بهادری جهرمی: افزایش حقوق کارگران با شورای عالی کار است نه دولت

کد خبر: 1278731

سخنگوی دولت:افزایش حقوق کارگران توسط شورای عالی کار مشخص می شود،دولت افزایش حقوق کارمندان را مشخص می کند که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده است و در حال نهایی شدن است.

 بهادری جهرمی: افزایش حقوق کارگران با شورای عالی کار است نه دولت

سخنگوی دولت گفت: در موضوع سیل سیستان و بلوچستان نهاد‌های انقلابی، مجموعه‌های نظامی و دستگاه‌های مختلف در استان در حال خدمت‌رسانی هستند.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن اشاره به انتخابات 11 اسفندماه، بیان کرد: از مردم و کسانی که در این انتخابات شرکت کردند قدردانی می‌کنیم؛ این حضور بار مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند و عزیزانی که به هر دلیلی ترجیح ندادند که در انتخابات شرکت کنند، امیدواریم گلایه‌های‌شان منتقل شود و مشارکت داشته باشند.

وی افزود: انتخابات در سلامت کامل برگزار شد و در حوزه‌هایی که انتخابات تمام الکترونیک داشتند، بازخورد خوبی داشتیم و امیدواریم این موضوع توسعه یابد.

سخنگوی دولت با اشاره به سیل در سیستان و بلوچستان، ضمن ابراز همدردی با مردم این استان، عنوان کرد: الحمدلله کشته‌ای نداشتیم ولی آسیب‌های زیادی وارد شده و وزیر کشور سریعا به منطقه سفر داشتند و وزیر نیرو هم به این استان رفتند و دستگاه‌های ذیربط در منطقه حضور دارند. البته چون استاندار اختیارات ویژه داشت، امکان تصمیمات مهم فراهم بود. بسیاری از موضوعات مثل قطعی آب و برق رفع شده و سایر خدمات در حال رسیدگی است. نهاد‌های انقلابی، مجموعه‌های نظامی و دستگاه‌های مختلف در استان در حال خدمت‌رسانی هستند.

بهادری‌جهرمی گفت: ستاد نوروزی آغاز بکار کرده و 24 دستگاه در این ستاد حضور دارند و برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به مردم در ایام نوروز تدارک دیده شده است. هم‌چنین به وزارت راه مجوز داده شد تا از روش‌های مختلف تأمین مالی برای بهسازی و نوسازی مسیرها و جاده‌ها استفاده کند تا با سرعت بیشتری این کار صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر رییس‌جمهور به الجزایر عنوان کرد: این سفر دو موضوع داشت؛ یکی اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز و دیگری هم این بود که بعد از 14 سال به الجزایر صورت گرفت.  الجزایر کشور پهناوری است و سوابق خوبی در مبارزه با استعمار دارد و تجارب تاریخی زیادی با ملت ما دارا هستند. در حاشیه اجلاس دیدارهای متعددی بین رییس‌جمهور و روسای جمهور عراق، تونس، موزامبیک و امیر قطر صورت گرفت. درباره مباحث گازی و سایر موضوعات گفت‌وگو صورت گرفت و هم‌چنین برای پرداختن به بحران تلخ انسانی در غزه هم بهره گرفته شد.

سخنگوی دولت درخصوص عملکرد دولت در مهار تورم و تحقق شعار سال، اظهار داشت: ابتدای امسال کمیته مشترکی برای تحقق شعار سال در ستاد اقتصادی دولت تشکیل شد؛ برنامه‌ای برای مهار تورم و تحقق رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف تدارک دیده شد. کاهش ناترازی بودجه، تسویه و کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اعمال سیاست‌های پولی برنامه‌هایی بود که برای مهار تورم در دستورکار بود. هدف‌گذاری برای مهار نرخ رشد نقدینگی از ابتدای سال این بود که این نرخ به 25 درصد برسد و آخرین آمار که اخیراً به دست آمده، 25.9 درصد است؛ نرخ نقدینگی اصلی‌ترین عامل ایجاد تورم در نظر گرفته می‌شده است.

بهادری‌جهرمی افزود: تورم نقطه به نقطه به حدود 35 درصد رسیده است و این عدد از ابتدای دولت تاکنون 20 درصد کاهش داشته است. دولت تلاش کرد شوک‌های اقتصادی را مهار کند تا بتواند به ثبات قیمت‌ها حرکت کند. افزایش درآمدهای ارزی و افزایش تخصیص ارزی را داشتیم و این تخصیص ارز هم بیشتر به سمت کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است. نرخ رشد اقتصادی در عموم فصول بالای 3 و یا 4 درصد گزارش شده است. هم‌چنین امسال توانستیم در حوزه مسکن از رکورد عبور کرده و به رشد برسیم. هم‌چنین برنامه‌های ما در برخی حوزه‌ها مثل خشکسالی و آثار آن اجازه نداد به اهداف‌مان برسیم هرچند که خرید تضمینی گندم رشد بالایی داشته است. امیدواریم این اقدامات هرچه زودتر آثار مثبتی بر سفره مردم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش حقوق کارگران، خاطر نشان کرد: دولت نرخ حقوق کارمندان را مشخص می‌کند و حقوق کارگران در شورای‌عالی کار مشخص می‌شود و در آن شورا نیز سه‌جانبه‌گرایی وجود دارد. یک بخش هم نمایندگان دولت هستند و نگاه دولت این است که جبران هزینه‌ها را برای کارگران داشته باشیم و کارفرمایان هم توان ادامه کار داشته باشند و هم‌چنین این افزایش عاملی برای افزایش تورم هم نباشد.

بهادری‌جهرمی درخصوص برنامه دولت برای نظارت بر قیمت‌ها تصریح کرد: نگاه ما ابتدا تشکیل وزارت بازرگانی بود که در مجلس به سرانجام نرسید؛ تمامی صلاحیت‌های نظارتی در اختیار قائم مقام وزارت صمت قرار گرفته تا کنترل بر بازار را داشته باشند. طرح عید تا عید یا کالابرگ الکترونیکی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و بیش از 80 درصد از عزیزان تحت شمول این طرح، از آن استفاده کردند و رضایت خوبی داشتند. این طرح به نوعی یک سپر در مقابل انتظارات تورمی و افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا وزرا لیست اموال خود را به قوه قضاییه ارائه کرده‌اند؟ خاطر نشان کرد: قانون اساسی همه مسئولان را به ارائه لیست اموال به قوه قضاییه کرده و در ابتدای دولت، این کار صورت گرفته است.

وی درخصوص واردات گوشت گرم اظهار داشت: سیاست اصلی دولت در زمینه گوشت، حمایت از تولید داخل و احیای دام مولد سبک و سنگین است که این در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و این سیاست درباره طیور اجرا شده است. برای جبران کمبودهای بازار، دولت مجوز داد تا تأمین گوشت با واردات صورت بگیرد؛ تا زمانی که تولید داخل امکان پاسخگویی به نیاز را نداشته باشد، تأمین گوشت از طرق مختلف صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره انتخابات و حضور مردم گفت: با توجه به حجم گسترده تخریبی که دشمن انجام داد تا مردم را از حضور در پای صندوق منصرف کند، این حضور یک «نه» بزرگ به دشمنان بود. دولت تلاش کرد نقش خود را در راهبردهای چهارگانه‌ی مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت ایفا کند. به ازای هر کرسی 52 نامزد خود داشت و مردم می‌توانستند طبق سلیقه خود، انتخاب کنند و کسانی هم که مشارکت نداشتند، به کشورشان علاقه دارند و ان‌شاءالله در ادوار بعدی مشارکت خواهند داشت.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: نگاه دولت به هر مجلسی، همکاری برای تعامل و خدمت‌رسانی مناسب به مردم و تسریع در حل مسائل کشور خواهد بود. مردم با نگاه‌های مختلف از بین گزینه‌های شناخته شده و گزینه‌های جوان انتخاب کردند و دولت در چارچوب قانون اساسی با مجلس همکاری خواهد کرد و امیدواریم مجلس با نگاه به واقعیت‌ها کمک کنیم که به اولویت‌های مردم رسیدگی شود.

وی درباره تغییرات مجلس در بودجه و افزایش سقف آن، اظهار داشت: درباره مواردی که بدون پیش‌بینی منابع در نظر گرفته شده، چند ایراد و ابهام وجود داشت و مجلس یک مرحله اصلاح داشته و درباره برخی موارد اصرار داشته که باید مجمع تشخیص اظهار نظر کند. امیدواریم بودجه تراز داشته باشیم که به کاهش تورم و رشد تولید منجر شود.

سخنگوی دولت هم‌چنین درباره سرانجام تعطیلی پایان هفته عنوان کرد: دولت نظر خود را در لایحه به مجلس داده و باید از مجلس پرسیده شود و منتظر تصمیم‌گیری مجلس هستیم.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره نرخ ارز، گفت: دولت و بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی برای تثبیت نرخ ارز اجرایی کردند و کنترل مصارف ارزی یک محور از امور بوده که دنبال می‌شود. محور دوم درباره افزایش منابع ارزی در دسترس است که با ساماندهی ارزهای ناشی از صادرات و ساماندهی عرضه در بازارها، این ارزها افزایش یافتند. یکی از اساسی‌ترین محورها انتظارت تورمی است و سعی کردیم این انتظارات مهار شود.

وی گفت: از مردم و فعالان اقتصادی می‌خواهیم که برای تثبیت نرخ ارز و کاهش آن به نرخ واقعی، به نرخ رسمی بانک مرکزی توجه کرده و این را مبنای برنامه‌ریزی قرار دهند. این مسیر نیازمند همکاری همگان است و ملت ایران از این جنگ اقتصادی هم پیروز بیرون خواهد آمد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای بازگشت نخبگان به کشور، پیرامون خاطر نشان کرد: سال گذشته دو مصوبه در این زمینه داشتیم و اقدامات متعددی هم صورت گرفته است. مجوزهای بورس‌های تحصیلی و امکان جذب برای هیات علمی، امکان بورس شدن نخبگان برای فعالیت در بخش خصوصی، کمک به اشتغال نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت کمّی و کیفی، افزایش سفارشهای مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاهمنامه ساخت مسکن نخبگان و هم‌چنین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا با سرعت بیشتری جذب شوند از جمله‌ی این اقدامات است.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات دولت درباره مقابله با سیل سیستان و بلوچستان عنوان کرد: 500 میلیارد تومان به‌عنوان تن‌خواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات به استان اختصاص داده که پرداخت این مبلغ آغاز شده و رئیس‌جمهور در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده، نهادهای انقلابی وزارت راه وزارت بهداشت نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها امدادرسانی را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: 64 روستا مشکل قطعی برق در اثر سیل داشتند که برق همه این 64 روستا وصل، بخشی از مشکل آب‌رسانی به روستاها وصل شده و خدمات‌رسانی ادامه دارد. 1000 خانوار در چادرها اسکان یافتند و راهداری در حال بازگشایی بخشی از محورهاست؛ 10 محور مسدود باقی مانده است.

تسنیم

حجم ویدیو: 1.68M | مدت زمان ویدیو: 00:01:28 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها