گام بزرگ «بیل گیتس» به سوی انرژی پاک

کد خبر: 611026

«بیل گیتس» بنیانگذار مایکروسافت از راه‌اندازی بنیادی ویژه با نام BEV برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی پاک خبر داده و گفته است که با حضور بزرگان «سیلیکون ولی»، این بنیاد در قالب تعهدی 20 ساله، یک میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهد کرد

روزنامه ایران: «بیل گیتس» بنیانگذار مایکروسافت از راه‌اندازی بنیادی ویژه با نام BEV برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی پاک خبر داده و گفته است که با حضور بزرگان «سیلیکون ولی»، این بنیاد در قالب تعهدی 20 ساله، یک میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این بنیاد سرمایه‌گذارانی حضور دارند که مجموع ثروت آنها به 170میلیارد دلار می‌رسد و قرار است از طریق پشتیبانی از ایده‌های نو در زمینه انرژی، با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین مقابله کنند. موضوع مقابله با تغییرات آب و هوایی پس از برنده شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات، به موضوع داغ روز تبدیل شده است چرا که شواهد امر نشان می‌دهد وی هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد.
دیدگاه ضد محیط زیستی ترامپ

با روی کار آمدن ترامپ، نگرانی‌ها درباره آینده طرح‌هایی که برای مقابله با گرمایش کره زمین و تغییرات آب و هوایی در حال اجراست، بالا گرفته است. ترامپ پیش از این در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز گفته بود که هیچ کس نمی‌داند آیا تغییرات آب و هوایی واقعی است و دغدغه‌های پیرامون آن ضرورتی دارد یا خیر؟ به هر حال من نگاه بسته‌ای به این ماجرا ندارم و همه جوانب را در نظر خواهم گرفت.

وی که یکی از مخالفان طرح‌های آب و هوایی اوباماست، گفته است: سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مدتی طولانی، هزینه‌های فراوانی در زمینه برنامه‌های ضد انرژی انجام داده و درواقع به بهانه کاهش مصرف انرژی و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌ای، میلیون‌ها شغل را از بین برده و همچنین کشاورزی، صنعت و تجارت را تضعیف کرده است. من با انتخاب «اسکات پروئیت» به‌عنوان سکاندار این حوزه، علاوه بر تمیز نگه داشتن هوا و آب امریکا، این وضعیت را تغییر خواهم داد چرا که معتقدم وی روشی را به کار خواهد گرفت که هم از محیط زیست امریکا حفاظت شود و هم بدون توجه به قوانین دست و پاگیر مربوط به تغییرات آب و هوایی کره زمین، فضای تجارت این کشور آزادتر شود. («اسکات پروئیت» به مخالفت با سیاست‌های محیط زیستی اوباما مشهور است.)

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی خود نیز بارها تأکید کرده بود به محض انتخاب شدن به‌عنوان رئیس جمهور، عضویت امریکا را در توافق آب و هوایی پاریس که سال گذشته به سرانجام رسید لغو خواهد کرد؛ توافقنامه‌ای جهانی که تلاش می‌کند تا روند تغییرات آب و هوایی را آهسته‌تر سازد.ترامپ گفته است که این توافق، به بوروکرات‌های خارجی این امکان را می‌دهد که میزان مصرف انرژی در شهر و کشور امریکا را کنترل کنند. ترامپ افزوده است: آنچه مرا در توافقنامه پاریس نگران می‌کند این است که برای امریکا جایگاه رقابتی ضعیفی درنظر گرفته شده است. ما نمی‌توانیم به کشوری مثل مکزیک اجازه دهیم که به ساخت کارخانه‌های متعدد بپردازد ولی امریکا با ممانعت‌هایی گسترده رو به رو شود، این یعنی اتلاف و بی‌انگیزگی نیروی کار. من توافقنامه پاریس را به خوبی خوانده‌ام و نمی‌خواهم به چین یا هر کشور دیگری اجازه دهم که از امریکا پیشی بگیرند و کشورم را کنترل کنند.ترامپ پیش از این نیز در توئیتر خود نوشته بود: تغییرات آب و هوایی، تنها یک حقه از سوی چینی‌ها و برای آنهاست.

با وجود این به اعتقاد برخی، وی حالا کمی نرم‌تر شده و گفته است که یک نگاه باز به این موضوع دارد به گونه‌ای که اخیراً با «ال گور» یکی از بزرگ‌ترین فعالان محیط زیستی نیز ملاقات داشته است و حتی گفته می‌شود که «ال گور» با «اسکات پروئیت» در سازمان محیط زیست همکاری خواهد داشت. البته برخی دیگر از فعالان محیط زیستی طرفدار اوباما ازجمله «برایان شاوتز» از «پروئیت» حمایت نکرده‌اند. وی معتقد است «پروئیت»علم تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند. وی با اشاره به مسئولیت‌های بی‌شمار در حفاظت از محیط زیست گفت:سلامت کره زمین و مردم بسیار مهم‌تر از آن است که بتوان این حوزه را به دست کسی سپرد که هیچ اعتقادی به مسائل علمی محیط زیست و تغییرات آب و هوایی ندارد.
تعهدی 20ساله
با وجود نگاه خصمانه ترامپ به تعهدهای کمپانی‌های بزرگ برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و گرمایش کره زمین، طبیعی به نظر می‌رسد که بیل گیتس به‌عنوان یک کار بشردوستانه به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی‌های پاک و جذب سرمایه در این زمینه باشد. بنیاد BEV کار سرمایه‌گذاری خود را سال آینده آغاز خواهد کرد و قرار است طی 20 سال با تجاری‌سازی تکنولوژی‌های نوین، میزان متصاعد شدن گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. بنیاد جدیدBEV در تعهد 20 ساله خود، تنها در حوزه الکتریسیته فعالیت ندارد و قرار است در زمینه حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز و طرح‌هایی که می‌تواند آینده آب و هوا را ارتقا دهد، سرمایه‌گذاری کند. بیل گیتس در کنار سایر بزرگان «سیلیکون ولی»، این بنیاد را برای تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی‌های پاک راه‌اندازی کرده است. چرا که این میلیاردر و بنیانگذار مایکروسافت همچنان نگران آینده کره زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی است و می‌خواهد با همکاری سایر پیشگامان صنعت فناوری، تأثیر این تغییرات را در جهان به حداقل برساند. نام بیل گیتس در کنار نام‌هایی آشنا همچون «جف بزوس» مدیرعامل آمازون، «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس بوک، «مارک بنیف» مدیرعامل salesforce، «جک ما» بنیانگذار علی بابا، «رید هافمن»مدیرعامل لینکدین، «مگ ویتمن»مدیرعامل کمپانی هولت پاکارد و نیز سرمایه‌گذاران حوزه انرژی و فناوری همچون «وینود خوسلا» و... دیده می‌شود که ثروت آنها بنا بر محاسبه فوربز و بلومبرگ حدود 170میلیارد دلار محاسبه شده است. بیل گیتس گفت: بازار انرژی بسیار گسترده و ارزشمند است و تخمین زده می‌شود که بازار جهانی انرژی در آیند ه ای نزدیک به ارزشی معادل 6 تریلیون دلار برسد. ما به هر راهکاری که منجر به تولید انرژی پاک، ارزان و قابل اعتماد شود، بها می‌دهیم. این بنیاد کار سرمایه‌گذاری خود را سال آینده آغاز خواهد کرد و قرار است برای تجاری‌سازی تکنولوژی‌های نوین که میزان متصاعد شدن گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد،تلاش کند. بیل گیتس گفت: کشورهای ثروتمند باید تا سال 2025میزان گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند ولی باید گفت که یکی از موانع اصلی سر راه ما پیدا کردن کمپانی‌ها یا کارخانه‌هایی است که استانداردهایی ویژه دارند و بتوان در ‌آنها سرمایه‌گذاری کرد.
تعهد20میلیاردر در کنفرانس پاریس

این نخستین تلاش میلیاردرهای فناوری برای محیط زیست نیست و سال گذشته نیز ائتلاف انرژی BEC همزمان با کنفرانس COP21 در پاریس اعلام موجودیت کرد که در آن 20میلیاردر به طور مشخص به موضوع گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی پرداختند و مقرر شد 20کشور میزان سرمایه‌گذاری خود در انرژی پاک را در 5سال آینده افزایش دهند. بیل گیتس در این کنفرانس گفت: زندگی مدرن امروز برای انجام هر کاری بشدت به انرژی وابسته است، ما دائم در حال سوزاندن سوخت‌های فسیلی هستیم که اتمسفر را هر روز گرم‌تر می‌کنند و تأثیر درازمدت آن می‌تواند فقیرترین‌ها را دچار مشکل کند. می‌توانید دهکده‌ای کوچک در افریقا را تصور کنید که به دلیل بیابان‌زایی در نتیجه تغییرات آب و هوایی، مردم آن دچار مشکل هستند یا اقوام کهن در آلاسکا به دلیل ذوب شدن یخ‌ها و بالا آمدن سطح آب، مجبور به مهاجرت به محل‌هایی دیگر شده‌اند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه، یک ضرورت محسوب می‌شود. ما به دنبال این موضوع هستیم که انرژی مصرف کنیم بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد. حال باید منتظر ماند و دید ترامپ با این موضوع چگونه برخورد خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها