«فردا» گزارش می‌دهد

چراغ سبز ایران به بازگشایی سفارتخانه عربستان

کد خبر: 1181117
چراغ سبز ایران به بازگشایی سفارتخانه عربستان

گفت‌وگو‌های بغداد از سال گذشته بدون سروصدا در پایتخت عراق آغاز شد. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل آغاز این مذاکرات، تلاش عربستان برای پایان دادن به جنگ در یمن است.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶ و به دنبال اعدام شیخ نمر به پایین‌ترین سطح رسید. خبر این اعدام، این روحانی شیعه در ایران واکنش گسترده‌ای داشت و معترضان به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد وارد شد. این اقدام منجر به قطع شدن روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد و چند کشور عربی دیگر نیز به عربستان پیوستند.

در فاصله این سال‌ها، تلاش‌هایی برای برقراری روابط مجدد میان تهران و ریاض صورت گرفت و در همین راستا جمهوری اسلامی میانجیگری عراق را برای برقراری ارتباط دیپلماتیک با ریاض با روی باز پذیرفت و در پنج دور مذاکره در بغداد شرکت کرد.

با توجه به فراز و فرودهایی که گفت‌وگوهای بغداد داشته است، نخست‌وزیر عراق در سفر به عربستان موضوع مذاکرات مجدد را مطرح کرد و با توافق صورت گرفته از سوی مقامات سعودی، با این پیام به ایران آمد که این مذاکرات به‌زودی و با سرعت بیش از گذشته انجام شود و تحولات دیپلماتیک آن ملموس باشد.

حالا در جدیدترین موضع‌گیری ایران درخصوص روابط با عربستان، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه لبنانی المیادین گفت: ما همسایه عربستان هستیم و باید با هم همزیستی کنیم؛ بنابراین سفارتخانه‌های دو کشور باید فعال باشند تا مشکل از طریق بهتری حل شود. 

نزدیکی ایران و عربستان با توجه به تأمین بخشی از انرژی بین‌المللی در حوزه نفت و ظرفیت‌های موجود در حوزه دریانوردی و توانمندی بالا در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قطعاً برای توسعه اقتصادی دو کشور و منطقه مؤثر واقع خواهد شد. همچنین این دو کشور علاوه بر دارا بودن نقاط مشترک در حوزه بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، می‌توانند در بخش تنظیم قیمت نفت همکاری مفیدی داشته باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها