تشخیص و بررسی تخصصی کیفیت آهنگ ها

کد خبر: 1116020

امروزه با پیشرفت علوم چه در مبحث نظری و چه در مبحث عملی باعث شده تا پرودسور ها و شنونده های زیادی را نیز رد مقوله موسیقی داشته باشیم. برخی تولید کننده موسیقی می شوند که تعداد محدودی نیز هستند و برخی دیگر نیز شنونده این تولیدات خواهند گردید. بنابراین این چرخه چند سالی می باشد که در حال اجرا هست و کسانی هستند که با موزیک ها آرامش می گیرند و زندگی می کنند. اما این که چه آهنگ هایی کیفیت مطلوبی دارند؟ چگونه آهنگ هایی را گوش دهیم؟ استراتژی های ساخت آهنگ و .. سوالاتی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

آی ریتم

بررسی بخش های تولیدی یک آهنگ

یک آهنگ از چندین بخش تولید تشکیل شده است و زمانی که برای ساخت آن صرف می شود شامل مراحلی می باشد که در این مبحث ما اکنون می گنجد. فرض ما در آهنگ های با کلام و وکال دار می باشد؛ این گونه آهنگ ها ابتدا شاعر و یا ترانه سرا متنی را همراه با قافیه و ردیف ها معین تولید می کند و می نویسد. سپس با رعایت نکات دقیق آهنگ سازی و خط دار و جهت دار بودن آن شروع به ساخت ملودی می کنند. این ملودی سازی به گونه ای باید باشد که ذهن شنونده را درگیر کند و آن قدر روان باشد تا بتواند او نیز با خواندن آهنگ همراهی کند. سپس پرودوسر وارد عمل می شود و آهنگ را تنظیم می کند. این مرحله سخت ترین و بهترین مرحله می باشد که آن شخص با استفاده از ساز های زنده و الکترونیک با استفاده از نرم افزار هایی همچون اف ال استدیو و کیوبیس و .. شروع به آهنگسازی می کند. یک تنظیم نیز می تواند شامل یک لاین خط باشد و هم می تواند شامل چندین لاین باشد. در مرحله نهایی که مرحله میکس و مسترینگ می باشد مبحثی است که ما قرار درباره آن بحث کنیم و به نقد بپردازیم.

میکس و مسترینگ

قطعا با این نام آشنایی دارید و به سرچ کوچکی در گوگل تعریف های بسیاری از این نام به گوش می رسد. میکس خود یک مرحله و مسترینگ نیز مرحله دیگری می باشد. حال به تعریف آن ها می پردازیم: میکس، یعنی اعمال و یا حذف برخی پارامتر ها و فرکانس های صوتی و سپس هماهنگ سازی بلندی و داینامیک یک صدا می باشد. مسترینگ، یعنی کنترل نهایی یک میکس می باشد. با توجه به این تعاریف قطعا برای همه این سوال است که چگونه و با چه ابزاری این کار صورت می گیرد. ابزار ها شامل دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. 

میان میکس و مسترینگ تفاوت هایی وجود دارد که شامل: 

  • در میکس شما به همه لاین های موسیقی دسترسی دارید اما در فرآیند مسترینگ تنها روی یک لاین خروجی میکس نهایی می توانید کار کنید.
  • میکس تک تک و جدا جدا روی هر لاین اعمال فعالیت می کند ولی در مسترینگ کل آهنگ را شما بالانس می کنید.
  • میکس باعث تغییر صدا می شود ولی در مستر فقط شما کاری می کنید که در تمامی ابزار ها همچون رادیو، ماشین، اسپیکر ها و .. صدای خوبی به گوش برسد. 
  • عملیات میکس 80 درصد یک پروسه کیفی می باشد و مسترینگ نیز 20 آن را تشکیل می دهد. 

آی ریتم

بهترین سایت برای شنیدن آهنگ های با کیفیت

سایت های خارجی بسیاری هستند که در زمینه میکس و مسترینگ و کیفیت یک آهنگ فعالیت دارند ولی به خاطر هزینه های بالای آن ها برایمان و وقت هایی که از آدم میگیرد فقط برای متخصصان موسیقی و میکس من ها مناسب می باشد. ولی در ایران برای اولین بار بنده سایتی را مشاهده کردم که هر آهنگی که داخل سایت آن ها قرار گرفته است دارای نقد و بررسی و به صورت حرفه ای کارشناسی شده است. این بهترین مرجع برای مردم و افراد عادی می باشد که به دنبال آهنگ های با کیفیت هستند. نام این سایت ( آی ریتم ) می باشد که به آدرس ireetm.com می توانید این سایت را با جست و جوی کوچکی یافت کنید. تمامی آهنگ ها در سایت آی ریتم دارای نقد کارشناسانه هستند و شما به راحتی می توانید بهترین و مفید ترین آهنگ ها را بشنوید. 

بهترین های میکس و مسترینگ

موسیقی دانان بازرگی هستند که در ایران نیز کار بسیار خوبی در زمینه میکس و مسترینگ دارند که می توان به محمد فلاحی، رضا پناهی، آرش پاکزاد، احسان کریمی، رضا پوررضوی، حسین پورمعصومی، هیربد حسینی، میلاد فرهودی، و .. اشاره کرد. این را هم باید عرض کنیم که دست بالای دست زیاد است و خب طبیعتا از این افراد بهتر هم در آینده ظهور خواهند کرد. 

هم چنین می توانید برای ساخت آهنگ و میکس و مسترینگ از این لینک استفاده کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها