داروسازان: نگرانیم ؛ وزیر:نگران نیستیم!

کد خبر: 1215975

اظهار نظر همزمان دو مقام مسئول در رابطه با دارو علاوه بر نگرانی حالا تعجب شهروندان را هم به دنبال داشته است، امروز در حالی نائب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نسبت به کمبود جدی دارو در ماه‌های آینده هشدار داد که بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت و درمان به آشکاری اعلام کرده است از این بابت نگرانی وجود ندارد!

داروسازان: نگرانیم ؛ وزیر:نگران نیستیم!

2 ماه دیگر داروی سرماخوردگی نداریم

مجتبی بوربور با تائید خبر کمبود دارو، گفت: به نظر می‌رسد اگر دولت برای تامین دارو اقدام عاجل بین‌ سازمانی انجام ندهد؛ 2 تا 3 ماه آینده دسترسی به داروهای بیمارستانی و ساده مانند سرماخوردگی باکمبود جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های پیشروی صنایع دارویی در کشور، گفت: کمبود نقدینگی، افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه تولید، تاخیر در وصول مطالبات از بدهکاران دولتی مانند تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین چالش تولید دارو در کشور معرفی کرد؛ تردید نداشته باشید که تولیدکنندگان تمایل به تولید دارند اما نمی‌توانند با این شرایط ادامه بدهند.

این فعال اقتصادی با ارائه چند پیشنهاد به دستگاه‌های دولتی، تصریح کرد: در طرح دارویار مبلغ مورد نیاز اشتباه دیده شد. وزیر بهداشت به تازگی رقم طرح دارویار را 110 همت دانست این در حالیست که در گذشته 70 هزار میلیارد تومان درخواست شده بود؛ پس در گام نخست در بودجه‌ریزی طرح دارویار اشتباه صورت گرفت. همچنین این پرسش مطرح است که چرا باوجود تورم در کشور و افزایش قیمت نهاده‌های تولید نباید قیمت‌گذاری اصلاح شود؟ اگر قیمت‌گذاری اصلاح نباشد چگونه از تولیدکنندگان انتظار دارند که بدون سود و حتی گاهی با ضرر اقدام به تولید کنند.

دارو گران می‌شود

بوربور در پاسخ به این پرسش که فرض را بر این می‌گیریم که دولت در بازه زمانی کوتاه بتواند مجموعه مشکلات ایجاد شده در این حوزه را رفع کند آیا قیمت‌ها اصلاح خواهند شد؟ گفت: قیمت‌‌ها تغییر نمی‌کند و باید بالاتر برود؛ این قیمت برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد در بورس شرکت‌های تولیدکننده دارو سود ندارند. شرایط تولید را ترسیم کردم از سوی دیگر اگر دولت بخواهد کمبود را با واردات حل کند باید دارو بی‌کیفیت هندی وارد کنند که بعدها با مشکل مواجه خواهیم شد و اگر می‌خواهند دارو باکیفیت وارد کنند قیمت آن از دارو ایرانی بالاتر است به نظر می‌رسد اگر الان دولت بتواند این چالش را مدیریت کند تبعات آن در جامعه کم خواهد شد اما اقدامات باید مستمر انجام شود که جامعه دیگر دغدغه دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشد.

به گفته وی؛ صنایع دارویی بر این باور است که امسال باید قیمت‌ها بین 25 تا 30 درصد افزایش را تجربه کنند؛ بنا به گزارش سازمان برنامه و بودجه سال گذشته از 60 همت طرح دارویار 25 همت آن را پرداخت نشد.

دارو گران نمی‌شود!

همزمان اما بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در نشست با مدیران سازمان نظام پزشکی با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید اظهار داشت: همه ما باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم و این شعار سرلوحه حوزه سلامت قرار گیرد.

وزیر بهداشت گفت: با توافقی که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی برای حوزه تجهیزات پزشکی و داروهای گران قیمت تصویب شد که با وجود آن در سال جاری هیچگونه نگرانی در این حوزه نخواهیم داشت.  

عین اللهی بیان داشت: امروز ذخایر دارویی ما به ۷۰ درصد و همچنین کمبودهای دارویی از ۴۰۰ به ۷۰ قلم رسیده است و تعداد شرکت های دانش بنیان نیز ۵۳ درصد رشد داشته است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها