عباس شیبانی درگذشت

کد خبر: 1193916

عباس شیبانی متولد ۱۳۱۰، تهران، پزشک و سیاستمدار ایرانی، از اعضای مؤسس نهضت آزادی ایران و عضو پیشین مجلس و شورای شهر تهران بود.

عباس شیبانی درگذشت

او در سال ۱۳۲۹ فعالیت سیاسی خود را شروع کرد. در سال ۱۳۳۵ در تظاهرات حمایت از جمال عبدالناصر دستگیر و از دانشکده پزشکی نیز اخراج شد. او در سال ۱۳۴۷ به دانشگاه بازگشت و تحصیلات پزشکی خود را به اتمام رساند. مرحوم شیبانی سال‌ها در زندان‌های شاه به سر برد و با ۹ بار محکومیت ۱۳ سال از عمر خود را در زندان گذراند. او پس از انقلاب در هیئت دولت موقت شورای انقلاب، علی‌رغم رشته تحصیلی خود، وزیر کشاورزی شد.

او عضو شورای انقلاب اسلامی ایران، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، وزیر کشاورزی، مشاور آیت الله عباس لطفیان سرگزی در مؤسسه آموزش عالی و پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی (۵ دوره، ۱۹ سال)، رئیس دانشگاه تهران، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوم (یکی از رقبای محمدعلی رجایی) و دوره پنجم (تنها رقیب اکبر هاشمی رفسنجانی)، عضو شورای شهر تهران (۳ دوره، ۱۴ سال) بود.

عباسی شیبانی از دوره دوم تا چهارم عضو شورای شهر تهران بود. در دوره پنجم  سالن جلسات شورای اسلامی شهر تهران به‌ نام "عباس شیبانی" نام گذاری شد. او در سال هایی که عضو شورای شهر تهران بود جزو نخستین اعضایی بود که به صحن می آمد و بارها درخصوص تاخیر در ورود به صحن شورای شهر به اعضا تذکر می داد. او یک تذکر همیشگی داشت که در تمام سال هایی که عضو شورای شهر تهران بود آن را تکرار کرد. او خواستار خروج یک دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان پایتخت به ازای شماره‌گذاری هر خودروی جدید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بود.

 در مراسم رونمایی از تندیس عباس شیبانی مرحوم  محمود دعایی  با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر شیبانی در سال های اولیه دهه 40 خورشیدی گفت: ایشان جزو معدود افراد غیر روحانی بود که عصر برخی روزها برای دیدن دوستانشان به حجره کرمانی ها در مدرسه فیضیه قم می آمدو آشنایی من با ایشان از آنجا آغاز شد.

پس از حادثه هفتم تیر و شهادت چهار تن از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای با شیبانی به مدت پنج دوره   در مجلس در کسوت نمایندگی مردم تهران همکار شدیم  و در این مدت ساده زیستی و بی نیازی وی به دنیا از مهمترین ویژگی های متمایزکننده از سایرین بود. ساده زیستی و پرهیز از دنیا به حدی در شیبانی بود که حتی در طول دوران 20 ساله نمایندگی مجلس شخصی به یاد ندارد که وی حتی از امکانات اولیه مانند غذاخوری نمایندگان هم استفاده کرده باشد .

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها