موافقت مجلس با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» +فیلم

کد خبر: 1083297

لحظه موافقت مجلس با بررسی طرح فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

 موافقت مجلس با بررسی طرح  «صیانت از  حقوق کاربران در فضای مجازی» +فیلم

 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی طرح 37 ماده ای «صیانت از  حقوق کاربران در فضای مجازی» در چارچوب اصل 85 قانون اساسی، در دستور کار قرار گرفت و با 121 رای موافق از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

به این ترتیب، طرح «صیانت از  حقوق کاربران در فضای مجازی» بجای بررسی نهایی در صحن مجلس، در کمیسیون مشترکی متشکل از چند کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و برای اجرا در مدت آزمایشی 3 تا 5 سال (پس از تایید شورای نگهبان) تصویب خواهد شد.

 محمودزاده: طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی هنوز چارچوب منسجمی ندارد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی هنوز چارچوب منسجمی ندارد و همه نمایندگان باید در بررسی آن دخیل باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در کمیسیون مشترک و مطابق اصل 85 قانون اساسی اظهار داشت: این طرح دارای اشکالاتی است و کمیسیون فرهنگی خودش هنوز به یک چارچوب فکری مشخص در این خصوص نرسیده است.

وی افزود: ابتدا یک طرح 20 ماده‌ای پیشنهاد شده، سپس طرح 50 ماده‌ای ارائه دادند و در نهایت طرح 37 ماده‌ای آماده شده است و این نشان می‌دهد که کمیسیون به یک چارچوب منسجم در این خصوص نرسیده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه نمایندگان باید در بررسی طرح مهمی مانند فضای مجازی دخیل باشند و نظر بدهند، تأکید کرد: ضرورتی ندارد که این طرح را در قالب اصل 85 به کمیسیون مشترک بفرستیم.

محمودزاده با اشاره به بخشی از محتوای این طرح گفت: شبکه‌های اجتماعی خارجی به دلیل تحریم‌ها قطعا نمی‌توانند در عرض 4 ماه در ایران دفتر ایجاد کنند و لذا مسدود می‌شوند و هم مشاغل مجازی و هم روابط اجتماعی مردم آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به ضابطه تعریف‌شده در این طرح برای استفاده از فیلترشکن‌ها در این طرح تصریح کرد: قید کردن دو کلمه توزیع و انتشار وی پی ان در این طرح و جرم انگاری آن شامل حال همه افراد می‌شود که حتی در یک گروه خانوادگی یا کاری ممکن است از فیلترشکن استفاده کنند تا بتوانند از تلگرام استفاده کنند و این آسیب‌زاست.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید اجازه دهیم دولت جدید شروع به کار کند و نظر آن را هم بگیریم؛ همچنین این طرح مخالف اصل 75 قانون اساسی است و بار مالی دارد و قابل طرح نیست.

 ابوترابی: بررسی طرح فضای مجازی در کمیسیون مشترک باعث خروجی متقن آن خواهد شد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک و اجرای آزمایشی آن باعث می‌شود که خروجی آن بسیار متقن باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در کمیسیون مشترک مطابق اصل 85 قانون اساسی اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که از سر ناآگاهی صورت گرفته افکار عمومی نسبت به این طرح نگران شده و اطلاع دقیقی در خصوص آن ندارد.

وی ادامه داد: امروز فقط درباره بررسی طرح طبق اصل 85 تصمیم می‌گیریم؛ نه محتوای آن.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: قوانین مصوب طبق اصل 85 قانون اساسی آزمایشی است و برای مدت 3 تا 5 سال اجرا می‌شوند؛ لذا اگر طرح‌های مهمی مانند فضای مجازی در کمیسیون مشترکی که همه متخصصان در آن عضو هستند بررسی شود خروجی آن بسیار متقن خواهد بود.

ابوترابی تأکید کرد: علاوه بر این پس از طی دوره آزمایشی می‌توان اشکالات آن را برطرف کرد و تجربه هم نشان داده که بررسی طرح‌های مهم در کمیسیون‌های مشترک و تخصصی، موفق‌تر خواهد بود.

 خضریان: مصوبه مجلس در رابطه با فضای مجازی درست و مبارک بود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز نمایندگان اقدام درست و صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند بنابراین امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس امروز (چهارشنبه 6 مردادماه) طی تذکری در پاسخ به انتقاد نماینده چابهار از مصوبه صیانت از کاربران فضای مجازی و تاکید بر اینکه امروز روز خوبی برای مجلس نبود، اظهار داشت: امروز نمایندگان اقدام درست و صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند.

وی افزود: این در حالی است که بنده بیش از نمایندگان دیگر دغدغه سیستان و بلوچستان را دارم و همه ما این دغدغه را داریم و بنده امروز طرح تحقیق و تفحص از سازمان آب و فاضلاب با تاکید بر سیستان و بلوچستان را شخصا به کمیسیون بردم اما الان در آراء دیدم آقای معین الدین سعیدی جزو 5 نفری بوده که اصلا به این طرح رأی نداده است در حالی که ما باید به رأی جمعی مجلس احترام بگذاریم.

خضریان با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس یازدهم در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه بیشترین اعداد و ارقام را به مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان اختصاص دادند، تصریح کرد: مردم بدانند این مجلس دغدغه مناطق محروم را دارد اما این به معنای رها کردن فضای مجازی نیست ضمن آنکه مجلس یک نظر جمعی دارد و باید به آن احترام بگذاریم و آن را قدر بدانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: امروز در مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته شد لذا امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.

 نوباوه: در طرح ساماندهی فضای مجازی هیچ محدودیتی برای فعالیت پلتفرم های خارجی وجود ندارد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در طرح ساماندهی فضای مجازی هیچ محدودیتی برای فعالیت پلتفرم های خارجی در کشور وجود ندارد اما آنها باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند و مسئولیت عواقب کار خود را بپذیرند.

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جزئیات طرح ساماندهی فضای مجازی گفت: در این طرح ما به دنبال محدود‌سازی فضای مجازی نیستیم بلکه هدف ما حمایت حقوقی از کاربران در این فضاست

وی افزود: در طرح ساماندهی فضای مجازی هیچ محدودیتی برای فعالیت پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد اما آنها بر اساس این طرح آنها باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند و مسئولیت عواقب کار خود را بپذیرند و اگر در قالب پلاتفرم‌های آنها تخلفی صورت گرفت پاسخگو باشند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: این قوانین که تازه ما در ابتدای راه تصویب آن هستیم فقط محدود به ایران نیست و کشورهای دیگر هم دارای چنین قوانینی هستند و به عنوان مثال قوانین اتحادیه اروپا در رابطه با فضای مجازی به مراتب سختگیرانه تر از این حد و اندازه‌ای است که ما در این طرح آورده‌ایم.

 نوباوه وطن خاطرنشان کرد: ما در طرح ساماندهی فضای مجازی صندوقی را برای حمایت از پلتفرم های داخلی و تولید کنندگان و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته ایم و تولیدکنندگان و پلتفرم ها در طرح مجلس مکلف به ارائه وجوه به تولیدکنندگان محتوا برای تولیدات شان هستند.

وی افزود: ما در طرح ساماندهی فضای مجازی تنها به دنبال محدود سازی کسب و کارها نیستیم بلکه رونق کسب و کارها اینترنتی را دنبال می‌کنیم و همانطور که گفتم در این طرح پلتفرم‌ها مکلف به ارائه و پرداخت هزینه محتواهای تولید شده توسط تولیدکنندگان آن هستند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اینگونه قوانین محدود و منحصر به کشور ما نیست و به عنوان مثال اخیراً آمریکا ۳۳ سایت مربوط به جبهه مقاومت را با استناد به قانون دادگستری این کشور مسدود کرده و استدلالش هم این بوده که این کار را با استناد به قوانین داخلی خود انجام داده است.

 نوباوه با اشاره به رای موافق نمایندگان به رسیدگی به طرح ساماندهی فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: تمام ذی‌نفعان و صاحبنظران می‌توانند در زمان بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی با حضور در کمیسیون نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی افزود: اصل ۸۵ قانون اساسی در واقع یک ظرفیت برای مجلس به شمار می‌رود و به هیچ وجه به دنبال ایجاد محدودیت نیست و به دنبال آن است تا در یک فضای کارشناسی و تخصصی یک طرح مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دشمن تمام تلاش خود را برای فضاسازی علیه طرح ساماندهی فضای مجازی به کار گرفته اما این فضاسازی دشمن را در هم خواهیم شکست.

حجم ویدیو: 3.47M | مدت زمان ویدیو: 00:01:21 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها