پشت پرده کمیته المپیک چه می گذرد؟

کد خبر: 315861

محدودسازی گزینه هایی که می توانستند در انتخابات شرکت کنند تا اعمال شروطی برخلاف اصول مصرحه در قانون، همگی دربردارنده مجموعه اقداماتی بود که به نوعی "کودتای نرم" نامیده می شد. این اتفاقات در حالی روی داد که حتی مراحل تصویب آن نیز با انتقادات گسترده ای همراه شد.

مشرق: برخی افراد در ساختمان واقع در خیابان سئول به شکلی در حال فعالیت هستند که موجبات نگرانی اهالی ورزش را ایجاد کرده اند. حتی کار در کمیته ملی المپیک به جایی رسیده که خبرگزاری مهر با صفت "شیطنت" از آن یاد می کند. البته، اشاره این رسانه به خبری است که یک عضو این مجموعه زمینه انتظارش را به نام یک نهاد نظارتی به دروغ فراهم کرده بود. اما این نمونه کوچکی از اتفاقاتی است که در حال روی دادن است. این تا بدانجا است که روسای فدراسیون ها نیز نگران شده و در حال واکنش نشان دادن هستند. آنها خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستند. این نشان می دهد گروه تصمیم ساز در کمیته که دیگر ناامید از استمرار مدیریتشان بر این مجموعه هستند، در حال طراحی مسیرهایی شده اند که می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. موضوعی که برخی پیش بینی می کردند! * آیین نامه ای که ناگهان خلق شد! اولین گام در مسیر تداوم مدیریت بر کمیته را می توان در طراحی آئین نامه ای دید که عملا برخلاف اساسنامه کمیته و منشور المپیک بود. محدودسازی گزینه هایی که می توانستند در انتخابات شرکت کنند تا اعمال شروطی برخلاف اصول مصرحه در قانون، همگی دربردارنده مجموعه اقداماتی بود که به نوعی "کودتای نرم" نامیده می شد. این اتفاقات در حالی روی داد که حتی مراحل تصویب آن نیز با انتقادات گسترده ای همراه شد. "آئین نامه کمیته براساس اساسنامه نوشته نشده است. این کار خلاف است. همه حقوقدان‌ها و اهالی فن نیز می دانند که این کار خلاف است. آئین نامه را بر خلاف اساسنامه تدوین کرده و نظارتی از وزارت ورزش به صورت جدی روی کار این افراد نشده است. این افراد از حسن نیت وزارت ورزش سوء استفاده کرده اند." این جملات را محمدجعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج در گفت و گو با نسیم عنوان کرده که خودش نیز از نامزدهای ریاست کمیته است.
جریانی در کمیته المپیک که به این قطعیت رسیده اند که صندلی های خود را از دست داده اند، در حال طراحی برنامه ای هستند تا با این وسیله بتوانند انتخابات را که باید هفته آینده برگزار شود، به تعویق بیندازند. این گروه از تمامی ترفندها استفاده می کند تا بتواند این هدف را محقق کند. این موضوع به جایی رسیده که نگرانی جامعه ورزش را نیز در پی داشته است ...
البته اشاره ای به دلایل این فعالیت ها دارد که قابل تامل است. کامبوزیا می گوید: " آنها نمی‌خواهند کسی وارد قضیه شود و می‌خواهند فقط خودشان باشند. کتی دوخته اند که به اندازه خودشان است. همه می دانیم که قیمت ملک از سال 86 تاکنون افزایش داشته است و آنها ساختمان کمیته ملی المپیک را به استناد صحبت های آقای خسروی وفا زیر قیمت واقعی فروخته اند. آنها این آئین نامه و مقررات را فی البداهه خلق کرده اند تا کسی متوجه کارهایی که کرده و می کنند، نشود. " * جریان سازی علیه نهادهای نظارتی به گزارش مشرق، این روزها شاهد انتشار اخبار متفاوتی درباره سازمان بازرسی کل کشور هستیم که گاها غیرواقع نیز هست. این موضوع به جایی رسید که خبرگزاری مهر از عنوان "شیطنت" در فعالیت منابع آن گفت. خطاب این مطلب نیز یکی از اعضای کمیته بود که از وی به عنوان طراح تمام این رویدادها می گویند. این خبرگزاری می نویسد: " طی روزهای گذشته برخی مسئولان کمیته ملی المپیک برای مشخص شدن وضعیت شرکت کنندگان در انتخابات، اطلاعاتی غیرواقع و بر خلاف آنچه این سازمان بر آن تاکید دارد را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند. خبرنگار مهر برای صحت کامل و مستند بودن گزارش‌های پیرامون انتخابات کمیته ملی المپیک، تنها مرجع مورد تایید خود را مسئولان کمیته ملی المپیک می‌دانست و به همین خاطر اخبار و گزارش‌های خود را بر اساس اطلاعات آنها تهیه می‌کرد. در همین زمینه بارها از سوی برخی از این مسئولان تاکید شده بود روسای فدراسیون‌ها حق حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک را ندارند؛ اما استعلام امروز از سازمان بازرسی کل کشور مشخص کرد برخی مسئولان کمیته ملی المپیک اطلاعاتی نادرست در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دادند تا شاید از این طریق بتوانند روسای فدراسیون‌ها را حذف کنند! " اما چرا چنین فعالیتی صورت می گیرد؟ برخی عنوان می کنند جریانی در کمیته المپیک که دیگر به این قطعیت رسیده اند که صندلی های خود را از دست داده اند، در حال طراحی برنامه ای هستند تا با این وسیله بتوانند انتخابات را که باید هفته آینده برگزار شود، به تعویق بیندازند. این گروه از تمامی ترفندها استفاده می کند تا بتواند این هدف را محقق کند. این موضوع به جایی رسیده که نگرانی جامعه ورزش را نیز در پی داشته است. به گزارش مشرق، مجید شایسته، رئیس فدراسیون تنیس در این باره می گوید: "آیین نامه کمیته ملی المپیک با اساسنامه مغایرت دارد و مبنای تصمیم‌گیری شده است. این اتفاق درست نبود و باعث شد خیلی از کسانی که به درد ورزش می‌خورند فاصله بگیرند؛ اما حالا زمان پرداختن به این مسائل حاشیه‌ای نیست. امیدوارم انتخابات برگزار شده و کسانی که احساس می‌شود در ورزش می توانند اثرگذار باشند و تاثیر و کمک حال بودنشان را ثابت کرده‌اند، رای آورند." این تا بدانجاست که وی از امکان بروز تخلف نیز می گوید؛ اما یک توصیه دارد: "الان وقت پرداختن به حاشیه‌ها نیست و باید اجازه دهیم انتخابات به جلو رود و در کمال آرامش برگزار شود. اگر تخلفی صورت گرفت بعد از انتخابات به آن رسیدگی شود." در حقیقت، جامعه ورزش بر این باور است که باید انتخابات کمیته در موعد مقرر برگزار شود تا بیش از یک سال و نیم بلاتکلیفی در این مجموعه به پایان رسد؛ اگرچه صداهای دیگری نیز از ساختمان خیابان سئول به گوش می رسد که چنین اشتیاق و تصمیمی ندارد!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها