وضعیت قرمز در استقلال؛ از سیاسی کاری و سکوت وزیر تا برکناری فکری

کد خبر: 1054091
وضعیت قرمز در استقلال؛ از سیاسی کاری و سکوت وزیر تا برکناری فکری

گروه ورزشی فردا_توقف برابر مس رفسنجان در دیداری که محمود فکری بیش از هر زمان دیگری به برد نیاز داشت باعث شده تا مدیران این باشگاه برای برکناری سرمربی استقلال به جمع بندی نهایی برسند  و مددی مدیر عامل این باشگاه خبر برکناری وی را رسما اعلام کند.

محمود فکری در میان استقبال بسیاری از هواداران استقلال روی نیمکت سرمربیگری این تیم نشست اما در پایان هفته شانزدهم حالا همان هواداران بیش از هر کس دیگری به این نتیجه رسیده اند که کاپیتان سابق تیم محبوب شان، گمشده ای نبود که به دنبالش می گشتند.  هر چند فشار انتقادها علیه فکری در همان هفته های نخست نیز شدت گرفت اما چه کسی است که نداند محمود فکری با اشتباهات فنی خودش کار خود در استقلال را یکسره کرد.

سرمربی جوان استقلال درست در بزنگاه های حساس هرگز نتوانست نظر مثبت هواداران این تیم را جلب کند. هیات مدیره این باشگاه نیز از ابتدا آنچنان که باید و شاید حامی او نبود. حالا این بزرگترین دلخوری محمود فکری است. او معتقد است در شرایطی فشار مدیران باشگاه روی دوش او افتاد که تیمش در کورس قهرمانی بود و همچنان برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر شانس دارد. با این حال خود فکری بهتر از هر کس دیگری می داند که قهرمان لیگ برتر از دل همین فرصت های محدود بیرون می آید. همین بردهای اقتصادی که یحیی گل محمدی در پرسپولیس به خوبی آن را آموخته و تیمش را به صدر جدول رسانده است. به نظر می رسد فشار انتقادها علیه فکری از هفته ای شدت گرفت که پرسپولیس موفق شد صدر جدول را از استقلال پس بگیرد. موضوعی که هواداران استقلال واکنش تندی نسبت به آن نشان دادند و محمود فکری نیز نتوانست در ادامه راه تمرکز خود را حفظ کند. اگر تا همین یکی دو هفته پیش بازیکنان به خاطر علاقه و اعتمادشان به محمود فکری با جان و دل برای تیم شان می جنگیدند حالا انگار شرایط متفاوتی در اردوی آبی ها رقم خورده است. آنها نسبت به مربی خود خواسته یا ناخواسته در جبهه مخالف قرار گرفته اند. با همه اینها محمود فکری هرگز به ایرادهای فنی تیمش رجوع نکرده و سعی نکرده تقصیرهای فنی خودش را بپذیرد؛ برعکس؛ او بارها مدعی شده که یک اتاق فکر جدی و فعال در صدد تخریبش هستند، کم‌کم این بی اعتمادی را به درون تیم خود هم منتقل کرده است. با هر نتیجه ضعیف، تعدادی از بازیکنان نیمکت‌نشین می‌شوند و سیستم پایه تیم هم تغییر می‌کند. بازیکنان فرصت بازیابی و بازسازی ذهنی را پیدا نمی‌کنند و دیوار بی اعتمادی بین رختکن و کادرفنی عمیق‌تر می‌شود.

به نظر می رسد توقف استقلال در رفسنجان، آینده کاری محمود فکری را به نقطه پایان رساند. پس از اینکه استقلال چندین هفته از رقابت های لیگ بیستم را در صدر جدول قرار داشت، نیم فصل نخست را با شکست مقابل سپاهان و ایستادن در جایگاه سوم به پایان رساند که این نتیجه با اعتراض شدید هواداران استقلال در فضای مجازی و همچنین تجمعات گوناگون در محل تمرین و حتی مقابل مجلس شورای اسلامی همراه شد. با این وجود و در حالی که اخبار متناقضی درباره نیمکت استقلال منتشر می شد، در نهایت و با تصمیم اعضای هیئت مدیره محمود فکری در سمت خود ابقا شد تا او نیم فصل دوم را نیز به عنوان سرمربی استقلال آغاز کند؛موضوعی که احمد مددی با حضور در تمرین استقلال روی آن صحه گذاشت. نتایج نا امید کننده استقلال از یک سو و فشار هواداری از سوی دیگر باعث شده است که هیئت مدیره باشگاه درخصوص نیمکت استقلال تصمیم جدی بگیرد و محمود فکری به پایان کارش برسد.

نکته قابل توجه درباره شرایط امروز استقلال این است که امتیازات از دست رفته در هفته های آتی قابل جبران است اما وقتی مدیریت تیم از دست می رود جمع کردن حواشی و همدل کردن تیم برای نتیجه گیری بسیار سخت خواهد شد.  به نظر می رسد محمود فکری نتوانست کاراکتر تاثیرگذاری برای آبی ها باشد و احتمالا جای خود را باید به یک مربی جدید بدهد و او احتمالا کسی نخواهد بود جز فرهاد مجیدی.  فرهاد از نگاه تماشاگران استقلال و شاید اعضای هیات مدیره بی‌دردسرترین و شاید هم بهترین گزینه برای هدایت آبی ها است. او به دنبال تمام کردن ماموریتش در جمع آبی ها بود اما به بهانه بازگرداندن استراماچونی؛ فرهاد مجیدی را کنار زدند و محمود فکری از راه رسید اما هرگز نتوانست انتظار هواداران استقلال را جلب کند.

محمود فکری به نقطه پایان رسید.در این مورد گفته می‌شود هیأت مدیره استقلال چند گزینه را در نظر گرفته است که شامل قلعه نویی، فرهاد مجیدی، محمد تقوی و جواد نکونام است که البته در بین این گزینه ها فرهاد مجیدی شانس بیشتری برای نشستن روی نیمکت سرمربیگری استقلال دارد.

اما با کنار گذاشتن محمود فکری مشکلات استقلال حل خواهد شد؟ آیا با برکناری او آنچه که بازیکنان را هفته گذشته به اعتصاب واداشت، حل و فصل خواهد شد؟ آیا هیات مدیره باشگاه استقلال آن قدر در تزریق پول و پرداخت مطالبات بازیکنان تاخیر انداخت که عرصه را بر فکری تنگ تر کند؟ آیا در شرایطی که هیات مدیره باشگاه استقلال از هیچ زمینه مدیریتی در حوزه فوتبال آگاهی ندارند استقلال با مربی جانشین خود به سوی قهرمانی خیز بر می دارد؟ چرا وزارت ورزش و در راس آن مسعود سلطانی فر یک بار برای همیشه اشتباهات و سیاسی کاری خود در چیدمان مدیریتی باشگاه استقلال را نمی پذیرند؟ آیا برکناری محمود فکری از استقلال برای هیات مدیره منصوب وزیر ورزش بهترین راه برای فرار رو به جلو است؟ به نظر می رسد فرد یا افرادی که امروز مسبب همه ناکامی های این باشگاه هستند در پشت پرده برکناری محمود فکری پنهان شده اند تا برای خود زمان بخرند. این سئوال ها همچنان بی جواب باقی مانده است. شاید بعد از برکناری محمود فکری خیلی ها به این نتیجه برسند که مشکل اصلی استقلال فقط کادر فنی این تیم نبوده است؛ شاید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها