مالیات بر سیگار در ایران صفر است

کد خبر: 1190110

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و با توجه به وجود یک دریچه حدود هفت ساله باید از این وضعیت به خوبی استفاده کرد زیرا ممکن است در زمره کشورهای سالمند جهان قرار گیریم.

مالیات بر سیگار در ایران صفر است

بهرام عین‌اللهی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه باروری سالم با بیان اینکه باید در زمینه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام شود، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی قانون بسیار پیشرویی را با عنوان جوانی جمعیت تصویب کرد که برای تحقق این قانون همه وزارتخانه‌ها تکالیفی دارند.

وی ادامه داد: برای انجام این کار باید در درجه اول دسترسی مادران را به خدمات آسان و ارزان ایجاد کنیم و به ویژه در دوران بارداری و شیردهی بتوانند خدمات خوبی دریافت کنند بر همین اساس سامانه ملی باروری سالم که سامانه‌ای بسیار پیشرفته و با امکانات خاص و در رابطه با پرونده الکترونیک است، ایجاد شد.

عین اللهی گفت: پزشکان و مراکز بهداشت می‌توانند اطلاعات مادران را وارد این سامانه کنند تا بتواند از خدمات پزشکی و بیمه‌ای خوبی برخوردار شود. از ابتدای باروری تا انتهای آن و در زمان شیردهی از این سامانه استفاده می‌شود که می‌تواند در قالب این سامانه خدمات بهداشتی و درمانی را راحت‌تر ارائه دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ما موظفند این خدمات را به صورت رایگان برای مادران انجام دهند، گفت: خدمات مختلف اعم از انجام آزمایشات، مراکز تصویربرداری و سونوگرافی ازطریق کد ملی و با این سامانه قابل انجام است.

تعریف شدن بحث سلامت جنین در سامانه باروری سالم

وی ادامه داد: یکی از مشکلات، بحث سلامت جنین و غربالگری است که در این سامانه این خدمت هم تعریف شده تا مطمئن باشیم که جنین سالم و تندرستی متولد می‌شود. بنابراین بحث اصلی ما این است که بتوانیم خدمات سلامت مادر و جنین را در قالب سامانه‌ای مطمئن با ارائه بیمه انجام دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بحث درمان ناباروری هم در این سامانه دیده شده است. امروز از سامانه باروری سالم رونمایی شد و امیدواریم بتوانیم برخی از مشکلات ارائه خدمت به این جمعیت رفع کنیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه به طور کلی همه خدمات سلامت مردم را در قالب سامانه‌ها هوشمندسازی خواهیم کرد، گفت: سامانه‌ها ابزاری هستند که بتوانیم ارائه خدمات را تسریع کنیم. در عین حال اطلاعات جامعی را هم برای وزارت بهداشت جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها به ما کمک کند. اگر پزشک خانواده توانست برای همه بیماریها و در همه جا انجام شود، می‌توانیم‌ همه سامانه‌ها را در قالب سامانه‌ای جامع تلفیق کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بودجه سلامت در سال ۱۴۰۲ افزود: وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ هم سهم خوبی را از بودجه داشت. از آنجایی که وزارت بهداشت خدمات سلامت را به مردم ارائه می‌دهد، ضمن حفظ شرایط بودجه ۱۴۰۱، برای سال آینده هم باید برنامه‌هایمان در نظر گرفته شود.

مالیات بر سیگار در ایران صفر است

وی ادامه داد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی بحث مالیات بر سیگار را در بودجه مصوب کند زیرا منابع پایدار شامل یک درصد ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان می‌تواند به وزارت بهداشت کمک کند.

عین‌اللهی تصریح کرد: یکی از مواردی که حتما باید در بودجه سال آینده دیده شود، بحث مالیات سیگار است زیرا با وجود اینکه کشور در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه با فاصله از کشورهای دیگر جلو بوده، در سیگار وضعیت‌ مناسبی نداریم.

وی افزود: ۱۳ درصد مرگ‌ومیر مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیگار مربوط است و مالیات سیگار در کشور ما صفر است، سیگار ارزان و در دسترس همه است و همین موضوع منجر به عوارض می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها