کاتالوگ و لیست کامل انواع پیچ و مهره

کد خبر: 1112972

کاتالوگ انواع پیچ و مهره شامل انواع پیچ و مهره و دیگر اتصالات می‌باشد. بیشتر اتصالات در صنعت پرکاربرد می‌باشد و حتما شما نیز با برخی از آن‌ها آشنا هستید. برخی پیچ و مهره‌ها خاص هستند و احتمال دارد شما با اسم و شکل آن آشنا نباشید که در ادامه بیشتر کاتالوگ انواع پیچ و مهره را معرفی خواهیم کرد. کاتالوگ انواع پیچ و مهره شامل موارد زیر است.

  1. پیچ‌های بولت (آچارخور):
  • استاد بولت:

میله‌ای رزوه شده که در سر آن گل پیچ وجود ندارد و از دو طرف به وسیله مهره بسته می‌شود.

  • رول بولت:

پیچ‌های لنگر که برای وصل صفحات سنگ، بتن، آجر و فلز کاربرد دارند.

  • پیچ شش گوش:

پیچ‌های پرمصرفی که یک سرشان 6 گوش دارد.

  • پیچ ماشین:

پیچ‌های خودکاری که سرشان 2 سو و 4سو بوده و ته‌شان صاف است.

  • پیچ اتاقی:

پیچ گنبدی شکل با یک سر مربع می‌باشد.

  • پیچ مغزی:

همان پیچ‌های پرکاربرد داخل قطعات است.

  • پیچ چهرگوش:

همان پیچ با سر 4 گوش می‌باشد.

لیست انواع پیچ و مهره

در مقدمه این مطلب تقریبا با برخی از انواع پیچ و مهره‌ها که در کاتالوگ می‌آید آشنا شدید. در این قسمت کاملترین لیست انواع پیچ و مهره را معرفی خواهیم کرد. طبقه‌بندی پیچ‌ها به صورت زیر است.

توضیحی در مورد پیچ ام‌دی‌اف

پیچ ام‌ دی‌اف یکی از انواع پیچ‌های پرکاربرد در صنعت چوب است. این پیچ مختص به چوب و ورقه‌های چوبی است. شما قادرید طبق نیاز خود از این پیچ برای کارتان استفاده کنید. اشخاصی که با ام‌دی‌اف سروکار دارند برای وصل تخته‌های ام‌دی‌اف از این پیچ کمک می‌گیرند. از آنجا که استقبال مرد از کالاهای ام‌دی‌اف زیاد شده به همین دلیل پیچ ام‌دی‌اف بسیار کاربرد دارد. از ویژگی‌های پیچ MDF باید موارد زیر را بیان کرد.

  1. این پیچ 4سو بوده و ساق کشیده و بلندی دارد.
  2. دارای خوردگی‌های عمیقی می‌باشد.
  3. سبک و منعطف هستند به همین خاطر خیلی زود صدمه می‌بینند.
  4. رزوه‌ها متناسب با طول طراحی شده است.
  5. رنگ آن سیاه است.

جنس پیچ‌های MDF فولاد، برنج، استیل، برنز، آلومینیوم و غیره می‌باشد. پیچ ام‌دی‌اف فولاد بهترین پیچ برای کارهای نجاری است. این پیچ‌ها قوی، قیمت مناسب و در ابعاد گوناگونی موجود می‌باشند. همچنین پیچ‌های ام‌دی‌اف باکیفیت از جنس استیل می‌باشند و هرگز زنگ نمی‌زنند. پیچ‌های MDF انواع مختلفی دارند اما قطرشان ثابت است. فرق انواع پیچ‌های ام‌دی‌اف، طول‌شان می باشد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

معرفی برخی از انوع پیچ‌های دیگر

  • پیچ خشکه:

پیچ خشکه پیچ ساخته شده از فولاد ضدزنگ می‌باشد. پیچ‌های خشکه مقاوم‌ترین پیچ‌ها در بازار هستند و از لحاظ ظاهر،

رزوه، گرید و غیره انواع مختلفی دارند. برای ساخت پیچ‌های خشکه باید از مفتول‌های Ck45 استفاده شود. بعد از کشش و در نهایت قالب‌گیری به وسیله دستگاه‌های مخصوص عملیات ساخت صورت می‌گیرد. پیچ‌های خشکه به دو شکل تمام دنده و نیم دنده می‌باشند و هر دو کاربرد زیادی در صنعت دارند.

  • پیچ سرمته‌ای:

پیچ سرمته‌ ای از لحاظ ظاهری ویژگی‌های خاص دارد و برای وصل ورقه‌های چوبی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوک پیچ تیز و سر آن به صورت مته بوده که ورقه‌ها را از هم جدا می‌کند و رزوه آن درون بافت قرار خواهد گرفت. با پیچ سرمته‌ای می‌توانید اتصال محکمی را در ورقه‌های چوبی، MDF و آلومینیومی ایجاد کنید. این پیچ را بیشتر به شکل کیلیویی برای امور تأسیساتی خریداری می‌کنند.

  • مهره استیل:

مهره‌های استیل در اندازه M2 تا M30 در بازار موجود هستند. از این مهره‌ها بیشتر برای صنایع پتروشیمی، خودروسازی، آب و فاضلاب، غذایی و تولید موتورسیکلت و دوچرخه استفاده می‌شود. این مهره‌ها در برابر عوامل خورنده مقاوم هستند و کاربرد زیادی دارند. برای خرید مهره استیل با کارشناسان بخش فروش مگاپیچ تماس بگیرید. 

  • پیچ دو سر رزوه:

پیچ دو سر رزوه (استاد بولت) یک نوع از پیچ‌های متری می‌باشد که در دو سر آن دو دنده قرار دارد. طول پیچ‌ها 1 تا 3 متر می‌باشد و به همین دلیل به آن پیچ متری نیز می‌گویند. استاندارد پیچ‌های دو سر رزوه با هم متفاوت است اما استاندارد کلی این پیچ‌ها A193 ASTM بوده که در گریدهای متفاوتی ساخته می‌شود. عمده کاربرد پیچ‌های دو سر رزوه در صنایع آب و فاضلاب، خطوط انتقال لوله و نفت و پتروشیمی می‌باشد. پیچ‌های دو سر رزوه به شکل اینچی ساخته می‌شوند و به همراه مهره‌های مناسب با همان متریال و آلیاژ استفاده می‌شوند.

وسیله‌ای مارپیچ و پرکاربرد در صنعت

در قسمت‌های قبلی به معرفی انواع مختلف پیچ و مهره پرداختیم. این بار قرار است با توضیحات خود به جمع‌بندی مطالب گفته شده بپردازیم. همان طور که می‌دانید پیچ یک وسیله مارپیچ می‌باشد که برای اتصال استفاده می‌شود. پیچ‌ها معمولا از فلز ساخته می‌شوند و به سه شکل مربعی، گرد و 6 ضلعی می‌باشند. پیچ بیشتر برای اتصالاتی کاربرد دارد که باز و بسته می‌شود و برای اتصالات دائمی کاربردی ندارد. مواد پیچ‌ها معمولا آلومینیوم، مس، برنج، پلاستیک، فولاد، تیتانیوم و فولاد ضدزنگ می‌باشد.

به شیارهای میان سر و ته نوک پیچ دنده گفته می‌شود و پیچ‌های آهنی به 2 دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • پیچ آهنی تمام‌دنده:

پیچ آهنی تمام‌دنده نوعی پیچ آهنی کامل است که سطح خارجی‌اش کاملا دنده دارد.

  • پیچ آهنی نیم دنده:

پیچ‌های نیم‌دنده نیز نوع دیگری از پیچ‌های آهنی بوده که سطح خارجی آن تا نصفه دنده دارد.

برخی پیچ‌ها برای اتصال به سوراخ نیاز دارند مثل پیچ‌های شش گوش که برای اتصال‌شان از واشر استفاده خواهد شد.برخی پیچ‌ها مثل سرمته‌ای به سوراخ نیازی ندارند و خودشان راه اتصال را ایجاد می‌کنند. کلا پیچ‌ها موافق جهت عقربه‌های یک ساعت پیچیده می‌شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برای انتخاب پیچ و مهره باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  1. نوع پیچ بسیار مهم است و پیچ‌ها ساختمانی یا صنعتی هستند.
  2. هر چه درجه پیچ بالاتر باشد مقاومت آن بیشتر است و باید با درجه مهره یا واشر هماهنگ باشد.
  3. استاندرادهای متفاوتی برای انواع پیچ و مهره ها وجود دارد و برخی از انوع استاندارد پیچ‌ها ISO، ASTM، DIN، ANSI و ASME می‌باشد.
  4. گالوانیزه یا آبکاری بودن پیچ خیلی مهم است. این ویژگی برای مدیران و مهندسان طرح بسیار اهمیت دارد.

برای صنایع سنگین باید از پیچ و مهره‌های 6گوش استفاده کرد. این نوع پیچ‎‌ها استحکام زیادی دارند به همین دلیل برای چرخاندن مهره به نیروی کمی نیاز دارید. به همین خاطر پیچ و مهره‌های 6گوش انتخابی مناسب برای کارهای سنگین است. چرا که از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به نیروی کمتری برای چرخاندن نیاز دارند. از پیچ‌ و مهره‌های 6گوش در وسایلی مثل آچار استفاده می‌شود. از انواع پیچ و مهره‌های 6گوش باید به مهره چاکدار، مهره گوش‌بلند، مهره جوشی و مهره قفلی اشاره کرد. از لحاظ کاربرد لیست انواع پیچ و مهره به صورت زیر است.

  1. لنگر(برای اتصالات بتنی)
  2. حمل (پیچی صاف و سر گرد)
  3. آسانسور (پیچی سر بزرگ برای آسانسور)
  4. 6ضلعی (پیچی پرکاربرد در ساختمان‌سازی)
  5. J مانند (برای نگهداری پیچ چشمی)
  6. سنگ (برای ساخت تونل)
  1. شیکاگو (برای وصل ورقه‌ها)
  2. شانه (برای قطعات متحرک)

راهنمای خرید پیچ از مگاپیچ

پیچ و مهره‌ها مزایای زیادی در اتصال دارند. موارد زیر برخی از فواید پیچ و مهره می‌باشد.

  1. مقاومت زیادی در دمای بالا دارند.
  2. فضای کمی برای نصب لازم دارند.
  3. ارزان قیمت هستند.

ولی اتصال با پیچ و مهره معایب خود را نیز به همراه دارد. از جمله اگر زمان بنایی سوراخ‌ها نامناسب و در جای اشتباه ایجاد شود باید منتظر خسارت و جریمه سنگینی باشید. مواد یا جنس پیچ تعیین کننده قیمت آن است و برای اطلاع از قیمت با فروشگاه گاپیچ تماس بگیرید. ما بهترین نوع پیچ و مهره را به شما عرضه می‌کنیم. در قسمت‌های قبل شما را بیشتر با انواع پیچ و مهره آشنا کردیم اما باید دقت کنید که برای خرید پیچ و مهره از ما توضیحات مربوط به راهنمای خرید پیچ از مگاپیچ برایتان بسیار مفید خواهد بود.

به ویژه برای افرادی که در این زمینه تجربه کمی دارند، راهنمای خرید پیچ از مگاپیچ بسیار حیاتی است. در زمان خرید انواع پیچ و مهره باید به نکات زیر توجه کنید.

  • گرید مربوط به مهره و گرید پیچ:

گرید پیچ میزان مقاومت و استحکام آن را نشان می‌دهد. در ضمن مقدار مقاومت بر اساس استاندارد مربوطه می‌باشد. مهمترین پیچ‌های پرکاربرد گرید 4.8، 5.6، 8.8، 6.8 و غیره می‌باشند که بیشتر در سازه‌های فلزی کاربرد دارند.

  • استاندارد انواع پیچ و مهره:

امروزه استانداردهای گوناگونی برای انواع پیچ و مهره وجود دارد. از مهمترین استاندارد پیچ و مهره باید به DIN آلمان و ASTM ایالات متحده اشاره کرد.

  • سایز پیچ و مهره:

سایز طول دنده و پیچ و مهره بسیار مهم است. از پیچ ها و مهره‌ها در پروژه‌های ساختمانی و یا صنعتی استفاده می‌شود

که هر کدام با سایزشان متناسب می‌باشند. در غیراین صورت اتصالات کیفیت خوبی ندارند و در درازمدت ممکن است کیفیت‌شان را از دست بدهند.

  • و نوع آبکاری:

آبکاری انواع پیچ و مهره‌ها برای مدیران پروژه به جهت خرید بسیار مهم است. امروزه پیچ و مهره‌ها با گرید مختلف ممکن است به گالوانیزه سرد یا گرم و یا حتی داکرومات آبکاری شده باشند.

پس باید این چنین نتیجه‌گیری کرد که پیچ و مهره امروزه در پروژه‌های صنعتی یا ساختمانی بسیار کاربرد دارد و جزء قطعات اصلی اتصال می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید نوع پیچ و مهره‌ای دلخواه با فروشگاه مگاپیچ ارتباط برقرار کنید تا از مشاوره با کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

  • البرز- کرج- کمالشهر- ظفر7- پلاک2
  • 02634620982 - 09120244644
  •  دفتر تهران
  • 02165429531

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها