منتقدان سیمرغ‌های جشنواره: در حق ماجرای نیمروز اجحاف شد

کد خبر: 922421

برنامه تلویزیونی هفت در سری جدید خود ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، شامگاه دوشنبه بیست و دوم بهمن، ساعتی بعد از اعلام برگزیدگان سیمرغ بلورین، با حضور تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «۲۳ نفر» برگزیده سیمرغ نگاه ملی و چهار منتقد سینما به صورت زنده از پردیس سینمایی ملت از شبکه سه سیما پخش شد.

منتقدان سیمرغ‌های جشنواره: در حق ماجرای نیمروز اجحاف شد

خبرگزاری میزان: برنامه تلویزیونی هفت در سری جدید خود ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، شامگاه دوشنبه بیست و دوم بهمن، ساعتی بعد از اعلام برگزیدگان سیمرغ بلورین، با حضور تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «۲۳ نفر» برگزیده سیمرغ نگاه ملی و چهار منتقد سینما به صورت زنده از پردیس سینمایی ملت از شبکه سه سیما پخش شد.

برنامه هفت، ساعتی بعد از اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنامه تلویزیونی هفت با حضور روی آنتن شبکه سه رفت.

در اولین بخش این قسمت از برنامه، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده و مهدی جعفری کارگردان فیلم «۲۳ نفر» میهمان محمدحسین لطیفی بودند.

فیلم‌مان را با نگاه ملی ساختیم مجتبی فرآورده در ابتدای این گفتگو درباره پیش‌بینی خود از تعداد سیمرغ‌های جشنواره گفت: ما به دنبال دریافت جایزه نبودیم. ما به خاطر یک انگیزه دیگر این فیلم را ساختیم و امشب با تجلیل از آزادگان در جشنواره فیلم فجر حال خوبی به ما دست داد.

مهدی جعفری هم درباره نگاه داوران به نخستین تجربه سینمایی خود گفت: ما خوشحالیم به خاطر توجه داوران به فیلم سینمایی ۲۳ نفر. خود من پیشبینی از دریافت این سیمرغ نداشتم. مخاطبانی که استقبال خوبی از این فیلم داشتند گمانه‌زنی‌هایی می‌کردند. ما خوشحالیم که نظر مردم و هیات داوران به هم نزدیک بوده است.

وی افزود: نگاه ما در این فیلم برابر نهاد و ترجمه کلمه «نگاه ملی» بود و خوشحالیم که جایزه بهترین فیلم نگاه ملی را دریافت کردیم.

متری شیش و نیم در اکران نوروزی لطیفی در بخش بعدی میزبان سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «متری شیش و نیم» برگزیده نگاه مخاطبان بود. وی درباره دریافت این جایزه گفت: این فیلم، فیلم سختی بود. ۵ ماه کار طاقت فرسا داشتیم. تیم تولید ما کار سختی داشت. ما در این فیلم ۳ مدیر تولید داشتیم.

وی افزود: اگر انگیزه بین تمام افراد وجود نداشت این فیلم به سرانجام نمیرسید. همه عوامل در سریع‌ترین زمان ممکن، کار خود را میرساندند.

این تهیه‌کننده سینما درباره هزینه تولید این فیلم گفت: ما اوج کارهایمان در مسیر تورمی بود به همین دلیل هزینه فیلم خیلی بیش از براورد اولیه شد. اما امیدواریم که همان گونه که مردم از فیلم در جشنواره استقبال کردند، در زمان اکران هم فیلم را حمایت کنند. طبق بخش نامه وزارت ارشاد فیلم‌های منتخب مردمی میتوانند اکران نوروز داشته باشند و این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر فروش فیلم داشته باشد.

سید جمال ساداتیان در ادامه گفت: هرچه فروش فیلم‌های اجتماعی از جمله «متری شیش و نیم» بیشتر باشد، می‌تواند این انگیزه را ایجاد کند که دیگر تهیه‌کنندگان و فیلمسازان تشویق می‌شوند که به جای ساخت فیلم‌های طنز برای فروش بیشتر، فیلم‌های اجتماعی با یک تلنگر بسازند.

تهیه‌کننده فیلم «متری شیش و نیم» در پاسخ به سوال لطیفی درباره اثر بعدی خود گفت: سالی ۱۰۰ فیلم ساخته می‌شود. من سال‌هاست تلاش کرده‌ام ضمن حفظ سرگرمی، قصه و موضوعی را انتخاب کنم که تلنگر اجتماعی داشته باشد. گرچه که کار سخت‌تری است.

بی توجهی به فیلم محمدحسین مهدویان تعجب برانگیز است/در حق ماجرای نیمروز اجحاف شد

در ادامه میزگرد بررسی جوایز جشنواره فجر با حضور محمدتقی فهیم و پژمان لشکری‌پور برگزار شد.

محمدتقی فهیم در ابتدای این بخش گفت: امیدوار بودم که جشنواره امسال به ما کمک کند تا الگوی ثابت جشنواره فیلم فجر مشخص شود. چون فیلمساز‌ها نمی‌دانند که اهداف و راهبرد‌های جشنواره چیست و یک سردرگرمی وجود داشت.

این منتقد اضافه کرد: امسال دو فیلم از نظر من شاخص‌تر بود و به تصوری که از فیلم مناسب جشنواره فجر دارم، نزدیک‌تر بود. «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» محمدحسین مهدویان. بی توجهی به فیلم سینمایی رد خون جالب است. فیلم‌ها قهرمان و ضد قهرمان دارد و تریلر‌های جذاب دارد و در گیشه بین مخاطب عام هم مورد توجه قرار میگیرد. به نظر من در حق ماجرای نیمروز و سرخپوست اجحاف شد.

پژمان لشکری پور نیز درباره داوری‌ها گفت: به داوران خسته نباشید می‌گویم. امسال نگرانی‌های زیادی درباره داوری بود. به نظر من باید مهندسی داوری باید در جشنواره وجود داشته باش، اما در جشنواره فیلم فجر ادوار گذشته دبیری بود که خود را در حد تدارکات پایین آورده بود در حالی که در برخی دوره‌ها داور‌ها از دخالت دبیر جشنواره ناراحت بودند.

این تهیه‌کننده و منتقد ادامه داد: امسال داوری‌ها در طبق روال معمول انجام شد. هر داوری یک نشانه دارد. در جشنواره فیلم کن هر فیلم فقط میتواند یک جایزه بگیرد. ما امشب صحنه‌های غیر حرفه‌ای دیدیم. عزیزی که جایزه بخش نگاه نو رو نپذیرفت کار درستی انجام نداد یعنی آیین نامه جشنواره را نخوانده است. این رفتار اصلا زیبنده سینمای ما نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من عدم توجه به فیلمی مثل ماجرای نیمروز می‌تواند نقطه تار این جشنواره باشد. چون این فیلم نکات استاندارد یک فیلم خوب را داشت.

محمد تقی فهیم نیز در تکمیل صحبت‌های لشکری‌پور گفت: فیلم ماجرای نیمرو می‌توانست مانند فیلم شبی که ماه کامل شد جایزه دریافت کند. نادیده گرفتن بازی جواد عزتی عجیب است. در مسیر نقد دیشب نباید به مهجوریت فیلم دامن می‌زدند. بی‌توجهی ما باعث ضربه زدن به فیلم شد. جواد عزتی بهترین تفکر یک نقش است.

پژمان لشگری پور در ادامه گفت: متاسفانه ما هنوز فیلم در ذهنمان رسوب نکرده، به نقد فیلم‌ها می‌پردازیم. ساختن فیلم‌ها در برخی از ژانر‌ها خیلی سخت است. عملیات مرصاد خیلی پروژه سنگینی است و نقد‌های یک دقیقه‌ای درست نیست. ندیدن فیلمی مثل ماجرای نیمروز؛ رد خون، باعث دلسردی سازنده می‌شود.

تایید نمایندگان رسانه‎ها از انتخاب داوران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

میزگرد بررسی برگزیدگان سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه رسانه‌ها با محمدرضا شفیعی سردبیر روزنامه صبا و آرش خوشخو سردبیر روزنامه هفت‌صبح ادامه یافت.

محمدرضا شفیعی درباره این دوره از جشنواره گفت: همه رسانه‌ها تاکید دارند که تب و جذابیت کاخ جشنواره به خاطر جابه جایی این کاخ کمتر شده است.

وی در ادامه درباره بخش فیلم مستند و کوتاه گفت: نکته این است که حضور این دو فیلم در جشنواره فجر ضایع کردن حق این دو ژانر است، چون این دو ژانر هر کدام جشنواره ویژه خود را دارند و در جای خودشان به آن‌ها پرداخته می‌شود.

شفیعی درباره بخش نگاه نو گفت: برخورد کارگردانی که امسال سیمرغ نگاه نو را دریافت کرد عجیب بود. آداب رعایت کردن قوانین جشنواره کار سختی نیست. سیمرغ درستی بود، ولی برخورد کارگردان اشتباه بود. این تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار درباره فیلم نگاه ملی گفت: جایزه به درستی اهدا شد، ولی مهم‌ترین جایزه جشنواره را در زمان خوبی اهدا نکردند.‌ی افزود: در بخش صحنه نکته عجیب دیده نشدن ماجرای نیم روز، ردخون حتی در میان نامزد‌ها بود.

آرش خوشخو درباره سیمرغ بهترین فیلم اول گفت: غنی زاده شب خوبش نبود. چهره‌های تئاتری یک خودپسندی عجیب همراه خود دارند. آمده بود خبرسازی کند، ولی نتوانست.

این دو روزنامه‌نگار در ادامه با بررسی دیگر برگزیدگان جشنواره بیشتر انتخاب‌های داوران را برای اهدای سیمرغ تایید کردند.

برنامه سینمایی هفت ویژه سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر، در شب‌های جشنواره هر شب حدود ساعت ۲۳ با اجرای محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی مجتبی امینی به صورت زنده از پردیس سینمایی ملت روی آنتن شبکه سه رفت. پخش این برنامه هر هفته جمعه‌ها با بررسی سینمای ایران ادامه خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها