در گفت‌وگو گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم مطرح شد:

خبر مهم مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین

کد خبر: 1110928

نقدعلی : بنظر می رسد هرگونه تغییر قیمت در کشور، سبب سکته روانی و ضربه به بازار می شود. پس در نتیجه نباید در حال حاضر به قیمت حامل های انرژی دست زد. مجلس با هرگونه تغییر قیمت در حامل های انرژی به شدت مخالف است.

خبر مهم مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین
حذف یارانه انرژی در برنامه سوم توسعه به اجرا درآمد و بر اساس آن قرار بود قیمت حامل‌های انرژی متناسب با نرخ تورم به صورت تدریجی افزایش یابد اما در مجلس هفتم و پس از آنکه سیاست ثبات قیمتی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت اجرای این برنامه نیز به تعلیق درآمد که اجرای آن می‌توانست بسیاری از مشکلات کنونی دولت را در بخش انرژی مرتفع سازد. این در حالی‌است که هم اکنون بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی ایران با پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار رتبه نخست را در پرداخت یارانه به خود اختصاص داده و پس از آن کشور چین با جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری با ۳۲ میلیارد دلار رتبه دوم را دارد.

حذف یارانه انرژی چقدر جدی است؟

اما اکنون بحث حذف یارانه انرژی چند وقتی است که نقل قول مردم شده است. در این میان بحث افزایش قیمت حامل ها انرژی و در صدر آن بنزین به تیتر یک رسانه ها تبدیل شده است .بنزین را می‌توان مهمترین سوخت کشور دانست. اگرچه سهم این سوخت در سبد انرژی کشور در مقایسه با گاز طبیعی بسیار کمتر است، اما تغییر در قیمت و سهمیه‌بندی آن همواره از سوی مردم پیگیری می‌شود. این موضوع در بررسی بودجه سالانه نیز مورد توجه است و در زمان بررسی لایحه بودجه معمولا به این نکته توجه ویژه‌ای می‌شود.

نقدعلی

نگرانی نسبت به تغییر قیمت بنزین در سال جاری در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش در مجلس بحث برگزاری رفراندوم بنزینی در راه است در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با محمدعلی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

محمدعلی نقدعلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: طرح حذف یارانه انرژی اگر انجام شود. قطعا به معنای تغییر قیمت بنزین است. اما فعلا مجلس هیچ طرح و مصوبه ای را برای تغییر حامل های انرژی ندارد و قصد تغییر در یارانه پنهان را در دستور کار ندارد. زیرا که عوض کردن روندی که در طول زمان اتفاق افتاده باشد آن هم به شکل خلق الساعه، موجب ایجاد آفت می شود.

 فعلا بنزین گران نمی شود

نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: این طرح برگزاری رفراندوم بنزینی که در رسانه ها از جانب مجلس مطرح شد. طرح یکی از نمایندگان بود که مورد اقبال باقی نماینده ها قرار نگرفت. حذف یارانه حامل های انرژی و پرداخت آن به صورت نقدی درست است که از نظر منطقی کار خوبی است. اما فعلا به دلیل عادت مردم به این امر که تغییر یکباره و خلق الساعه سوخت در کشور ضربه به اقتصاد می زند و مردم را دچار استرس روانی می کند، کاری منطقی نیست.

نماینده مردم خمینی شهر در پایان در مورد اینکه با توجه به تورم فعلی. خیلی ها می گویند که قیمت بنزین، اکنون واقعی نیست اظهار کرد: دولت موظف است که حامی قشر محروم باشد. بنظر می رسد هرگونه تغییر قیمت در کشور، سبب سکته روانی و ضربه به بازار می شود. پس در نتیجه نباید در حال حاضر به قیمت حامل های انرژی دست زد. اکنون هرگونه دستکاری قیمت در بازار موجب اضطراب جمعی و اقتصادی می شود. ما تجربه تلخ آبان ۹۸ را داریم. تغییر قیمت های موجب تحت الشاع قرار گرفتن معیشت مردم می شود. تورم روانی در پی خواهد داشت. لذا فعلا مجلس با هرگونه تغییر قیمت در حامل های انرژی به شدت مخالف است.

باید یارانه انرژی عادلانه توزیع شود

پیش از این نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس به گسترش نیوز در مورد حذف یارانه انرژی  گفته بود: که در بخش های دیگر انرژی یعنی؛ برق، گاز و نفت هم این روال ادامه دارد. باید یارانه انرژی عادلانه توزیع شود.  وقتی یارانه انرژی عادلانه توزیع شود رضایت مندی بین مردم ایجاد می شود. ما اکنون یارانه بسیار زیادی را توزیع می کنیم و این توزیع عادلانه نیست. بنابراین نیاز است که فکر اساسی درباره یارانه های انرژی صورت بگیرد. باید این وضعیت به نفع مردم تغییر کند ضمن اینکه طبیعتا اگر بخواهد یارانه های انرژی حذف بشود، باید در همه حوزه های انرژی این کار انجام شود. در حال حاضر هیچ گونه پیشنهاد قیمتی برای بنزین مطرح نشده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها