لحظه تاریخی فرود ماه‌نورد هندی‌ها بر روی ماه

کد خبر: 1240439

لحظاتی پیش کاوشگر Chandrayaan-۳ ساخت کشور هند با موفقیت به‌روی کره ماه فرود آمد.

لحظه تاریخی فرود ماه‌نورد هندی‌ها بر روی ماه

لحظاتی پیش کاوشگر Chandrayaan-۳ ساخت کشور هند با موفقیت به‌روی کره ماه فرود آمد.

این نخستین بار در تاریخ است که یک کاوشگر هندی کره ماه را لمس می‌کند.

بعد از تلاش‌های ناکام کشور هند در کاوش ماه، مقامات و مردم این کشور امیدوارند ماه‌نورد Chandrayaan-۳ بتواند کاوشگر خود را عصر امروز و این بار با موفقیت بر سطح کره ماه فرود بیاورد.

هند در حال آماده شدن برای فرود بر روی کره ماه تا ساعاتی دیگر است، لحظه‌ای تاریخی که برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان رخ خواهد داد.

Chandrayaan-3 که به معنای «ماه‌گرد» است، قرار است کاوشگر Vikram خود را کمی بعد از ساعت 6 بعد از ظهر (12:30 به وقت گرینویچ) در نزدیکی قطب جنوبی ماه که کمی اکتشاف شده، فرود بیاورد.

تلاش قبلی هند در سال 2019 با شکست مواجه شد. مأموریت امروز هندی‌ها تنها چند روز پس از سقوط نخستین مأموریت روسیه به ماه در تقریباً 50 سال گذشته، به مقصد همان منطقه روی سطح ماه انجام می‌شود.

"کی سیوان" رئیس سابق سازمان فضایی هند می‌گوید که آخرین عکس‌های ارسال شده توسط کاوشگر، همگی نشانه‌هایی از موفقیت بخش نهایی سفر را نشان می‌دهد. وی به خبرگزاری فرانسه گفت که این باعث دلگرمی است که ما می‌توانیم بدون هیچ مشکلی به مأموریت فرود برسیم.

سیوان افزود: سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) پس از شکست چهار سال پیش، زمانی که دانشمندان تماس خود را با یک ماژول ماه، لحظاتی قبل از فرود برنامه‌ریزی شده آن از دست دادند، اصلاحاتی انجام داده است.

وی گفت: چاندرایان-3 با ناهمواری بیشتری پیش خواهد رفت. ما اعتماد به نفس داریم و انتظار داریم که همه چیز به خوبی پیش برود.

این مأموریتِ مهم کشور هند 6 هفته پیش در مقابل هزاران تماشاگر آغاز شد و رسیدن به ماه بسیار طولانی‌تر از مأموریت‌های آپولو در دهه‌های 1960 و 1970 بود که در عرض چند روز انجام شد.

هند از راکت‌هایی برای پرتاب استفاده کرد که قدرت بسیار کمتری نسبت به پرتاب سال‌های دور آمریکا داشتند و در عوض، کاوشگر چندین بار به دور زمین چرخید تا سرعت خود را افزایش داده و سپس یک مسیر یک ماهه خود را در ماه آغاز کند.

یک روز قبل از فرود، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که این مأموریت طبق برنامه پیش می‌رود.

هند برنامه هوافضای نسبتاً کم‌هزینه‌ای دارد اما از زمانی که در سال 2008 یک کاوشگر را به دور ماه فرستاد، از نظر اندازه و شتاب بسیار رشد کرده است.

آخرین مأموریت با قیمتی معادل 74.6 میلیون دلار انجام شده که بسیار کمتر از سایر کشورها است.

کارشناسان می‌گویند هند می‌تواند با کپی کردن و تطبیق فناوری فضایی موجود و به لطف فراوانی مهندسان بسیار ماهر که دستمزد بسیار کمتری از همتایان خارجی خود دریافت می‌کنند، هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارد.

در سال 2014، هند نخستین کشور آسیایی شد که ماهواره‌ای را در مدار مریخ قرار داد. همچنین در مأموریت‌های مربوط به کره ماه، تنها روسیه، آمریکا و چین قبلاً به فرود کنترل شده بر سطح ماه دست یافته‌اند.

حجم ویدیو: 2.05M | مدت زمان ویدیو: 00:00:48 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها