دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

جهانگیری، لاریجانی، افراطیون و سایر قضایا

کد خبر: 1220358

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جهانگیری، لاریجانی، افراطیون و سایر قضایا

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: جهانگیری نیامد!

گفته بود می‌آید اما نیامد. چند روز پیش بود که یک منبع نزدیک به اسحاق جهانگیری خبر داد که او از شکایت محمدباقر قالیباف و حضور در دادگاه برای توضیح در مورد آنچه در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ گفته، استقبال می‌کند اما این استقبال نیز همچون وعده‌های دولت روحانی توخالی از آب در آمد. با این وجود احتمالا در میانه راه یادش افتاده باشد که دادگاه صحنه نمایش انتخاباتی نیست و حرف‌ها باید مستند و مستدل و راست باشد.

روزنامه جوان در این باره نوشته: در حالی که همگان منتظر حضور جهانگیری در دادگاه بودند، روز گذشته خبر رسید که اسحاق جهانگیری در دادگاه حاضر نشده و به فرستادن وکیلش اکتفا کرده است. اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی حاضر شد تا پاسخ منتقدان او را بدهد. اتهامات مالی و سیاسی فراوانی که جهانگیری به قالیباف وارد کرد و توسط نهاد‌های ناظر بر انتخابات نادیده گرفته شد، طبعاً بر نتیجه انتخابات مؤثر بود. قالیباف همان زمان طرح شکایت کرد، اما حالا پس از پنج سال تازه این شکایت به مرحله برگزاری جلسه دادگاه رسیده است.

 

کیهان مطرح کرد: تله‌گذاری افراطیون برای علی لاریجانی؟!

اصلاح‌طلبان که شرکت در انتخابات را با دست پس می‌زنند و با پا پس می کشند در جریان واکنش به اخبار و مواضع انتخاباتی علی لاریجانی نشان دادند که از ائتلاف دوباره با چهره‌ای خارج از جریان خود برای رسیدن به قدرت استقبال می‌کنند.

کیهان در این خصوص نوشته: واکنش علی لاریجانی به گمانه‌زنی انتخاباتی خبرگزاری تسنیم، با استقبال افراطیون مدعی اصلاحات مواجه شد. آقای لاریجانی چند روز قبل از ثبت‌نام در انتخابات 1400 نیز بر نامزد نشدن تاکید داشت اما به فاصله چند روز، نام‌نویسی کرد. البته انتظار طبیعی هم از امثال آقای لاریجانی، رویکرد مثبت و ایجابی به انتخابات، به‌جای رفتار هیجانی و برخاسته از دلخوری است.

خبر تسنیم به استقبال از فعالیت انتخاباتی لاریجانی بوده و نه نفی و نهی آن، که بشود عنوان حذف و خالص‌سازی بر آن گذاشت. قبل از اینها، عباس عبدی، در دو اظهارنظر، توقع افراطیون غربگرا از برخی اصولگرایان را این‌گونه توضیح داده بود: «آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی‌‌‌اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح‌‌طلبان بپیوندد، چیزی به آنها اضافه نمی‌‌کند. اهمیت او در این است که در آن‌سو قرار دارد، نه در این‌سو. او اگر به این‌سو بیاید، جایگاهش را در آن‌سو از دست می‌دهد. ناطق باید در آن‌‌سو خوب بازی کند».(۵ مهر ۱۳۹۱، گفت‌و‌گو با سایت «عصر ایران») و «مهم‌ترین عاملی که در شرایط کنونی به‌عنوان پیشران برنامه ما عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان است. این هدف در ۵ سال گذشته، به نحو مطلوبی از سوی اصلاح‌طلبان پیش‌ رفته. نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار جدی و حتی به لحاظ تاریخی بسیار مهم است. اصلاح‌طلبان باید نقش «گُوِه»ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند». (۲۱ شهریور ۱۳۹۵، هفته‌نامه صدا)

 

ظهره‌وند: آمریکا دیگر تمایلی به مذاکرات هسته‌ای ندارد

چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات اخیر خود در مؤسسه واشنگتن در تاریخ ۴ می ‌۲۰۲۳، تلویحا جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از زور علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از طریق حمایت آمریکا از آزادی عمل رژیم اسرائیل تهدید کرد. این موضع نشان می‌دهد که رویکرد آمریکا نسبت به احیای برجام دچار تغییراتی شده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در این زمینه به روزنامه جام جم گفته: ایران برای آمریکایی‌ها هنوز یک مسأله کلیدی است؛ یعنی در عین مهار چین و برخورد با روسیه و بازگرداندن هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا، همچنان ایران برای آنها موضوعیت دارد و به همین دلیل مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره دارد که آمریکا به دنبال توافق و برجام جدید است که قوی‌تر باشد. بعید است آمریکایی‌ها تمایل داشته‌باشند، بخواهند فقط در حوزه هسته‌ای با ایران مذاکره کنند و امتیاز بدهند؛ چراکه چنین آمادگی‌ای ندارند و از سوی دیگر سرعت تغییرات در محیط بین‌الملل بسیار بالاست و از این‌رو آمریکایی‌ها اگر هم قرار باشد راجع به مسائل هسته ای مذاکره کنند، موضوعات دیگر را هم به آن اضافه می‌کنند. شرایط به نسبت گذشته بسیار تغییر کرده و موضوع هسته‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند به عنوان مذاکره در دستور کار قرار گیرد. آمریکایی‌ها دیگر تمایلی به این شکل از مذاکرات ندارند و وارد فاز جدیدی شده ایم.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها