وام ودیعه مسکن 1400 / افزایش چشمگیر وام ودیعه مستاجران + برای ثبت نام کلیک کنید

کد خبر: 1077330

شهرزاد دانشمندی اظهار داشت: با توجه به تداوم شرایط کرونایی در سال‌جاری، طبق مصوبات تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال‌جاری نیز پرداخت می‌شود.

وام ودیعه مسکن 1400 / افزایش چشمگیر وام ودیعه مستاجران + برای ثبت نام کلیک کنید

وام ودیعه مسکن / سال گذشته ستاد ملی کرونا برای حمایت از خانوارهای مستاجر طرح وام ودیعه مسکن را تصویب کرد. در این طرح وام ودیعه مسکن ۵۰ تا ۱۵ میلیون تومانی به افراد واجد شرایط پرداخت شد که بنابه گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته از ۸۰۵ هزار نفر مشمول طرح وام ودیعه مسکن تنها ۲۱۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن رادریافت کردند.امسال نیز وام ودیعه مسکن ادامه پیدا کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده‌است.

جزئیات جدید از وام ودیعه مسکن مستاجران

ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه ۲۲ خرداد ماه، مصوبات سال گذشته این ستاد درخصوص حمایت از مستأجران را تمدید کرد که براساس آن، ۳ برنامه مهم تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره مسکن، تعیین سقف اجاره‌بها برای قرارداد‌های تمدیدی در سال‌جاری و نیز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده‌های مستأجر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

اما مبالغ تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، به‌طوری که تسهیلات کمک ودیعه اجاره در سال‌جاری ۷۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰ میلیون تومان برای دیگر کلانشهر‌ها و ۲۵ میلیون تومان برای سایر شهر‌ها در نظر گرفته شده است. تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره در سال ۱۳۹۹ در تهران، کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان بود که از اوایل مردادماه ۱۳۹۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد و مهلت پرداخت آن تا پایان اسفندماه به اتمام رسید.

معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به زمان آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت این وام را اعلام کرد که براساس آن، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و متقاضیان، دارا بودن اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری از مهمترین آنهاست. همچنین تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد.

چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامن‌ها اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.

وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل پرداخت است؛ نحوه بازپرداخت آن بدین صورت بود که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفاً سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانستند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. متقاضیان تا پایان شهریورماه فرصت دارند برای ثبت نام به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. این وام برای کسانی است که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌اند؛ بنابراین آن‌طور که اسلامی گفته به کسانی که سال گذشته وام را دریافت کردند تعلق نخواهد گرفت.

سال گذشته بیش از ۲۲۵ هزارنفر وام ودیعه گرفتند

وام ودیعه مسکن

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درگفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته چه میزان تسهیلات کمک ودیعه مسکن به چه تعداد پرداخت شد، گفت: حسب آمار اخذ شده از سامانه جامع طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، تا پایان سال ۱۳۹۹، ۲۲۵ هزار و ۹۸۲ فقره تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخت شد.

به گفته شهرزاد دانشمندی درمجموع در سال گذشته به مبلغ ۴۷.۷۹۱ میلیارد ریال (معادل ۴ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان)، توسط بانک‌های عامل مربوطه به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعطا شده است.

محل تأمین تسهیلات ودیعه

براساس گفته‌های مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تسهیلات مزبور از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطا به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا (به نسبت دوسوم از محل منابع داخلی بانک‌های عامل و یک‌سوم از محل آزادسازی سپرده قانونی بانک عامل نزد بانک مرکزی) تأمین می‌شود.

امسال ۱۵ هزارمیلیارد تومان وام ودیعه پرداخت می‌شود

با توجه به تداوم شرایط کرونایی در سال‌جاری، طبق مصوبات تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال‌جاری نیز پرداخت می‌شود. در همین زمینه این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره اعتبار پیش‌بینی شده سال‌جاری توضیح داد: مجموع منابع درنظر گرفته شده توسط ستاد ملی مدیریت کرونا بابت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال (معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان) بوده که از مبلغ مزبور، ۴۷.۷۹۱ میلیارد ریال (معادل ۴ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان) آن توسط بانک‌های عامل در سال گذشته به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعطا شده است.

وی ادامه داد: لذا شبکه بانکی آمادگی دارد که براساس درخواست متقاضیان تسهیلات مزبور در هر استان به مرجع مربوطه و معرفی افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل، در سال‌جاری نسبت به اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل مانده مصرف نشده منابع مزبور به مبلغ حداکثر ۱۵۲.۲۰۹ میلیارد ریال (معادل ۱۵.۲ هزارمیلیارد تومان) اقدام کند.

سهولت درپرداخت وام ودیعه

وام ودیعه مسکن

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته انتقاداتی درباره سخت‌گیری برخی از بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات مطرح می‌شد، چه تمهیداتی برای سهولت دریافت این تسهیلات اندیشیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که عمده شکایات واصله ازسوی متقاضیان در سال گذشته در ارتباط با سخت‌گیری بانک‌های عامل در اخذ وثیقه بابت اعطای تسهیلات موصوف (منطبق با دستورالعمل بانکی ابلاغی به بانک‌های عامل) بوده است، در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان دریافت تسهیلات مذکور، مجدداً بر اعطای تسهیلات با اخذ وثایق مندرج در دستورالعمل ابلاغی به بانک‌های عامل تأکید شد.

وی افزود: وثایق مربوط به تسهیلات ودیعه مسکن متناسب با مبلغ تسهیلات و به تشخیص بانک عامل، هرکدام از موارد ذیل یا ترکیبی از آنهاست که شامل موارد زیر می‌شود:

الف- گواهی کسر از حقوق

ب- گواهی کسر از مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی.

ج- سهام عدالت

د- در تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل

ه - در تسهیلات بیش از ۱۵۰ میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل به همراه یک ضامن

انحراف صفر در تسهیلات ودیعه مسکن

در شرایطی که پرداخت تسهیلات طرح‌های ویژه در دوره‌های گذشته بعضاً با انحرافاتی همراه بوده است، اما طبق اعلام بانک مرکزی، در پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که از سال گذشته آغاز شد، هیچ انحرافی صورت نگرفته است.

دانشمندی دراین باره توضیح داد: دریافت کنندگان این تسهیلات مستأجران کم‌درآمدی بوده‌اند که در شرایط اقتصادی تحمیل شده بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، مشمول دستورالعمل اجرایی طرح تسهیلات حمایتی تأمین مخارج مستأجران گردیده و از سوی وزارت راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موضوعه و اولویت‌های آن وزارتخانه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده به بانک‌های عامل معرفی گردیده‌اند. بر این اساس انحرافی در اعطای تسهیلات مزبور توسط بانک‌های عامل صورت نگرفته و تسهیلات یاد شده عیناً به جامعه هدف مدنظر ستاد ملی مدیریت کرونا، تخصیص یافته است.

منبع: روزنامه ایران

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها