ثبت شکستی دیگر در کارنامه فدراسیون عزیزی خادم؛

پرونده شکایت ایران علیه میزبانی بحرین مختومه شد

کد خبر: 1060537

حالا دیگر شکست فدراسیون فوتبال در پرونده های مختلف امری عادی است. جایی که مدیران فوتبال اساسا برنامه ویژه ای برای دفاع از حقوق فوتبال ایران ندارند و تنها با رفتارهایی نمایشی سعی دارند خود را پیگیر نشان دهند. آن هم در شرایطی که کم کاری افرادی که در این بخش فعال هستند کاملا روشن است.

پرونده شکایت ایران علیه میزبانی بحرین مختومه شد

سرویس ورزشی فردا: اسفندماه سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی میزبان های ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر را معرفی کرد. نکته اصلی و چالش برانگیز اما در گروه ایران بود که بحرین به عنوان میزبان ادامه مسابقات گروه سوم انتخاب شد. موضوعی که اعتراض فدراسیون ایران را به همراه داشت.

 

در همان روزها یک رسانه قطری اعلام کرد اعتراض ایران اگر به همراه دیگر تیم های گروه باشد AFC می تواند میزبان را تغییر دهد. اما تنها شرط AFC با بیانیه فدراسیون فوتبال عراق به باد رفت. فدراسیون عراق به میزبانی بحرین اعتراضی نکرد و موافقت خود را با آن اعلام کرد و تنها اعتراض عراقی ها به تغییر برنامه بازی ها بود. بازی های کامبوج و هنگ کنگ برای عراق و دیگر تیم ها در جدول جابه جا شده و این باعث اعتراض عراقی ها شد.

پیش از این دو فدراسیون کامبوج و هنگ کنگ اعلام کردند نمی توانند از این رقابت ها میزبانی کنند در نتیجه این دو فدراسیون هم از میزبانی بحرین استقبال می کنند. در پایان تنها معترض گروه، ایران شد که شرط AFC برای تغییر میزبانی را ندارد چون دیگر تیم ها با میزبانی بحرین مشکلی ندارند و اعتراضی نکردند. سئوال اینجا است که فدراسیون فوتبال در شرایطی که می توانست برای متقاعد کردن فدراسیون فوتبال عراق اقدامات جدی و موثرتری داشته باشد دقیقا انرژی اش را صرف چه موضوعاتی کرد؟ اگر شرایط برای لابی با فدراسیون فوتبال عراق هموارتر می شد شاید ماجرا طور دیگری پیش می رفت و ایران به تنها عضو شاکی در قبال میزبانی بحرینی ها تبدیل نمی شد.

در چنین شرایطی مدیران فوتبال ایران که معمولا به شکایت یا اعتراضی نصفه و نیمه بسنده می کنند جز این اقدام دیگری نکردند. مهدی تاج نایب رئیس ایرانی AFC در جلسه کمیته اجرایی این کنفدراسیون نسبت به انتخاب بحرین به عنوان میزبان گروه ایران اعتراض کرد و خواستار پاسخگویی شد.

جلسه هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته در شهر منامه پایتخت کشور بحرین برگزار شد که در این جلسه رئیس AFC و همینطور نواب رئیس وی از جمله مهدی تاج حضور داشتند. بنا بر اعلام تیم رسانه ای نزدیک به رئیس سابق فدراسیون فوتبال، مهدی تاج نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال در این جلسه نسبت به انتخاب بحرین به عنوان میزبان‌ گروه سوم انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا بدون اطلاع هیات اجرایی اعتراض کرد. موضوعی که معلوم نیست اساسا با چه کیفیتی رخ داده باشد. ویندزو جان، دبیرکل AFC در واکنش به اعتراض این عضو هیات اجرایی(مهدی تاج)، فوری بودن تصمیم‌گیری برای انتخاب میزبان‌های انتخابی جام جهانی را عامل اصلی این موضوع دانست و تاکید کرد که دلایل حقوقی و ساختاری به فدراسیون های شکایت کننده اعلام شده است.

او خاطرنشان کرد که با توجه به شکایت فدراسیون فوتبال ایران از این تصمیم AFC به دادگاه داوری ورزش (CAS)، هر آنچه دادگاه درباره این پرونده اعلام کند، مورد تایید همگان خواهد بود.

این همه تلاشی بود که در راستای لغو میزبانی بحرینی ها صورت گرفت. تا اینکه امروز فدراسیون فوتبال ایران با انتشار متنی دوپهلو پاسخ دادگاه عالی ورزش به ادعای ایران مبنی بر تغییر میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی را منتشر کرده است. جایی که به نظر می رسد شکست مهم دیگری برای فدراسیون عزیزی خادم به ثبت رسیده است اما احتمالا مدیران فدراسیون نمی خواهند آن را بپذیرند. در پاسخ سه بندی مشخص شده که علاوه بر آنکه دادگاه عالی ورزش با رسیدگی سریع پرونده مخالفت کرده، نسبت به صدور دستور موقت (احتمالا برای تعویق مسابقات) نیز مخالفت ورزیده و از ایران خواسته که اگر توضیح دیگری دارد، برای بررسی به CAS بفرستد.

مهم‌ترین نکته پرونده این است که دادگاه عالی ورزش از رسیدگی فوری به دعوی ایران خودداری کرده و این بدان معناست که پرونده ایران در دادگاه عالی ورزش ۴ ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید که این مدت بیشتر از زمانی است که برای حضور در مسابقات مقدماتی مرحله اول مقدماتی جام جهانی در بحرین به آن نیازمند است. این مسابقات کمتر از ۵۰ روز دیگر در شهر منامه برگزار می‌شود و رسیدگی به ادعای ایران مبنی بر تضییع حق در میزبانی به پس از این مسابقات موکول خواهد شد و تاثیری در آن ندارد.

با این شرایط پرونده لغو میزبانی بحرین را باید مختومه دانست مگر این که یک اتفاق نادر رخ بدهد که باوجود صحبت های غلامرضا رفیعی، وکیلی که فدراسیون او را مامور انجام این پرونده کرده، بعید است که اتفاق ویژه ای در انتظار فوتبال ملی ایران باشد و از حالا فدراسیون فوتبال، کادرفنی و بازیکنان خود را باید آماده حضور قدرتمند در چهار بازی مرحله مقدماتی در بحرین کنند.

اگر چه باید منتظر ماند و روند رسیدگی به مشکلات در فدراسیون عزیزی خادم را بعد از مدت زمان قابل توجهی مورد قضاوت قرار داد اما او و همراهانش از نخستین آزمون ها با نمره قبولی بیرون نیامدند. تیم ملی احتمالا در ادامه راه خود برای رسیدن به جام جهانی می بایست صرفا به توانمندی و غیرت بازیکنانش امید داشته باشد و به همراهی دیگر ارکان این فدراسیون دل خوش نکند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها