذيرد. اين استاد حوزه و دانشگاه، گل ماليدن و کاه بر سر ريختن را طبيعي دانسته و مي گويد: اينها عقلاني و نشان دهنده بزرگي مصيبت است اما عملاً گاهي قضايا وهن آلود مي شود مثلاً تصاويري که از عزاداري هاي شيعيان ايران در سراسر جهان پخش مي شود که تفسير خاصي را به ذهن متبادر مي کند. وي به دسيسه هاي استعماري اشاره مي کند که اصل عزاداري يا شادي شيعيان را تحت الشعاع قرار مي دهند و در اين باره مي گويد: دشمن دنبال آن است که اصل شادي مثلا نيمه شعبان را از ما بگيرد و به عبارتي شکل آن را منحرف کرده و شادي و عزاداري ما را مورد هجوم قرار مي دهد. ماندگاري با اشاره به اين که در عزاداري هاي ما ردي از تهاجم فرهنگي ديده مي شود تاکيد مي کند که تحقيقات صورت گرفته درباره قالب هاي عزاداري حسيني در ايران نشان مي دهد که عَلم هائي که جوانان ما زير آن مي روند، صليب است و ريشه در تحريکات گذشته انگلستان دارد بنابراين حرکات بي ريشه در عزاداري ها مي تواند ريشه در تفکر دشمنان داشته باشد. مسئول موسسه فرهنگي روايت سيره شهدا تصريح مي کند: ما امام حسين(ع) را به خاطر خدا دوست داريم و بايد بگويم عکسها هيچ اصالتي ندارند و قطعاً اين شمايل منسوب به بزرگان کربلا، ريشه در دسيسه دشمنان دارد. وي ادامه مي دهد: شمايل ائمه(ع) به وسيله کاسبي براي عده اي از افراد مبدل شده و از طرفي القائات نادرستي هم در عکسها ديده مي شود. وي با تاکيد بر اجتناب از عزاداري در قالب انگليسي- صهيونيستي مي گويد: بايد عزاداري هايمان را به قالب امام صادق(ع) نزديک کنيم، از شال و پرچم سياه استفاده کنيم، شعارهاي عاشورا را بزرگ کنيم، عکس ضريح امام حسين(ع)، کربلا، شعارهاي زمان جنگ، تمثال شهداي جنگ تحميلي و سينه زني هاي حزن آور را ترويج دهيم. رخنه آهنگهاي غربي در عزاداري از ديگر مسائلي است که به شدت مورد انتقاد محققان و کارشناسان علوم ديني است. به باور آنان مداحي به سبک ترانه هاي مبتذل تقويت ظلم ظالمان است. ماندگاري در اين رابطه مي گويد: ما نياز داريم که يزيدها و عمر سعدهاي زمان را به مردم معرفي کنيم، اسرائيل يزيد زمان است، شارون و بوش نيز همينطور. به نظر من بهتر است که عکس اين افراد به عنوان نمادهاي شر و بدي در مراسم عزاداري امام حسين(ع) استفاده شود. ترجمه عزاداري ها به زبان روز از ديگر موارد مورد اشاره اين خطيب و مداح اهل بيت(ع) است و مي گويد: دشمنان علت پيروزي ما را بررسي کرده و به اين نتيجه رسيده اند که سه مولفه نگاه سرخ عاشورا، نگاه سبز انتظار و محوريت ولايت در جوانان شيعه بايد تغيير کند و در سه جهت انحرافي افزايش شور منهاي شعور، ترويج انتظار بي خاصيت مثل فرو رفتن در لاک خود و گناه کردن و سياه بازي با شايعه و دروغ به پيش برود. اين کارشناس علوم ديني ياد آور مي شود همچنانکه علي(ع) را با شايعه و دروغ از چشم مردم انداختند تلاش مي کنند روحانيت را نيز از چشم مردم بيندازند و در اين راستا، هدف، از اعتبار انداختن منابر واعظان و گرفتن سلاح گريه از مردم است. اين يک واقعيت است که شور و شعور عاشورا بايد توسط منابر تبيين شود تا روحيه دين پذيري و جهاد و شهادت پرشور شود. ماندگاري در پايان اين گفتگو به مداح ها توصيه مي کند پاي منابر بنشينند و شعر عزا را به تناسب حرف واعظ بخوانند، سخنراني ها را تکثير کنند و طرح سوال کنند که اگر واقعاً قرار است حسيني باشيم به حسين(ع) اقتدار کنيم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها