خبر به روایت «فردا»

ناراحتی کیهان از توافق با آژانس/ برخورد جناحی با رتبه‌بندی معلمان/ بودجه معاونت زنان حذف شد؟

کد خبر: 1116710

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ناراحتی کیهان از توافق با آژانس/ برخورد جناحی با رتبه‌بندی معلمان/ بودجه معاونت زنان حذف شد؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» تصویب رتبه‌بندی معلمان در مجلس را عکس یک کرده و آن را «یک گام به سمت معلمان» خوانده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود نیز به یکی از نکات محل بحث لایحه بودجه 1401 یعنی افزایش 62 درصدی درآمد مالیاتی پرداخته است. برخی معتقدند که این رویکرد بودجه در سالی که بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر شرایط کرونایی آسیب دیده و مردم تحت فشارهای تحریمی روزگار می‌گذرانند، موجب افزایش بار بر دوش مردم است، وطن امروز اما در گزارشی با عنوان «مالیات علیه بی‌عدالتی» نوشته است: «مالیات یک درآمد پاک است که هر میزان سیاستگذار کلان اقتصادی بتواند سهم آن را از درآمدهای بودجه افزایش دهد می‌تواند ادعا کند در راستای عدالت اقتصادی گام برداشته است. فارغ از خاصیت بازتوزیع ثروت، مالیات در شرایط کنونی کشورمان می‌تواند یک مانع جدی برای متوقف کردن چرخه معیوب کسری بودجه - تورم باشد. این یعنی در اصل غیر از اینکه مالیات یک ابزار عدالت گستر است، در شرایط کسری بودجه ادامه‌دار ناشی از بیش‌برآورد درآمدهای نفتی که این بیش‌برآورد منتهی به استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم می‌شد؛ تورمی که به عقیده برخی کارشناسان، مالیات پنهان از فقراست، مالیات می‌تواند جبران‌کننده بخشی از این کسری بودجه باشد.»

روزنامه های 25 آذر

«اعتماد» که در روزهای اخیر از اعتراضات معلمان استقبال کرده و بر طبل آن می‌کوبید، از تصویب قانون رتبه‌بندی در مجلس خوشحال نشده! و معتقد است که با این مساله برخورد جناحی شده است! این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود با عنوان «رتبه بندی معلمان در دست‌انداز جناحی» به نقل از فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران نوشته است: «در دولت روحانی این لایحه به مجلس رفت، از آنجا که مجلس یازدهم نگاه مثبتی به دولت روحانی نداشت، کمیسیون آموزش مجلس دست به اقداماتی زد و ازجمله سقف اعتبارات را افزایش داد و نمایندگان هم اینجا و آنجا مصاحبه و اظهارنظر کردند که مثلا می‌خواهیم دریافتی معلمان را تا 80 درصد اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها ارتقا دهیم و به قول معروف بازارگرمی کردند اما درنهایت آنچه اتفاق افتاد و دیروز نیز رسما به تصویب صحن علنی مجلس رسید، همان بود که در دولت روحانی پیش‌بینی شده بود. به این ترتیب مجلس با سیاسی‌کاری و کار جناحی باعث شد که تصویب این لایحه در زمان دولت روحانی رقم نخورد. حال آنکه درنهایت همان لایحه با همان شکل تصویب شد.»

روزنامه های 25 آذر

«جوان» از اقدام داوطلبانه ایران برای افزایش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و آن را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «آخرین بهانه غرب هم خاموش شد» نوشته است: «بنابر اعلام حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه، ایران سه شنبه شب با آژانس انرژی اتمی به توافقی رسید که می‌تواند زمینه را برای ادامه همکاری ایران و آژانس هموار کند. با این حال، رئیس سازمان انرژی اتمی در سایه تداوم برخی مواضع غیرسازنده به ویژه از جانب سه کشور اروپایی، تأکید کرده که حل برخی مسائل نیازمند سپری شدن زمان است. حسین امیرعبداللهیان دیروز از توافقی خوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفت که می‌تواند با برطرف کردن برخی نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، در جهت ادامه همکاری‌های متقابل با آژانس مؤثر باشد. اگرچه وی به چند و، چون این توافق اشاره نکرد، اما بنابر اطلاعاتی که خبرگزاری تسنیم در تشریح این توافق منتشر کرده، تهران در قالب اقدامی داوطلبانه، به آژانس اجازه می‌دهد دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده مجتمع تسا واقع در کرج جایگزین شوند. این اقدام از این جهت اهمیت دارد که یکی از موارد اختلاف تهران و آژانس که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سفر اخیر خود به آن اشاره کرده بود، به همین موضوع مربوط می‌شود.»

روزنامه های 25 آذر

«آرمان ملی» حسین شریعتمداری را عکس یک کرده و دلیلش مطلبی است که دیروز «کیهان» منتشر و از اجتماعات اعتراضی معلمان انتقاد کرده بود. کیهان نوشته بود که راه بیان اعتراضات اجتماعات بی‌ در و پیکر نیست و باید رفتاری مدنی داشت. آرمان ملی هم در پاسخ با تیتر «آقای شریعتمداری! نگاه شما «مخرب» است ؛ نه مدنی» نوشته است: «تجمعات آرام به دور از خشونت اتفاقا که یکی از راه‌های اعتراضات مدنی است. موضوعی که هنوز برای برخی قابل درک یا قبول نیست و یا شاید هم بسته به زمان دولت‌ها تعاریف تجمعات آرام برای آن‌ها متفاوت است. در همه جای دنیا چنین تجمعاتی امری عادی است و اما ظاهرا در ایران حتی این گونه اعتراضات نیز ازسوی برخی نباید وجود داشته باشد. کیهان نسخه پیچیده، که کسی اعتراض درست نکند چرا که اگر انجام شد، عملش غیر مدنی است و روش‌های دیگری باید برای اعتراض در پیش گرفته شود. از کیهان باید پرسید کدام روش به غیر از این تجمعات برای مسئولان جدی گرفته می‌شود و محلی از اعراب دارد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند؟ ... از سویی این روزنامه از پرهزینه بودن این تجمعات می‌گوید، پرسش این است که اگر تجمعات با برخوردهای سلبی هم پرهزینه است؟ ضمنا هزینه برای کدام طرف؟ .... ‎اما کیهان تنها رسانه‌ای نیست که شکل اعتراضات معلمان را مورد نکوهش قرارداده و علیه این تجمعات سخن گفته بلکه روزنامه جوان نیز از نوع نوشتارش پیداست که می‌خواهد این تجمعات را رنگ وبوی خاص و تاحدی امنیتی هم ببخشد و دراین‌باره نوشته است  برخی از کسانی که معلمان را تحریک به تجمع می‌کنند سوابق دارند. ... روزنامه جوان نیز پر واضح است که عملا به پاک کردن صورت مسأله مشغول است و به جای پرداختن به این موضوع که چه شد معلمان به اینجا رسیده‌اند؟ مسائلی عجیب را دراینباره مطرح می‌کند و در واقع مسیر را به این سمت می‌برد که لیدری تجمعات را دیگران دارند و همان قصه تکراری دست داشتن دیگران و ... جای سوال اینجاست که چرا در تمام این سال‌ها مسئولان به جای پذیرفتن خواسته‌ها و مشکلات مردم، سریع‌ترین راه را بهترین راه دانسته‌اند و با انداختن توپ این تجمعات و اعتراضات به زمین بیگانگان و اجانب در واقع نه تنها به فکر شنیدن اعتراضات نمی‌افتند بلکه زمینه برخی اتفاقات ناخوشایند را نیز فراهم می‌کنند‌.»

روزنامه های 25 آذر

«کیهان» از اقدام داوطلبان ایران و توافقی که با آژانس شده راضی نیست و آن را نالازم می‌خواند! این روزنامه اصولگرا در مطلبی که تیتر دو کرده با عنوان «توافق سؤال‌برانگیز با آژانس قبل از پیشرفت در مذاکرات وین» نوشته است: «منابع رسمی ‌از توافق ایران و آژانس درباره فعالیت دوباره دوربین‌های نظارتی در سایت هسته‌ای کرج خبر دادند. توافقی که در وضعیت فعلی، می‌توان آن را امتیازی سؤال‌برانگیز و نالازم خواند.» در این گزارش آمده است: «همان‌طور که وزیر امور خارجه کشورمان هم‌ اشاره می‌کند، آژانس از مسیر حرفه‌ای و فنی خارج شده و رفتاری سیاسی را در پیش گرفته و فشارهای اخیر نیز نوعی تقسیم کار میان حریفان ایران است؛ آمریکایی‌ها از کانال‌ تروئیکای اروپا فشار دیپلماتیک و مذاکراتی را پیش می‌برند، کار کثیف خرابکاری و ‌ترور با اسرائیلی‌هاست و آژانس هم در پوشش فنی، فضاسازی و فشار علیه ایران را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی توافق اخیر با آژانس، دادن امتیازی سؤال‌برانگیز و نابجا در بحبوحه مذاکراتی است که از قرار معلوم طرف مقابل صرفاً به‌دنبال تحمیل دوباره محدودیت‌های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌هاست.»

روزنامه های 25 آذر

«شرق» بودجه 1401 را زیر ذربین گذاشته و در گزارش‌هایی به نقد آن پرداخته است. در یکی از این گزارش‌ها با عنوان «‌زنان، اولویت آخر اصولگرایان» به حذف ردیف بودجه معاونت زنان ریاست جمهوری که در روزهای گذشته موضوع یک مجادله توییتری بین انیسه خزعلی و فاطمه قاسم‌پور شده بود، اشاره شده و این اقدامی در راستای حاکمیت مردانه تلقی شده است. در این گزارش آمده است: « با گسترش موج انتقادات، انسیه خزعلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در توییتی از ایراد تایپی سخن ‌گفت و تأکید کرد که «ردیف بودجه مستقل معاونت زنان ۱۸ درصد رشد داشته و قرار است این معاونت در تفاهم با سایر وزارتخانه‌ها بودجه اضافی را دریافت کند». آنچه از دید خزعلی، به‌عنوان بودجه مستقل معاونت زنان در نظر گرفته‌ شده به یکی از بندهای مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و در جدول شماره هفت این لایحه تحت عنوان «خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی» بازمی‌گردد که بندی تحت عنوان «برنامه هدایت، راهبری و توانمندسازی خانواده‌ها و کودکان، نظارت بر مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مراکز آموزشی نگهداری کودکان و اجرای سیاست‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با اعتباری بالغ بر ۳۸.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. یا در تبصره ۱۴ لایحه بودجه به بحث بیمه زنان بدسرپرست سرپرست خانوار اشاره شده است. تا پیش‌ازاین معاونت ردیف بودجه مستقل و مشخصی داشت و براساس آن هم عمل می‌کرد. از این‌رو فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در توییتی با انتقاد از حذف بودجه معاونت زنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نوشت: «لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس داده شد. نکته قابل‌تأمل، قرار‌گرفتن بودجه معاونت امور زنان ذیل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری و عدم تخصیص بودجه مجزا به این معاونت است. اقدامات ستاد کوچک معاونت زنان در این شرایط، کم‌اثر خواهد شد. در مجلس اختصاص بودجه‌های متمرکز در حوزه زنان را پیگیر خواهم بود».

روزنامه های 25 آذر

«ایران» هم امروز در تیتر یک خود به بودجه پرداخته و همان طور که از یک روزنامه دولتی انتظار می‌رود از آن تعریف می‌کند. بودجه ارائه شده را «بودجه علیه ولخرجی» خوانده و می‌نویسد: «در لایحه بودجه 1401، بودجه عمرانی بیش از 40 درصد افزایش یافته است. این مسأله نشان می دهد کاهش مصارف از محل صرفه جویی در هزینه ها اتفاق افتاده است. در حالیکه در قانون بودجه 1400 مصارف عمومی بودجه 163 درصد رشد داشت، رشد مصارف عمومی در لایحه بودجه 1401 حدود 7 درصد بوده است».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که عکس یک کرده هم به نشست اخیر شورای امنیت و درخواست گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آمریکا برای رفع تحریم‌های اعمال شده به جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

روزنامه های 25 آذر

«آفتاب یزد» خاندوزی ، وزیر اقتصاد را که به نظر می‌رسد در آستانه استیضاح باشد، عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «سایه استیضاح بر سر وزیر» نوشته است: «اوایل آذرماه بود که خبری جنجالی درباره وزیر اقتصاد منتشر شد. خاندوزی درخواست افزایش حقوق بالای کارکنان وزارت اقتصاد را داد! این خبر از آنجا که دولت با کسری بودجه مواجه است مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. همان زمان‌ها بود که بعضی از نزدیکان دولت سیزدهم از تذکر جدی رئیس‌جمهور به دو عضو کابینه نوشتند و احسان خاندوزی را یکی از این افراد دانستند. پس از گسترش این خبر غیررسمی به رسانه‌های رسمی، مدیر وقت روابط‌عمومی این وزارتخانه در توییتی به طور شفاف هرگونه تذکر رئیسی به خاندوزی را از اساس نادرست دانست و چنین روایت‌هایی را شایعات بی‌اساس قلمداد کرد؛ اما حالا اخبار تازه دیگر گمانه نیست و صداهایی در پارلمان از عملکرد خاندوزی انتقاد می‌کنند و می‌گویند فرصت او برای تغییر همیشگی نیست؛ صداهایی که نشان می‌دهد اولین استیضاح در دولت سیزدهم توسط مجلس در حال کلید خوردن است.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب تصویب رتبه‌بندی معلمان را نیز «پاسخ پارلمان به مطالبات معلمان» خوانده و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: «بعد از گلایه‌ها و انتقادات معلمان و اعتراض‌های مدنی اخیر در نهایت با تصویب موادی دیگر از لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان شد.حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبه‌بندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.در جلسه روز چهارشنبه بررسی۵ ماده باقی مانده از این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.با رای موافق نمایندگان به ماده ۸ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در جلسه علنی مجلس، بررسی این لایحه از سوی نمایندگان به پایان رسید.»

روزنامه های 25 آذر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها