پچ پنل چیست ؟ - آشنایی با ایستگاه پورت ها در شبکه های کامپیوتری

کد خبر: 1091067
پچ پنل چیست ؟ - آشنایی با ایستگاه پورت ها در شبکه های کامپیوتری

در بین انواع تجهیزات شبکه، نام پچ پنل را بسیار شنیده‌ایم. این قطعه یکی از اساسی‌ترین اجزای شبکه است که به استفاده‌ی راحت‌تر کاربر از سایر تجهیزات شبکه کمک می‌کند. در ادامه، ابتدا می‌گوییم که پچ پنل چیست (strong) و بعد به سراغ کاربرد و انواع آن می‌رویم. 

پچ پنل چیست ؟

یکی از قطعاتی که در رک شبکه قرار می‌گیرد و به بهتر کارکردن شبکه کمک می‌کند، پچ پنل است. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی انواع پچ پنل، ساختار و کاربرد پچ پنل شبکه و برندهای سازنده‌ی آن می‌پردازیم.

ساختار پچ پنل

پچ پنل از یک فریم اصلی تشکیل شده که تعداد زیادی کیستون در ردیف‌های 24تایی روی آن قرار گرفته است. در برخی از پچ پنل‌ها قطعه‌ی فیس پلیت نیز روی کیستون‌ها قرار گرفته که به آراستگی ظاهر و محکم کردن کیستون‌ها در جای خود کمک می‌کند.

 

نحوه عملکرد پچ پنل

عملکرد پچ پنل، همان عملکرد کیستون است اما در تعداد بالا. یعنی کابل شبکه از یک طرف وارد کیستون‌های تعبیه‌شده روی پچ پنل می‌شود و از سمت دیگر، به تعداد کیستون‌ها، پورت (مادگی) برای پچ کوردها فراهم می‌شود. در جواب عملکرد پچ پنل چیست ؟ باید گفت که پچ پنل یک رابط بین کابل و پچ کورد در شبکه است که از اتصال مستقیم سیستم‌های داخل شبکه به دستگاه‌های انتهایی جلوگیری می‌کند.

کاربرد پچ پنل در شبکه

کاربرد پچ پنل شبکه چیست؟ در جواب این سوال باید گفت که کاربرد پچ پنل به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود. یکی در مدیریت کابل‌ها و دیگری در عیب‌یابی آسان. در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

مدیریت کابل: با زیاد شدن تعداد دستگاه‌ها، تعداد کابل‌هایی که تجهیزات داخل شبکه را به تجهیزات انتهایی متصل می‌کنند نیز زیاد می‌شود. در این زمان مدیریت و سامان‌دهی کابل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پچ پنل در اینجا به مدیریت کابل‌ها و متمرکز کردن آن‌ها در یک نقطه کمک می‌کند.
92

تسهیل تغییر زیرساخت در آینده: در یک شبکه ممکن است از همان اول به راه‌اندازی تمام دستگاه‌ها نیاز نباشد و برخی از آن‌ها بعدها به شبکه افزوده شوند. با وجود پچ پنل می‌توان دستگاهی جدید را به سرور، هاب، روتر و... (دستگاه مقصد) متصل کرد بدون اینکه بی ‌نظمی و گره خوردن کابل‌ها پیش بیاید.

عیب‌یابی آسان: روی بدنه‌ی پچ پنل، در کنار هر کیستون یک شماره و فضای خالی برای یادداشت وجود دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توان یادداشت کرد که هر کابل یا پچ کورد متصل‌شده به کیستون پچ پنل، مربوط به کدام جزء دستگاه است. در نتیجه، در صورت اختلال در عملکرد یک دستگاه، می‌توان به راحتی کابل و پچ کورد مرتبط با آن را پیدا و مشکل را بررسی کرد.

دسته بندی انواع پچ پنل

پچ پنل‌ها به‌طور کلی به انواع پچ پنل اترنت (شبکه)، پچ پنل فیبر نوری و پچ پنل POE تقسیم می‌شوند. در ادامه توضیح مختصری از پچ پنل اترنت و POE و توضیح کامل‌تری از پچ پنل اترنت آورده‌ایم.

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری دارای انواع استاندارد Breakout و ماژولار است. پچ پنل فیبر نوری استاندارد یک رابط اصلی بین شبکه و کابل‌ها است که با یکی از آداپتورهای LC، SC یا MTP بارگذاری می‌شود. پچ پنل فیبر نوری ماژولار خود دارای دو نوع است که توانایی نگهداری 4 عدد FHD MTP را در مدیریت کابل کشی افقی دارد یا امکان تبدیل پنل آداپتور به شبکه‌ای با چگالی بالا را می‌دهد. پچ پنل فیبر نوری  Breakout مخصوص 40G-10G و 100G-25G با چگالی بالا است که برای شاخه‌های کابل و بهتر شدن تهویه‌ی هوا کاربرد دارد.

پچ پنل POE

برای تلفن‌های تحت شبکه، تجهیزات انتقال صوت بر پایه‌ی اینترنت و دوربین‌های مداربسته‌ی تحت شبکه‌ (IP) از این نوع پچ پنل استفاده می‌کنند. این نوع پچ پنل، شبکه را از منبع برق مجزا، برای برق‌رسانی به دستگاه‌های شبکه‌های آی پی بی‌نیاز می‌کند؛ زیرا در این فناوری برق از طریق کابل شبکه منتقل می‌شود.

دسته بندی انواع پچ پنل اترنت

در این قسمت می‌خواهیم اساس دسته‌بندی انواع پچ پنل شبکه را توضیح دهیم. پچ پنل به‌دلیل داشتن ویژگی‌های مختلف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. دسته‌بندی انواع پچ پنل بر اساس استاندارد طبقه‌بندی، ویژگی ماژولار بودن، نوع شیلد و فویل آن و... انجام می‌شود.

استاندارد هر پچ پنل شبکه چیست

کابل‌ها و پچ کوردها از استاندارد طبقه‌بندی خاصی پیروی می‌کنند. این استاندارد بر اساس حداکثر سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باندی است که کابل‌ها و پچ کوردها از آن پشتیبانی می‌کنند. این طبقه‌بندی از Cat1 تا Cat8 را شامل می‌شود. در شبکه، لازم است از کیستون متناسب با هر کابل استفاده شود تا حداکثر کارایی کابل را به کاربر بدهد. از این رو، پچ پنل‌ها بر اساس استاندارد کیستون به کار رفته در آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

ماژولار بودن پچ پنل یعنی چه ؟

در برخی از پچ پنل‌ها، کیستون‌ها قابلیت جدا شدن از پچ پنل را ندارند. این مدل پچ پنل‌ها غیر ماژولار هستند. اما در برخی دیگر، کیستون‌ها از فریم پچ پنل جدا بوده و برای استفاده باید آن را روی پچ پنل نصب کرد. این پچ پنل‌ها ماژولار هستند و کارایی بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، در صورت خرابی یک کیستون، نیازی به تعویض کل پچ پنل نیست؛ بلکه می‌توان کیستون خراب را با یک کیستون سالم جایگزین کرد.

این قابلیت با عنوان لودد یا آنلودد نیز شناخته می‌شود. یعنی به پچ پنل ماژولار لودد و به پچ پنل غیر ماژولار آنلودد می‌گویند.

نوع شیلد و فویل

همان‌طور که در رابطه با استاندارد کابل‌ها، کیستون‌ها و پچ پنل‌ها گفتیم، این تناسب و ارتباط در نوع شیلد و فویل نیز وجود دارد. شیلد یک لایه‌ی بافته‌شده و فویل یک ورق آلومینیومی نازک است که دور کل کابل یا دور هر زوج به‌هم تابیده شده قرار می‌گیرد و از ورود نویز و تداخلات الکترومغناطیسی بر داده‌ها جلوگیری می‌کند. بر این اساس، کابل‌ها و پچ کوردها به انواع مختلفی از جمله UTP، SFTP، FFTP و... تقسیم می‌شوند. به دنبال آن، کیستون‌ها و پچ پنل‌ها نیز انواع مختلفی دارند.

تعداد پورت

پچ پنل‌ها ممکن است از نظر تعداد کیستون‌ها (پورت) با یکدیگر تفاوت داشته باشند. بیشتر پچ پنل‌های استاندارد با تعدا 16، 24 و 48 پورت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما انواع غیر استاندارد 32 پورت یا حتی 50 پورت هم در بین آن‌ها وجود دارد.

93

نوع پچ پنل

دو نوع پچ پنل تلفن و شبکه در بازار تجهیزات شبکه وجود دارد. پچ پنل تلفن معمولا طبقه‌بندی Cat3 دارد که به معنای استفاده از کیستون‌های Cat3 است. این کیستون‌ها معمولا کیستون‌های تلفن‌اند که با کابل‌ها و سیم‌های تلفن سازگار هستند. این نوع پچ پنل معمولا از نوع utp است.

پچ پنل شبکه نیز دارای انواع مختلفی از نظر استاندارد طبقه‌بندی سرعت است که از Cat5e تا Cat7 را شامل می‌شود. پچ پنل شبکه دارای انواع UTP، SFTP، FFTP، FTP و... است.

برندهای سازنده پچ پنل

شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی تولید و پخش انواع پچ پنل شبکه فعالیت دارند. این شرکت‌ها پچ پنل‌ها را با توجه به استانداردهای برند خود با ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌کنند. کاربران می‌توانند از بین برندهای مختلف، پچ پنل مورد نیاز خود را خریداری کنند. نگزنس، لگراند، امپ و... از برندهای برتر پچ پنل به‌شمار می‌روند.

  • امپ: این برند انواع پچ پنل 24 و 25 پورت را به صورت UTP تولید می‌کند. پچ پنل RJ-45 نیز از جمله پچ پنل‌های این برند است.
  • لگراند: برند فرانسوی لگراند دارای انواع پچ پنل UTP و SFTP 24 پورت است. این پچ پنل‌ها به‌صورت ماژولار هستند اما در جعبه‌ی آن‌ها کیستون نیز قرار دارد.
  • نگزنس: نگزنس یک برند فرانسوی تولیدکننده‌ی پچ پنل Cat6 به‌صورت 24 پورت به همراه کیستون است. این برند انواع پچ پنل شیلددار یا بدون شیلد را تولید می‌کند. فریم پچ پنل از دیگر محصولات این برند است که برای تکمیل کار پچ پنل تولید می‌شود.

تفاوت پچ پنل و سوییچ

مهم‌ترین تفاوت این دو جزء این است که سوییچ در دسته‌ی تجهیزات اکتیو شبکه و پچ پنل در دسته‌ی تجهیزات پسیو شبکه قرار دارد. وجود سوییچ در شبکه الزامی و ضروری است اما بودن پچ پنل ضرورتی ندارد. پچ پنل تنها یک رابط است که اتصالات را در شبکه تسهیل می‌کند اما سوییچ می‌تواند دستگاه‌های شبکه را به اینترنت داخل شبکه، متصل کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها