همه چیز درباره آنچه در استادیوم آزادی به وقوع پیوست+ فیلم

کد خبر: 146390

هرچند با گذشت چند ساعت از دیدار تیم‌های الاتحاد و پرسپولیس عدهٔ زیادی از دانشجویان آزاد شدند، اما برخی دیگر از آنان که از ناحیه سر، دست و پا دچار مجروحیت شده بودند به دنبال مراحل درمانی خود هستند.

ورزشگاه آزادی روز گذشته شاهد یک دیدار فرا ورزشی بود. مسابقه‌ای که از یک ماه پیش برگزاری آن با شانتاژ خبری رسانه‌های سعودی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» تیم فوتبال پرسپولیس عصر سه شنبه در حالی به مصاف الاتحاد عربستان رفت که این دیدار از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار بود. عده‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران به منظور حمایت از شیعیان بحرین با لباس‌های مشکی و پرچم این کشور به ورزشگاه آزادی آمدند تا ضمن اعلام انزجار از جنایات آل‌خلیفه و آل‌سعود و دیکتاتوران حاکم بر کشورهای عربی به حمایت از قیام مردمی کشورهای عربی و اسلامی بپردازند. اما استادیوم آزادی روز گذشته شاهد اتفاقات تلخی بود که با برخورد دانشجویان و نیروی انتظامی همراه شد.

آغاز ماجرا بیش از ۱۰۰۰ تن از دانشجویان تهران در حمایت از شیعیان مظلوم بحرین و برای نشان دادن اعتراض خود به آل سعود با لباس‌های مشکی و پرچم‌های کشور بحرین به استادیوم آزادی رفته و بخشی از سکوهای روبروی جایگاه را به تسخیر خود در آورند.
پیش از آغاز بازی نیز نیروهای انتظامی از ورود تماشاگرانی که پرچم بحرین را با خود به استادیوم آزادی می‌بردند، ممانعت به عمل آورد و این حرکت عاملی شد تا دانشجویان معترض به شعار علیه آل سعود و آل خلیفه روی آورده و مرگ بر آمریکا گویان وارد استادیوم شوند. اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که ماموران یگان ویژه پس از پهن شدن پرچم بزرگ کشور بحرین در طبقه دوم استادیوم آزادی، به برخورد با عاملان این قضیه پرداخته و پرچم را از استادیوم خارج کردند.

دانشجویانی که در طبقه اول ورزشگاه حضور داشتند با دیدن این صحنه شروع به شعار دادن علیه آل سعود نموده و پرچم‌های بحرین را به اهتزار درآوردند. ماموران یگان ویژه استادیوم آزادی با افزایش این شعار‌ها اقدام به بازداشت برخی دانشجویان کرده و آن‌ها را از جمع سایرین جدا کردند. اما این رفتار نیروهای انتظامی نه تنها آرامش دانشجویان را به همراه نداشت بلکه فریادهای این افراد را محکمتر نمود.
ديدار تيم هاي پرسپوليس و الاتحاد عربستان
ديدار تيم هاي پرسپوليس و الاتحاد عربستان
درگیری لیدرهای پرسپولیس و نیروی انتظامی با دانشجویان اواخر نیمه اول مسابقه لیدرهای باشگاه پرسپولیس که به نظر می‌رسید از قبل برای جلوگیری از شعارهای سیاسی توجیه شده بودند، با دانشجویان درگیر شده و علیه آنان شعار سردادند. دانشجویان که هدف دیگری را دنبال کرده و به دنبال درگیری با سایر هواداران پرسپولیس نبودند با شعار پرسپولیس زلزله، آل سعود قاتله اقدام به هماهنگ کردن تماشاگران قرمزپوش با خود نمودند. اما ماموران نیروی انتظامی از این شعار‌ها نیز جلوگیری کرده و بار دیگر با دانشجویان درگیر شدند. در اوایل نیمه دوم مسابقه ماموران نیروی انتظامی با تجمع مقابل سیاهپوشان دانشجو آن‌ها را به ضلع شمالی ورزشگاه هدایت کرده و با افزایش نیروهای خود دانشجویان را احاطه کردند.
دانشجویان که رفته رفته بازی را تمام شده می‌دیدند شعارهای خود را بیشتر و صریح‌تر کرده و با شعار معروف الشعب، یرید، اسقاط آل سعود به اعتراض خود در ورزشگاه آزادی ادامه دادند. این اقدام دانشجویان موجب شد تا ماموران نیروی انتظامی مستقر در استادیوم با وسایل همراه خود سیاهپوشان معترض را تا درهای خروجی ورزشگاه دنبال کنند.

درگیری کاشانی و دانشجویان حزب الهی در بیرون از تونل ورزشگاه پس از آنکه عده‌ای از دانشجویان برای پرس وجوی وضعیت دوستان بازداشت شده خود به مقر یگان ویژه استادیوم آزادی واقع در بخش جنوبی ورزشگاه آزادی رفتند، با حبیب کاشانی سرپرست باشگاه پرسپولیس روبرو شدند. کاشانی که به همراه برادر خود در حال خروج از تونل ورزشگاه بود برای رسیدگی به امور دانشجویان بازداشت شده به یگان ویژه مستقر در استادیوم رفت که به محض پیاده شدن از خودرو مورد انتقادات شدید دانشجویان قرار گرفت. سرپرست پرسپولیس که در ابتدا قصد صحبت در کمال آرامش با این افراد را داشت با عصبانیت دانشجویان بسیجی مواجه شد. دانشجویان که به شدت از کاشانی انتقاد می‌کردند با برادر وی نیز درگیر شدند که با وساطت نیروهای یگان ویژه این درگیری به پایان رسید. بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان و خبرنگاران نیروهای انتظامی مستقر در استادیوم آزادی روز گذشته تعداد زیادی از دانشجویان حزب الهی و عدالتخواه را دستگیر و بازداشت نمود.
در حاشيه ديدار تيم هاي فوتبال پرسپوليس تهران و الاتحاد عربستان
این در حالی است که ازچند روز گذشته با توجه به زمینه‌هایی که رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مجازی و جنبش‌های وبلاگی در خصوص حمایت از مردم بحرین به راه انداخته بودند شرایط ویژه‌ای برای حضور فعالان جنبش دانشجویی و رسانه‌ای در ورزشگاه برای محکوم کردن جنایات بر علیه این مردم شکل گرفته بود. دانشجویان معترض از بسیاری از دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاههای امام صادق، تهران و علامه طباطبایی برای حمایت از مردم مظلوم بحرین در این برنامه شرکت کرده بودند. پایان ماجرا هرچند با گذشت چند ساعت از دیدار تیم‌های الاتحاد و پرسپولیس عدهٔ زیادی از دانشجویان آزاد شدند، اما برخی دیگر از آنان که از ناحیه سر، دست و پا دچار مجروحیت شده بودند به دنبال مراحل درمانی خود هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها