جلالی: ساختار فوتبال باید تغییر کند/ مهاجرانی: کدام مربی حرفه ای هدایت تیم ملی را در شرایط فعلی قبول می کند؟

کد خبر: 220550

نمايش نگران كننده تيم ملي در بازيهاي دوستانه و کسب نتایج ناپلئوني در مسابقات رسمي نیز باعث شده تا منتقدان،كي روش را به گوشه رينگ ببرند و تاكتيكهاي او را به نقد بكشند. تیم ملی فوتبال ایران با کارلوس کی روش مشهور دوران نگران‌کننده ای را سپری می‌کند و زمزمه هایی مبنی بر خداحافظی با این مربی در صورت ناکامی در بازی بعدی مقابل کره جنوبی به گوش می رسد.

جلالی: ساختار فوتبال باید تغییر کند/ مهاجرانی: کدام مربی حرفه ای هدایت تیم ملی را در شرایط فعلی قبول می کند؟
سرویس ورزشی «فردا»- امیر قربانی - ماجرای فوتبال ایران و ناکامی های پی در پی آن، در کنار حاشیه هایی که هر روز این ورزش از خود تولید می کند رفته رفته به مسئله ای عادی در بین مردم فوتبالدوست ایران تبدیل می شود. سال ها پیش وقتی تیم ملی ایران با پیروزی برابر استرالیا جواز حضور در رقابت های جام جهانی 1998 را پیدا کرد یا وقتی در دومین مسابقه خود در این رقابت ها برابر آمریکا به یک پیروزی دلچسب رسید، همه شاهد آن بودند که ایران غرق در شادی شد و موفقیت های تیم ملی موجب ایجاد جشن و پایکوبی همگانی در کوچه و خیابان ها شد. اما پس از تغییر نسل فوتبال کشور و پا به سن گذاشتن بازیکنانی که غیرت و تعصب را سرلوحه کار خود قرارداده بودند، دیگر هیچگاه آن شادی ها به جمع مردم راه نیافت و فوتبال ایران روند نزولی خود را درپیش گرفت. اما امروز نمايش نگران كننده تيم ملي در بازيهاي دوستانه و کسب نتایج ناپلئوني در مسابقات رسمي نیز باعث شده تا منتقدان،كي روش را به گوشه رينگ ببرند و تاكتيكهاي او را به نقد بكشند. تیم ملی فوتبال ایران با کارلوس کی روش مشهور دوران نگران‌کننده ای را سپری می‌کند و زمزمه هایی مبنی بر خداحافظی با این مربی در صورت ناکامی در بازی بعدی مقابل کره جنوبی به گوش می رسد. از همین رو سراغ دو تن از کارشناسان و قدیمی های فوتبال کشور رفتیم تا در خصوص علت ناکامی های تیم ملی فوتبال در سال های اخیر با آنها گفتگویی داشته باشیم.
جلالی: نباید واسطه ها مربی تحمیل کنند مجید جلالی، کارشناس مسائل فوتبال کشورمان در حال حاضر دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای فوتبال متصور است و می گوید: از یک سو باید طی یک برنامه ساختاری و بنیادی بلند مدت، فوتبالی که مدت هاست در مسیر نزول و افول قرار گرفته را تغییر دهیم. از سوی دیگر نیز باید به فکر جام جهانی و برنامه ریزی کوتاه مدت برای آن باشیم. سرمربی سابق تیم فولاد خوزستان در ادامه افزود: در این برنامه کوتاه مدت باید در جمع بازیکنان تیم ملی تغییراتی ایجاد شده و گروهی از بازیکنان دونده و پرتحرک لیگ در کنار جمعی از بازیکنان قدیمی که حضورشان موثر است گرد هم آیند. از طرفی باید به رویکرد همدلی و اتحاد در تیم ملی توجهی ویژه داشت و این اتفاق جز با حضور یک بزرگتر در تیم ملی فوتبال رخ نمی دهد. وی در بخشی از اظهارات خود به دو نکته اساسی که باید مد نظر سرمربی تیم ملی فوتبال قرار بگیرد اشاره کرد و اظهار داشت: از اول، زمانی که قرار بود کروش سرمربی تیم ملی شود اعلام کردیم که این مربی پرتغالی باید دو نکته اساسی را مد نظر قرار دهد. اول اینکه تغییر نسلی جدی در تیم ملی ایجاد کند و دوم آنکه ساختار بازی تیم ملی را تغییر دهد. این دو عامل باید هر چه زودتر انجام شود و هر چه تاخیر در انجام گرفتن آن ایجاد شود کار سخت تر خواهد شد. جلالی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد تغییر در کادر فنی تیم ملی مثبت خواهد بود یا خیر، گفت: روی تغییر کادر فنی باید تحلیل های مختلفی صورت گیرد و کارشناسان گرد هم آمده و تصمیمی اساسی بگیرند چراکه تغییر یکباره و بدون کارشناسی کادر فنی در گذشته هم انجام گرفته و جز شکست نتیجه ای در بر نداشته است. نباید مثل قدیم واسطه ها مربی را تحمیل کنند و بلافاصله شاهد آن باشیم که تغییر در کادر فنی تیم ملی بدون هیچ مشورت یا نظر کارشناسی انجام شده است. این کارشناس فوتبال کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: تیم ملی در صورتی می تواند به موفقیت های فنی برسد که بتواند در مالکیت توپ درست عمل کرده و از نظر بازی فیزیکی تقویت شود. در بحث بهبود بازی فیزیکی می توان با گزینش مناسب بازیکنان از جمع تیم های لیگ برتری به جایگاه مناسبی رسید اما موضوع مالکیت توپ امری است که باید از باشگاه ها آغاز شود و کار یک روز یا دو روز نیست. جلالی در بخش پایانی اظهارات خود ضمن ابراز امیدواری از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی، درباره پول های میلیاردی فوتبال این چنین گفت: اگر به ورزش های دیگر پول میلیاردی نمی دهند مقصر فوتبالیست ها نیستند. تا زمانی هم که باشگاه های ما برای خود تولید بازیکن نداشته باشند و برای جذب بازیکنان محتاج همدیگر بمانند، وضع فوتبال همینگونه خواهد ماند.
مهاجرانی: هیچ مربی حرفه ای هدایت تیم ملی را در شرایط فعلی قبول نمی کند پیشکسوت فوتبال کشورمان در گفتگویی که با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» داشت ضمن ابراز امیدواری از احتمال صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت های جام جهانی، هر گونه تغییر در کادر فنی را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: هیچ مربی حرفه ای را پیدا نمی کنید که در شرایط فعلی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. چراکه اصلا مربی صد در صد حرفه ای در این برهه زمانی وجود ندارد و اگر کسی هم بیاید برای خودش جای فرار گذاشته و شکست های احتمالی را گردن نمی گیرد. حشمت مهاجرانی در ادامه افزود: خوشبختانه هنوز هیچ تیمی در گروه ما فرار نکرده و شانس صعود برای ما وجود دارد. تیم کره هم اگر با ایران 4 امتیاز فاصله گرفته مسئله عجیبی نیست چراکه ما از همان ابتدا هم می دانستیم که کره یکی از شانس های اول صعود از این گروه به جام جهانی خواهد بود. سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان همچنین به خلاء موجود بین بازیکنان و کادر فنی تیم ملی اشاره کرد و گفت: این خلاء باید هر چه سریعتر برطرف شود. باید یک یا دو فرد موجه که از لحاظ فرهنگی اجتماعی نیز وجهه مناسبی دارند را به کادر فنی تیم ملی اضافه کنیم تا فاصله خالی بین بازیکنان و کروش پر شود. وی در ادامه اظهار داشت: ما برنامه ای برای استفاده از کروش نداشتیم. فدراسیون در ابتدا برنامه اش این بود که با آمدن سرمربی پرتغالی، یکی دو مربی ایرانی نیز در کنار وی حضور داشته باشند اما نمی دانم چه عاملی باعث شده که این کار صورت نگیرد. این احتمال وجود دارد که کروش بر این امر اصرار داشته و نگذاشته که مربی ایرانی در کادر فنی حاضر شود اما فدراسیون فوتبال باید در این زمینه مصر بوده و این نقطه ضعف را برطرف کند. مهاجرانی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: فوتبال ما معدن استعداد است. اگر درست ببینیم و درست انتخاب کنیم می فهمیم که با بازیکنانی که در لیگ وجود دارند می توانیم در همه رده های فوتبالی بهترین های آسیا باشیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها