«نامه‌نیوز» به نقل از فلاحت پیشه: توافق ایران و آژانس دچار دست‌انداز سیاسی شد

کد خبر: 1218915

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران انتظار داشت بعد از گشایش همکاری با آژانس حداقل بخشی از تحریم های مربوط به انسداد پول ها برداشته شود ولی این کار صورت نگرفت.

«نامه‌نیوز» به نقل از فلاحت پیشه: توافق ایران و آژانس دچار دست‌انداز سیاسی شد

«فردا نیوز» - یک ماه مانده به برگزاری نشست شورای حکام، رسانه های غربی زمزمه هایی را درباره تلاش اروپا برای فعال سازی مکانیزم ماشه انعکاس می دهند. وزارت خارجه ایران نیز به این زمزمه ها واکنش نشان داد و گفت «چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود، می‌دانند واکنش ایران چه خواهد بود.»

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره احتمال فعال سازی مکانیزم ماشه گفت: بخشی از غرب که امروز از فعال سازی مکانیزم ماشه صحبت می کند، در واقع نگران انقضای تاریخ آخرین تحریم های تسلیحاتی ایران در قالب برجام است چون مهر ماه سال جاری عملا این تاریخ منقضی می شود و همه تحریم ها در این موضوع باید طبق برجام برداشته شوند.

وی با بیان اینکه از مهرماه ایران می تواند وارد بازار خرید و فروش تسلیحات متعارف شود، افزود: هیچ کشوری تاکنون نتوانسته است که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برود و به چنین جایگاهی برسد. کسی پیش بینی نمی کرد که با خروج ترامپ از برجام یک دوره پر فراز و نشیب 8 ساله شکل بگیرد که بعد از آن کلی چالش سیاسی بر واردات و صادرات تسلیحاتی ایران مقدم شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر مکانیزم ماشه فعال شود یا شورای حکام قطعنامه ای بدهد که در قالب آن زمینه برای ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل فراهم شود، بزرگترین گسترش بحران ذیل برجام از زمان خروج ترامپ شکل خواهد گرفت.

وی افزود: برجام نوسانات مختلفی دید و مهمترین نوسان آن زمانی بود که ترامپ از آن خارج شد اما نوسان جدی تر زمانی شکل می گیرد که مکانیزم ماشه فعال شود یا شورای حکام دوباره پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد، در این صورت ایران تنها ابزار خودش یعنی گسترش فناوری هسته ای را به کار می گیرد.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره چرایی کندی پروسه تنش زدایی میان ایران و آژانس گفت: علت آن است که ایران انتظار داشت بعد از گشایش همکاری با آژانس حداقل بخشی از تحریم های مربوط به انسداد پول ها برداشته شود ولی این کار صورت نگرفت. لذا توافق ایران و آژانس دچار دست انداز سیاسی شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها