محرم، نویدبخش تیمی مقتدر

چه فاکتورهایی باعث موفقیت سپاهان شده است؟

کد خبر: 1052875

محرم نویدکیا امسال این شانس را دارد که خود را بیش از گذشته نزد اصفهانی ها محبوب کند. او در این شهر چهره بسیار محبوبی است اما دلیل این محبوبیت تنها بازی های درخشان او در دوره بازیگری اش در تیم سپاهان نیست بلکه هواداران اصفهان او را یکی از خودشان می دانند؛ فردی که به خاطر منفعت فردی وارد هیچ بازی نمی شود. او در تمام سال هایی که سپاهان با مربیان مختلف از جام قهرمانی دور ماند، سکوت کرد.

چه فاکتورهایی باعث موفقیت سپاهان شده است؟

سرویس ورزشی فردا: استفاده از سه هافبک خلاق، احیای شهباززاده ای که رو به پایان خود داشت، میل هجومی بالای سپاهان با زدن 25 گل و کسب برترین خط حمله لیگ با استفاده از دو دفاع کناری رونده؛ اینها تنها بخشی از اثرات حضور محرم نویدکیا در تیم سپاهان است. مربی که نشان داده تا چه حد برای رسیدن به موفقیت صبور و بی حاشیه است. مهم تر از همه این امتیازهای فنی که باعث شده امروز سپاهان را یکی از باکیفیت ترین تیم های فوتبال ایران ببینیم، آنچه از سوی کادر فنی سپاهان و در راس آن محرم نویدکیا قابل توجه است، رفتار حرفه ای آنها است. محرم نویدکیا در دوران بازیگری نیز هرگز مورد جالبی برای حاشیه پردازی ها نبود. اهل حاشیه نبود. با همه توانایی های فنی که داشت هرگز خود را اسیر حواشی و جنجال های سطحی فوتبال ایران نکرد. کارش را به درستی در سپاهان انجام می داد و به دلیل تمرکز و استعداد بالایی که داشت به یکی از باکیفیت ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد. جایی که هنوز هم خیلی ها معتقدند هیچ بازیکنی نتوانست به اندازه او خونسرد و در عین حال خلاق ظاهر شود.

تیم او حالا با اندک فاصله ای نسبت به پرسپولیس در جایگاه دومی لیگ برتر قرار دارد اما هر اتفاقی که در پایان این فصل رخ دهد ابدا از ویژه بودن سرمربی سپاهان نمی کاهد. او امروز تیمی ساخته که به خوبی حضور و امضای خودش در آن دیده می شود. درست مثل زمانی که بازیکن سپاهان بود و بیش از هر بازیکن دیگری در درون زمین به چشم می آمد. حالا نیز همان رویه در سپاهان وجود دارد. همه چیز تحت تاثیر محرم نویدکیا است. در واقع  سپاهان با محرم راه دوباره ای را شروع کرده است. او که دوبار به عنوان بهترین فوتبالیست ایران انتخاب شده است و با قهرمانی هایش در کنار سپاهان این تیم را تا سال گذشته پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر کرده بود حالا در راس کادر فنی سپاهان قرار گرفته تا عنوانی که پرسپولیسی ها از او و سپاهان گرفته‌اند را دوباره پس بگیرد. سرمربی که همانند دوران فوتبالش در کنار زمین همه چیز را مدیریت می کند و نقشش همانند دوران فوتبالش در تیم سپاهان پررنگ تر از همه است. البته نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت که محرم نویدکیا دستیار با دانشی همچون علیرضا مرزبان را در کنار خود می بیند. مربی که در تمام تجربه های مربیگری اش در فوتبال ایران نشان داده که تا چه حد فوتبال را خوب می شناسد. خیلی ها هنوز معتقدند اگر افشین قطبی در نخستین فصل حضورش در فوتبال ایران موفق شد پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کند در سایه همکاری مرزبان چنین افتخار بزرگی نصیبش شد. مربی که همواره سعی کرده تمرکزش را روی مسائل فنی بگذارد و خود را از حاشیه ها دور کند.

محرم نویدکیا امسال این شانس را دارد که خود را بیش از گذشته نزد اصفهانی ها محبوب کند. او در این شهر چهره بسیار محبوبی است اما دلیل این محبوبیت تنها بازی های درخشان او در دوره بازیگری اش در تیم سپاهان نیست بلکه هواداران اصفهان او را یکی از خودشان می دانند؛ فردی که به خاطر منفعت فردی وارد هیچ بازی نمی شود. او در تمام سال هایی که سپاهان با مربیان مختلف از جام قهرمانی دور ماند، سکوت کرد. ابدا درباره مربیان قبلی سپاهان سخنی نگفت و علیه شان دست به حاشیه سازی نزد. حالا نوبت به خود او رسیده است. حتی اگر با مخالف خوانی هایی هم روبرو باشد بعید به نظر می رسد که تمرکزش را از دست بدهد. چه او عادت کرده در شرایط سخت کار کند و البته بی حاشیه بودن به بخش مهمی از شخصیت او تبدیل شده است. او در مقاطعی از سوی مربیان قبلی دعوت شد تا در کادر فنی سپاهان حضور داشته باشد. یک بار از سوی کرانچار و دو بار از سوی امیر قلعه نویی. اما او این پیشنهادها را رد کرد تا نوبت به خودش برسد. نویدکیا درباره قبول این مسئولیت سخت گفته است: «برای قبول سرمربیگری سپاهان با افراد زیادی از جمله علیرضا رحیمی، امیر حاج رضایی و محمد مایلی کهن مشورت کردم و وقتی دیدم آنها به من اعتماد دارند این پیشنهاد را پذیرفتم. من از کودکی سپاهانی بودم و از تیم شناخت داشتم. خیالم راحت بود پشت پرده مشکلی برای من به وجود نمی‌آید و به همین خاطر قرارداد سه ساله بستم.»

به نظر می رسد سپاهان با محرم نویدکیا تازه ماجراجویی اش را آغاز کرده است. سه سال فرصت خوبی است تا محرم نویدکیا نشان دهد تا چه حد استحقاق اعتماد مردم اصفهان را داشته است. هر چند در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست و هیچ قانونی در این باره وجود ندارد که یک بازیکن خوب حتما به یک مربی بزرگ تبدیل شود اما درباره محرم نویدکیا ماجرا فرق می کند. او تا اینجای کار که لیگ برتر به نیمه راه خود رسیده نیز نشان داده که تا چه حد توانمند و خوش فکر است.

باید دید او در همین نخستین فصل سرمربیگری اش نیز می تواند سپاهان را قهرمان لیگ کند؟ چه این اتفاق رخ دهد چه نه، حالا یک واقعیت دست نخورده باقی می ماند؛ یک مربی با استعداد و بی حاشیه به چرخه مربیگری فوتبال ایران اضافه شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها