مهلت ۲ هفته‌ای دادگاه به مهدی قائدی

کد خبر: 918584

قاضی پرونده شکایت خانواده مرحوم شاکر به مهدی قائدی دو هفته فرصت داد تا رضایت خانواده شاکی را جلب کند.

مهلت ۲ هفته‌ای دادگاه به مهدی قائدی

خبرگزاری ایسنا: حدوداً یک سال پیش بود که مهدی قائدی، بازیکن استقلال در شهر بوشهر دچار سانحه رانندگی شد، سانحه‌ای که جان احمدرضا شاکر، دوست صمیمی قائدی را گرفت و سه نفر سرنشین دیگر این خودرو مجروح شدند که باعث شد مهدی قائدی چند ماهی از میادین فوتبال دور باشد.

در این سانحه رانندگی و بر اساس گزارش پلیس، مهدی قائدی بدون داشتن گواهینامه به عنوان راننده در خودرو حضور داشته است که به همین دلیل خانواده شاکر از قائدی به دادگاه شکایت کردند و پرونده تحت عنوان قتل غیرعمد در دادگاه بررسی شود.

در ادامه جلسات دادگاه که امروز (چهارشنبه ۱۰ بهمن) برگزار شد، در پایان، قاضی پروند به مهدی قائدی و وکیل او به مدت دو هفته فرصت داد تا رضایت خانواده شاکر را جلب کنند.

در جلسه دادگاه امروز که مصادف با سالگرد احمد رضا شاکر هم محسوب می‌شود، مهدی قائدی به همراه قاضی و وکیل این بازیکن خواهان بخشش از سوی خانواده شاکر شدند که در نهایت مادر مرحوم احمد رضا شاکر حاضر به دادن رضایت نشد تا این جلسه به تعویق بیفتد.

خانواده مرحوم احمد رضا شاکر در حالی حاضر به بخشش نیستند که قصد دارند این پرونده روال قانونی خود را طی کند و حکم نهایی از سوی مقامات به اجرا در بیاید.

این خبر توسط یکی از نزدیکان مرحوم شاکر تأیید شد.

قانون در این باره چه می‌گوید

مسئولیت در حوادث ناشی از تصادف رانندگی بر عهده کیست؟ بر اساس اصل کلی مسئولیت در قانون مسئولیت مدنی، افراد در برابر زیان و آسیبی که به جان، مال یا حیثیت دیگران وارد می‌کنند، مسئول هستند و باید آن را جبران کنند.

ماده یک قانون مسئولیت مدنی به عنوان راهنمای ما در این زمینه مطرح می‌کند: «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه‌ٔ بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است»

علاوه بر جنبه‌ٔ شخصی تصادفات رانندگی، قانون مجازات اسلامی نیز در این زمینه جرم انگاری کرده و بخش خاصی را در کتاب تعزیرات خود به جرایم ناشی از تخلفات رانندگی اختصاص داده است. بر اساس ماده ۷۱۴ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (‌اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌محکوم می‌شود».

هم‌چنین عللی در وقوع حوادث رانندگی دخیل هستند که قانونگذار نسبت به آن‌ها حساسیت نشان داده و در صورت وجود آن‌ها مسئولیت مرتکب را سنگین‌تر می‌داند. مستی، رانندگی بدون داشتن گواهینامه‌ٔ معتبر برای وسیله‌ٔ نقلیه، سرعت غیر مجاز، علم به وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در وقوع تصادف، عبور از محل‌های علامت‌گذاری شده برای عبور عابر پیاده و محل‌های ممنوع عواملی است که قانونگذار با برشمردن آن‌ها، رانندگان را در صورت ارتکاب، مورد مجازات سنگین‌تری قرار می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها