مقصدی برای طبیعت گردی؛ بهشتی در حوالی مشهد

کد خبر: 664292

آبشارها از زیباترین موهبات الهی در دامان طبیعت هستند که در دل کوهستان ها ودره ها، چشمان خسته گردشگران عاشق را به جوش و خروش خود خیره می سازد.

روزنامه خراسان: آبشارها از زیباترین موهبات الهی در دامان طبیعت هستند که در دل کوهستان ها ودره ها، چشمان خسته گردشگران عاشق را به جوش و خروش خود خیره می سازد. گویی با زبان بی زبانی زائرانش را دعوت می کند که مانند آن باشند: پرخروش، باصلابت، بخشنده و زلال. استان خراسان رضوی از لحاظ کمی و کیفی جزو استان های پیشتاز در برخورداری از این موهبت طبیعی است. وجود بیش از 20 آبشار مهم در این استان، در شروع فصل های گرم سال، طبیعت گردان و کوهنوردان علاقه مند را از سراسر ایران بزرگ جذب خود می کند. بهار امسال هم روز به روز داغتر می شود. پس تا آب هست و آبشار دل به جاده بسپارید و فرصت لذت بردن از آن ها را از دست ندهید.

آبشارهای معروف منطقه کلات
کلات در 145 کیلومتری مشهد واقع شده و سالانه پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران است. کلات در لغت به معنی «آبادی و زیستگاه بر فراز کوه» است و همان‌گونه که از نامش پیداست، این منطقه هویتش را از نادر می‌گیرد و فراز و فرودهای تاریخی‌اش را با نادر تجربه کرده است. در مسیر جاده مشهد به کلات و در حوالی خود کلات، آبشارها و دره‌های سرسبزی قرار دارد که در ادامه به معرفی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
ارتکند
تفریحگاه ارتکند به دلیل آبشارهای زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است. تفرجگاه ارتکند تا شهر مشهد،‌ ۱۲۳ کیلومتر فاصله دارد که ۱۰۵ کیلومتر آن جاده اصلی کلات و ۱۸ کیلومتر آن،‌ جاده فرعی است. پس از وارد شدن به جاده کلات نادر و عبور از دوراهی سد کارده در کیلومتر ۲۵ جاده، به روستای محمدیه و پس از آن نیز با پشت سر گذاشتن چندین روستای دیگر، به دره سرسبز (قزلق) قبل و بعد از تونل می‌رسیم. این منطقه کوهستانی و سرسبز برای استراحت کوتاه و صرف صبحانه مناسب است.
پس از آن باید از روستاهای طاهرآباد و چنار عبور کنیم تا در کیلومتر ۱۰۰ به شهر زاوین برسیم. پنج کیلومتر بعد از شهر زاوین، جاده آسفالتی سمت چپ جاده نمایان می‌شود که ابتدا به روستای سررود و سپس به ارتکند می‌رود.
مسیر رسیدن به آبشار

پس از طی 5 کیلومتر از مسیر دره اصلی به تفرجگاهی ( اردوگاه حضرت مهدی) می رسیم که در سمت چپ آن دره،آبشار خانه زو و در سمت راست آن دره درخت بی بی (کال قره داغ) قرار دارد به طوری که مسیر اصلی، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می رود که در ابتدای این مسیر، دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می کند و در نهایت به منطقه بازی می رسد که خانه زو نامیده می شود. در ادامه مسیر، پس از طی یک سربالایی دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار کوچک اما زیبا به چشم می خورد .سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می رسیم که این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و به شکل کلاهک بوده که دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده اند و آب ازهمه طرف به شکل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود. لازم به ذکر است که وجه تسمیه خانه زو نیز از همین قسمت که سرچشمه رود است، گرفته شده است. در داخل این غار کوچک آب زلال و سرد در حوضچه هایی جمع می شود. طول این تونل غار مانند حدود ۱۵ متر است. درانتهای آن آب از ارتفاعی حدود ده متر از میان کوه های سرسبز ارتکند به پایین می ریزد.در کنار غار، نردبان هایی در دو ردیف ساخته شده است که پس از بالا رفتن از آنها، آبشار اصلی ارتکند در سمت راست دیده می شود که سه طرف آن را دیواره های سنگی احاطه کرده اند. زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و 40 دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری حدود یک ساعت طی می شود.

آبشار آبگرم
این آبشار در مجاورت روستای آبگرم در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات قرار دارد. مسافت روستا تا آبشار حدود 6 کیلومتر است . قبل از رسیدن به آبشار یک کاروانسرای قدیمی از دوران شاه عباس صفوی جلب توجه می‌کند. قبلا راه ابریشم از این منطقه می گذشته و مسافران زیادی در این محل استراحت می کردند. برای رسیدن به آبشار، پس از عبور از روستای آبگرم، در مسیری که امکان تردد وسایل نقلیه سبک وجود ندارد، پس از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهید رسید. نام این آبشار از روستای آبگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیادی است، گرفته شده ‌است.
شرح مسیر

از کیلومتر60 جاده کلات که مسیر فرعی روستای آبگرم شروع می شود تا خود روستا تقریبا 20 کیلومتر راه است که مسیری آسفالته اما پیچ در پیچ است. از ابتدای روستا جاده خاکی شروع می شود و به سمت بند که فضایی سیمانی برای ذخیره و کانال کشی آب است ادامه می یابد. از جاده خاکی با خودرو می شود تا پای بند رفت. البته یکی دوباری هم باید از رودخانه رد شد. از پای بند به بعد را باید پیاده رفت. از پای سد تا آبشار با سرعت مناسب، یک ساعت راه است. مسیر، از دشتی باز و بسیار سرسبز می گذرد که البته از چشم گروههای دوچرخه سواری دور نمانده است. ارتفاع آبشار حدود 20-18 متر است و آب آن نیز محدود و طبیعتاً در برخی از فصول سال پرآب خواهد بود. آب این آبشار از سرچشمه‌اش که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. نه البته آنقدر گرم که در زمره چشمه های آب گرم محسوب شود اما احتمالا حوالی 30 تا 35 درجه گرما دارد. مثلا کسانی که سرمای آب آبشار اخلمد را تجربه کرده اند اینجا تجربه ای متفاوت خواهند داشت.آبشار و حوضچه آن بوی حمام های قدیمی می دهد و این به خاطر همان گرمای آب است. اگر حوصله داشته باشید و از پیاده روی خسته نشوید می توانید مسیر را از بالای آبشار ادامه داده و حدود نیم ساعت بعد به سرچشمه آبشار برسید که باز بر خلاف دیگر آبشارها نه در پایین دیواره بلکه در وسط دشت قرار دارد و آب آن گرم است.

آبشار قره‌ سو مشهد

آبشار قره‌سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله ده کیلومتری آن واقع شده ‌است. وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از عواملی هستند که مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. مسیر حرکت در این دره بسیار تنگ و باریک و نیمه تاریک است. نردبان های فلزی برای یاری گردشگران در بخش های گوناگون این دره به کار رفته است. تیغه های آهکی با شیب بسیار تند (کوچه های طبیعی) از پدیده های دیدنی این منطقه هستند. برای رسیدن به قره سو قبل از تونل ورودی کلات باید توقف کنیم و حدود یک کیلومتر در جاده درگز برویم تا در سمت چپ جاده جاده ای ۴ کیلومتری به سمت قره سو نمایان شود. بعد از طی مساحت ۴ کیلومتری به روستای قره سو می رسیم و با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در امتداد رودخانه به اول مسیر آبشارها می رسیم . آبشارهای قره سو پس از به نمایش گذاشتن زیبایی خود برای مشتاقان طبیعت، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها