تولید محتوا و بهینه سازی وب سایت، دو بال دیجیتال مارکتینگ در مسیر موفقیت

کد خبر: 1118740

یک دست صدا ندارد. شاید بپرسید ارتباط این ضرب‌المثل با تولید محتوا و سئو چیست؟ واقعیت این است که تولید محتوا منهای سئو اساسا دستاوردی برای سایت‌های اینترنتی ندارد. بنابراین این دو در کنار هم باید به صورت متوازن در تبیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ دیده شوند. تنها در این صورت است که می‌توان به موفقیت در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنت امیدوار بود. شکی نیست که محتوا باید برای مخاطب نوشته شود. اما در این بین نیاز به یک حلقه واسط وجود دارد که محتوا را به دست مخاطب برساند. این حلقه واسط سئو (SEO) است. برای بحث بیشتر پیرامون رابطه تولید محتوا و بهینه سازی سایت تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تولید محتوا و بهینه سازی وب سایت

تولید محتوا و سئو؛ یک روح در دو کالبد

توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی در دنیای امروز بدون تولید محتوا به امری محال تبدیل شده است. گوگل به عنوان اصلی‌ترین موتور جستجو در سطح دنیا، چارچوب‌های دقیقی را در زمینه تولید محتوا تعریف کرده است. سایت‌هایی که به تولید محتوا می‌پردازند، به طور دائمی توسط گوگل، پایش می‌شوند. برای عبور موفق از غربال گوگل باید بهینه سازی سایت را به طور اصولی و دقیق اجرا کرد.

گوگل در سال‌های اخیر جدیت خود در زمینه جریمه سایت‌هایی که محتوای باکیفیت تولید نمی‌کنند، به رخ همگان کشیده است. شدت این جرایم به حدی است که کمتر کسب‌وکار اینترنتی را می‌توان پیدا کرد که بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور کند. محتوا از نظر گوگل ارزش افزوده سایت‌ها به شمار می‌رود. برای ارزش‌گذاری محتواهای تولید شده نیز سنجه‌های متعددی در اختیار دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی متعددی در سال‌های اخیر توسط گوگل راه‌اندازی شده‌اند که مأموریت بررسی محتوای سایت‌ها را دارند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش محتوا مربوط به اصول بهینه سازی سایت‌ها است.

به زبان ساده حتی اگر ارزشمند‌ترین محتوای موجود در یک موضوع خاص را تولید کنید ولی هیچ اقدامی در راستای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجوی گوگل نکنید، باید توجه داشته باشید که شانسی برای پیروزی در رقابت با سایرین نخواهید داشت.

محتوا

مهم‌ترین حلقه‌های ارتباطی تولید محتوا و سئو

تا اینجا سعی کردیم به صورت خلاصه و به زبان ساده بگوییم که اساسا اگر قرار نیست بهینه سازی سایت را در دستور کار خود قرار دهید، پس از به خود زحمت نداده و به سراغ تولید محتوا نیز نروید؛ اما از این جا به بعد قصد داریم به چند مورد از مهم‌ترین اقداماتی که باید در راستا بهینه‌سازی محتوای سایت‌های اینترنتی انجام داد، بپردازیم.

1. کلمات کلیدی؛ به مثابه قلب محتوا

هر مقاله‌ای که در یک سایت منتشر می‌شود، نیاز به یک کلمه کلیدی اصلی دارد. همان طور که هر کدام از ما با کد ملی از دیگران متمایز می‌شویم،‌ گوگل هم یک مقاله را با استفاده از کلمه کلیدی اصلی از سایر مقاله‌ها مجزا می‌کند. برای این منظور باید کلمه کلیدی اصلی به تعداد دفعات مناسب و در موقعیت‌های خاصی از محتوا تکرار شود.

البته در طول سال‌های گذشته مفاهیم جدیدی به این حوزه اضافه شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کلمات کلیدی فرعی، کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) یا حتی جمله‌های کلیدی نیز توسط الگوریتم‌های گوگل برای ارزش‌گذاری محتواها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر صورت یکی از قدم‌های حیاتی قبل از دست به کار شدن برای نگارش محتوا، تعیین تکلیف کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی است.

2. ارائه محتوا در چارچوب دسته‌بندی شده

یک نوشته را در نظر بگیرید که 1000 کلمه دارد و از ابتدا تا انتها بدون هیچ گونه پاراگراف‌بندی و تیتر خاصی مقابل دیدگان شما قرار بگیرد. در مقابل همان نوشته را در نظر بگیرید که این بار با یک نظام مشخصی در چند پاراگراف تنظیم شده و دارای حداقل 5 تیتر اصلی است. انتخاب شما برای مطالعه کدام یک از این دو محتوا است؟

به نظر نمی‌رسد کسی پیدا شود که مورد اول را انتخاب کند. از قضا گوگل نیز با شما هم نظر است. شاید برای شما جالب باشد که گوگل وقتی دست به پایش یک مقاله می‌زند، ابتدا مقدمه، جمع‌بندی و تیترهای موجود در مقاله را ارزیابی می‌کند. در وهله بعد به سراغ آنالیز بدنه محتوا می‌رود. این مسئله نشان دهنده اهمیت رعایت پیکربندی محتوا برای بهینه سازی آن از منظر گوگل است.

3. لینک سازی داخلی و خارجی

برخی از موضوعات بهینه سازی سایت برای گوگل، در قالب مسائل فنی ارزیابی می‌شوند. لینک‌سازی داخلی و خارجی نیز در این زمینه می‌گنجد. به زبان ساده شما موضوعاتی را در مقاله‌های سایت مطرح می‌کنید که هر کدام با یکدیگر پیوستگی معنایی و مفهومی دارند. از طرفی دیگر همین پیوند بین محتوای سایت‌های شما و محتواهای سایت دیگر که به عنوان مرجع یا منابع مورد استفاده قرار دادید، وجود دارد.

منظور از لینک‌سازی این است که در قالب یک محتوا از طریق تعریف چند لینک درون کلمات مقاله، این پیوندها را به سایر محتواها نشان دهید. به این ترتیب می‌توانید مخاطب را راهنمایی کنید که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موضوع مقاله، به صفحات دیگر سایت شما نیز مراجعه کند. این اتفاق در عمل باعث ترافیک بیشتر سایت شما می‌شود. همچنین افزایش ارجاعات به یک صفحه خاص، ارزش و اعتبار آن را در گوگل بالا می‌برد.

کلام پایانی

داستان سئو و تولید محتوا به آنچه در بالا ذکر کردیم، خلاصه نمی‌شود. تنها سعی کردیم در این جا پنجره‌ای رو به این موضوع اساسی باز کنیم. دیجیتال مارکتینگ بدون تولید محتوا عملا راه به جایی نمی‌برد؛ اما محتوایی که سئو نشده باشد نیز دردی را دوا نخواهد کرد. برای موفقیت در هر کسب‌وکار اینترنتی باید تولید محتوا و سئو را از همان روز اول جدی بگیرید. البته باید توجه داشته باشید که نقطه پایانی هم برای این مسیر نمی‌توان تصور کرد. تا زمانی که سایت اینترنتی شما فعال است و می‌خواهید از قبل آن درآمد داشته باشید، نیاز به تولید محتوای بهینه سازی شده دارید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها